Gå til innhold

Tilgang til maskiner kun med IP, hva er galt?


Frugy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter med et problem som irriterer grenseløst her etterhvert...

Har fire maskiner i familien tilkoblet nettverket mitt. Men problemet er at jeg og andre maskiner bare kommer inn på en annen maskin ved å skrive inn IP´en til den maskinen. Prøver jeg med navnene får jeg bare feilmelding om at jeg ikke har tilgang eller maskinen finnes ikke. I tillegg er det et problem mellom min og en annen maskin, der får ingen av oss tilgang til hverandre i det hele tatt.

 

Internett fungerer utmerket fint hos alle, så ruteren skal vel ikke være et problem her?

Aner ikke hva jeg skal finne på mer. Det lille av informasjon jeg fant ved søking har ikke hjulpet.

Noen som har teorier om hva som er galt?

Endret av Frugy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt sent svar fra meg igjen dette, dessverre vært opptatt :(

 

Alle maskinene kjører WinXp Sp2 fullt oppdatert med alt.

Bruker en ruter, og alle maskinene er i samme subnet. Ruteren som brukes er standard utlevert fra NGT, en type Speedtouch.

 

Har ingen brannmurer kjørende på noen av maskinene, bortsett fra windows firewall :)

Endret av Frugy
Lenke til kommentar
Ble litt sent svar fra meg igjen dette, dessverre vært opptatt :(

 

Alle maskinene kjører WinXp Sp2 fullt oppdatert med alt.

Bruker en ruter, og alle maskinene er i samme subnet. Ruteren som brukes er standard utlevert fra NGT, en type Speedtouch.

 

Har ingen brannmurer kjørende på noen av maskinene, bortsett fra windows firewall :)

 

Regner med at det er en hostmanager inne i Speedtouch-routeren som klarer å løse hostnames til PCene deres?

NGT pleier å ha på denne i sine Speedtouch-modem og du kan se om ruteren klarer å se hostnames ved å gå inn i boksen på gateway-adressen i web-browseren og se under hjemmenetverk (link nederst til venstre)

 

Hvis det bare står IP-adresser her også så er det muligens netBIOS som må aktveres på den aktive nettverkskoblingen. Gå på egenskapene til koblingen (se først at "klient for microsoft-netverk" er instalert og aktiv) velg egenskaper på TCP/IP-protokoll. velg "avansert-knappen" og deretter skillearket "WINS" og se at netBIOS er aktivert. se også at masknien gjør LMHOST-oppslag.

Lagre og gjør omstart.

Lenke til kommentar
Hei

 

Sitter med et problem som irriterer grenseløst her etterhvert...

Har fire maskiner i familien tilkoblet nettverket mitt. Men problemet er at jeg og andre maskiner bare kommer inn på en annen maskin ved å skrive inn IP´en til den maskinen. Prøver jeg med navnene får jeg bare feilmelding om at jeg ikke har tilgang eller maskinen finnes ikke. I tillegg er det et problem mellom min og en annen maskin, der får ingen av oss tilgang til hverandre i det hele tatt.

 

Internett fungerer utmerket fint hos alle, så ruteren skal vel ikke være et problem her?

Aner ikke hva jeg skal finne på mer. Det lille av informasjon jeg fant ved søking har ikke hjulpet.

Noen som har teorier om hva som er galt?

har du kjørt windoswupdates?

Jeg husker en tid tilbake, var det en som hadde samme problem.

Det løste seg ved å kjøre sp2 til xp, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Har du slik at du manuelt kan sette opp hostname til en spesifikk ip på routeren?

Prøv å sett det opp å se om det går da. Visst det da virker kan du i hvert fall konkludere med at det er routeren det er noe galt med, mer spsifikt dns'en på routeren. Visst det ikkje det virker er det sannsynligvis maskinene.

Er greit å utelukke ka som kan være problemene litt etter litt.

Lenke til kommentar
Har du slik at du manuelt kan sette opp hostname til en spesifikk ip på routeren?

Prøv å sett det opp å se om det går da. Visst det da virker kan du i hvert fall konkludere med at det er routeren det er noe galt med, mer spsifikt dns'en på routeren. Visst det ikkje det virker er det sannsynligvis maskinene.

Er greit å utelukke ka som kan være problemene litt etter litt.

 

Tja, er vel litt uenig. Det er aldri routerens oppgave å gjøre host-oppslag slik. Denne Microsoft- funksjonen har neppe noe med DNS å gjøre. Har gjort dette bare med en switch før. Derfor er det heller slik at det ikke blir foretatt NetBIOS oppslag når TCP-forespørselen gjøres. igjen... se at netBIOS er huket på i WINS under netverkstilkoblingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...