Gå til innhold

noen har lurt meg for 8500kr


toazty

Anbefalte innlegg

Det er faktisk ikke lov til å åpne pakken før du har betalt.

 

Noe som ikke henger på greip i det heletatt!! Posten bør ta innover seg at det hver eneste dag forekommer svindel pga av at folk ikke har lov å sjekke innhold i en pakke du forhåndsbetaler for å se i!!

 

Skal ikke koste 8500 kroner for å se i en pakke som inneholder en pc verdt nada!

 

Hvor er logikken fra Posten sin side?

 

Har man gyldig leg + hentelappe skal det ikke være noe problem å identifisere. Å hvem henter vel oppkravspakker til andre folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk ikke lov til å åpne pakken før du har betalt.

 

Noe som ikke henger på greip i det heletatt!! Posten bør ta innover seg at det hver eneste dag forekommer svindel pga av at folk ikke har lov å sjekke innhold i en pakke du forhåndsbetaler for å se i!!

 

Skal ikke koste 8500 kroner for å se i en pakke som inneholder en pc verdt nada!

 

Hvor er logikken fra Posten sin side?

 

Har man gyldig leg + hentelappe skal det ikke være noe problem å identifisere. Å hvem henter vel oppkravspakker til andre folk?

Det har vel for å fraskrive seg skyld. Om du får en feilpakke kan du ikke nekte å betale, for det er et oppgjør mellom deg og selger. Posten skal ikke ha utgifter for det

Lenke til kommentar

Aldri kjøp varer fra Finn uten å få prøve dem først, skjedde det samme med meg for en liten stund siden da en kar prøvde å selge meg et piratkopiert spill. Fikk prøve det og fant ut at det var en kopi og betalte han da null og niks for spillet. Kundeservicen til Finn er bedritent dårlig, de gir langt faen så å si ifra til dem er håpløst. Anmeld til politi, og hvis ikke de gjør noe så støtter jeg MrUrges forslag om pumphagle :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale å lese om kjøpsloven her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08

Kjøpsloven gjelder:

- Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002

- Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann

- Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

 

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Vil anbefale å lese om kjøpsloven her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08
Kjøpsloven gjelder:

- Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002

- Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann

- Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

 

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Du kan selvsagt ikke rette noe krav mot produsent, når noen idioter svindler deg ved å sende en utgammel maskin. Dette har ikke noe med kjøpslovens mangelsbeføyelser å gjøre, dette er svindel og kriminelt.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår, gjelder saken bedrageri, svindel. Nå har jeg ikke hatt strafferett ennå. Men den skyldige risikerer nok straff, og du kan banne på at avtalen er ugyldig slik at du kan kreve pengene igjen (pluss eventuelle utgifter i forbindelse med handelen).

 

Som andre har påpekt: Kjøpsloven eller angrerettsloven er ikke særlig relevante her. Postens regler for åpning av pakker og slikt har heller ingen betydning.

 

Gå til politiet, og prøv å sikre bevis som best du kan.

Lenke til kommentar
"... kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet."

 

"... men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull.

Det var jo bare enda en lov som hjelper kjøper på rette veien. I tillegg bør man kontakte selger (skriftlig, gjerne rekomandert før man foretar seg noe annet. For hvis man prøver litt selv, er det så mye lettere å få velvilje hos andre instanser.

 

Og den siste der hadde jeg med bare som en bi-setning, det var bare første del som var relevant her, men synes det var unødvendig å kutte så brått når jeg skulle sitere loven.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...