Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt skjermkort


Gisse_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en litt gammel datamaskin som jeg har lyst til å oppgradere litt. Jeg vil bla. ha mulighet til å yte bedre grafikk i spill og spille de nyere spillene som trenger shader 3 eller mer. Det jeg har akkurat nå, er i følge device manager "ATI Radeon X800/850 Series". Det har ikke DirectX 10 eller shader høyere enn 2. Jeg tenkte da på å kjøpe et nytt skjermkort. Jeg har ikke peiling over hodet på skjermkort, så derfor spør jeg dere her.

 

Skjermkortet skal støtte DirectX 10 og helst ha shader 3/4. Budsjettet mitt ligger på rundt 1000 lappen. Min datamaskin støtter PCI-Express x16 (Står det på et kort som HP anbefaler til min datamaskin. Jeg har på en annen side ikke lyst til å kjøpe dette, ettersom det er gammelt. Siden det står det på det kortet, så tipper jeg maskina støtter den typen kort.)

 

Om det er nødvendig, her er maskna mi som det står på Computer Properties: Intel Pentium 4 CPU 3.00GHz 3.00 GHz 1535 mb ram (Dette har jeg tenkt til å oppgradere til 2 gb ram etter hvert).

 

Jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp til valg av skjermkort fra noen som virkelig kan dette, siden jeg er helt grønn når det kommer til skjermkort :) Takk til alle som svarer.

Endret av Gisse_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kjører Vista akkurat nå. Siden jeg er veldig ny innen hardware og slikt, hva er det som begrenser hvilket skjermkort jeg kan ha i maskina? Er det CPUen som er for gammal/dårlig? Grunnen til DX10 er bare at jeg har lyst til å få bedre grafikk når jeg spiller spill.

 

Vil du si at det er bedre med X1950pro enn med GForce 8600GT/GTS ? Selv om det er DX 9?

Lenke til kommentar
Ja, kjører Vista akkurat nå. Siden jeg er veldig ny innen hardware og slikt, hva er det som begrenser hvilket skjermkort jeg kan ha i maskina? Er det CPUen som er for gammal/dårlig? Grunnen til DX10 er bare at jeg har lyst til å få bedre grafikk når jeg spiller spill.

 

Vil du si at det er bedre med X1950pro enn med GForce 8600GT/GTS ? Selv om det er DX 9?

mener du at dx9 kortet vil yte bedre i dx10 spill eller?

Lenke til kommentar
Ja, kjører Vista akkurat nå. Siden jeg er veldig ny innen hardware og slikt, hva er det som begrenser hvilket skjermkort jeg kan ha i maskina? Er det CPUen som er for gammal/dårlig? Grunnen til DX10 er bare at jeg har lyst til å få bedre grafikk når jeg spiller spill.

 

Vil du si at det er bedre med X1950pro enn med GForce 8600GT/GTS ? Selv om det er DX 9?

mener du at dx9 kortet vil yte bedre i dx10 spill eller?

Mener egentlig generelt. Får man brukt DX9 kort i spill som er laget for DX10? Og om spillet er laget for både DX10 og 9, vil det som har DX9 yte bedre enn det med DX10?

 

Og en liten ting... Når jeg søker på kort på en eller annen nettbutikk, så får jeg opp noe navn foran, f.eks Asus. Og bak står det GeForce 8600GT. Er det da Nvidia sitt kort? Hva betyr Asus i dette tilfellet? Og med GeForce 8600GT, er det dette kortet du mener? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341391

Endret av Gisse_
Lenke til kommentar

x1950 Pro er et sterkere kort, men støtter ikke dx10. Dette betyr at du ikke kan kjøre dx10, men fordi 8600 er så svakt vil det likevel være et bedre alternativ med et 1950Pro kort.

 

Asus er de som lager akkurat det kortet, nvidia designer prototypen, så kommer mange andre firmaer og produserer;)

Lenke til kommentar
Ja, kjører Vista akkurat nå. Siden jeg er veldig ny innen hardware og slikt, hva er det som begrenser hvilket skjermkort jeg kan ha i maskina? Er det CPUen som er for gammal/dårlig? Grunnen til DX10 er bare at jeg har lyst til å få bedre grafikk når jeg spiller spill.

 

Vil du si at det er bedre med X1950pro enn med GForce 8600GT/GTS ? Selv om det er DX 9?

 

Egentlig, ja. 8600 kortene er ikke kraftige nok til å kjøre "Eyecandy" som DX10 spill vil presentere. Et DX9 kort vil klare å kjøre spillet, men uten DX10 grafikken. X1950pro er bedre i ren ytelse enn 8600 kortene.

 

Det er CPU'en din som gjør at det er lite hensiktsmessig å oppgradere særlig mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...