Pjuus Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Vi har 40,0g H2O 2,22mol. b) Hvor mange vannmolekyl er det i denne vannmengden? c) Hvor mange atomer er det i denne vannmengden?
teveslave Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Note to self: Ikke svare på ting som ikke er helt framme i pannebrasken, og som gir et rimelig håpløst svar Endret 22. oktober 2007 av teveslave
eught Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Hmm, tror dette stemmer: 40 gram / 2,22 mol = 18.02 g/mol Formelmassen til H2O er 18,016 g/mol ~ 18,02 g/mol Altså er det ett vannmolekyl i denne vannmengden, dvs. tre atomer. Les over det du skriver én gang til . Hadde det vært ett vannmolekyl i 40 gram vann, hadde vi ikke trengt modeller for molekyler og atomer; da kunne vi sett dem med et vanlig forstørrelsesglass . Nå er ikke jeg ekspert på dette her, men jeg tror at mengden er irrelevant i dette tilfellet siden man vet hvor mange mol man har. Etter det jeg kan huske ganger man antall mol med Avogadro-konstanten (6,0*10^23), og så vet man hvor mange atomer/molekyler man får. I dette tilfellet får man 2,22*(6,0*10^23) vannmolekyler, og ganger du antall molekyler med tre ser du hvor mange atomer du har. Endret 22. oktober 2007 av eught
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå