Gå til innhold

Er dette minnet kompatibelt med dette hovedkortet?


Kakemonsteret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags settinger må jeg endre på eventuelt da?

 

Ringte til suppport der hvor jeg kjøpte rammen og hovedkortet istad, de sa at jeg måtte ha en prosessor som måtte kjøre på 1066 for at jeg skulle få noe utbytte av minne. har i dag dual core 6850 go den kjører tydeligvis på 667 på FSBen...

 

på hjemmesiden til hovedkortet står det at det støtter dual channel 800/667. er det bortkastet å ha 1066MHz ram til dette HK??

Lenke til kommentar

da merker jeg sikkert ikke så stor forskjell hvis jeg har minne på 800MHz da?? Tenker da ytelse i spill og lignende.

Fikk informert av han ene salgskaren at jeg ville merke stor forskjell på de to hastighetene...

 

Siden den ene minnebrikken min er defekt må jeg sende inn den til netshop, kanskje jeg kan få byttet til 800 MHz :)

Skjønte at en minne brikke med lav CL var det raskeste??

Er det noe annet jeg burde se etter, vil jo helst ha det raskest mulig :)

 

takker for svar forresten!

Endret av Kakemonsteret
Lenke til kommentar

En E6850 kjører med Quad FSB på 1333, dvs 333 (single FSB). Du har trolig satt opp HK, eller at det har gjort det automatisk til å kjøre DRAM:FSB 1:1. I og med at minne er Dual, så er 333 x 2 ca 667.

 

Økt ytelse kan du få på flere måter. Enten kan du stramme timings på minne på den hastigheten du har, trolig kan du kjøre med 4-4-4-12 på det minnet du har (muligens også 3-4-4-12). Ellers kan du kjøre minnet asynkront, dvs sette forholdet DRAM:FSB til annet enn 1:1. Du burde faktisk kunne kjøre 4:3 eller noe i den dur.

 

Når det gjelder klokking, kan du klokke CPU og FSB opp til 533 Mhz med minne synkront, noe jeg tviler på om hovedkortet henger med på, og heller ikke CPU. Skulle ikke en slik overklokking gi ca 5 Ghz på CPU.

 

Ellers synes jeg det er litt dumt at minne med ekstrem hastighet blir det alle skal ha. Ytelseforskjellene på PC2-6400 og raskere minne er langt mindre enn de fleste tror, noe tester viser. Særlig når man får 2 GB av meget bra PC2-6400 minne til omtrent halve prisen (4-4-4-12 timings). Men i noen tilfeller kan det være greit med høyere spesifisert minne, selv om man ikke kan utnytte hastigheten fullt ut, men fordi det klarer bedre timings på en gitt hastighet, og at man er sikre på at brikkene tåler noe mer.

 

Skal man ikke klokke, så er faktisk PC2-5300/PC2-5400 raskt nok minne. Crucial hadde vel noen brikker med denne hastigheten som dundret forbi det meste av PC2-6400+ brikker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...