Snodre Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg er på jakt etter nytt stativ + hode. Er neimen ikke sikker på om jeg skal ha kulehode, men når det står at Benro Kulehode KS-2 skal tåle 18kg, og mange mener det produsentene opplyser bare er vas. Hva vil da dette i realiteten tåle? Noen som har dette eller generelle erfaringer?
dhjerp Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg har KB-1 som er identisk bare med en annen overflate og en størrelse mindre. Jeg er ingen ekspert på dette, så ta det med en bøtte salt. Jeg har lest at et aluminium-stativ bør tåle 3 ganger mer enn det du belaster det med. KS-2 blir av Benro anbefalt for stativer på 8-10 kg, så jeg ville tippet rundt 3-4 kg for totalt kamera/optikk for at det skal bli stabilt nok til kritiske lukkertider. Jeg har hørt om folk som har brukt det til 6-7 kg og det har gått greit. Det tåler muligens 18 kg som statisk belastning, men ikke til fotografering. (tror jeg) Ellers er kulehodet noe jeg er veldig fornøyd med, men jeg bruker ikke tungt utstyr på det.
Snodre Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 Ok, ta for eksempel Canon 30D, batterigrep + en 70-200 tele. Burde gå greit?
dhjerp Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Ok, ta for eksempel Canon 30D, batterigrep + en 70-200 tele. Burde gå greit? Jeg er ikke Canonist, men det er vel ikke så tungt? Rundt 3 kg totalt? Med maks 200 mm tror jeg det går veldig bra. Jeg har lest en rimelig kritisk test av dette hodet; her. Tar det med, men dette stemmer ikke med mine erfaringer.
silverhalide Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Batterigrep og 70-200 kvalitetzoom tilfører et par variabler i regnestykket som aldri nevnes av produsenten men er en OPPLAGT faktor. Nemlig forskyvning av tyngdepunkt; sentermassen forskyves kraftig av at batterigrepet og et langt teleobjektiv virker som ganske betydelige kraftarmer. Her ville jeg bare tatt med utstyret til fotobutikken og prøvd!
dhjerp Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Batterigrep og 70-200 kvalitetzoom tilfører et par variabler i regnestykket som aldri nevnes av produsenten men er en OPPLAGT faktor. Nemlig forskyvning av tyngdepunkt; sentermassen forskyves kraftig av at batterigrepet og et langt teleobjektiv virker som ganske betydelige kraftarmer. Her ville jeg bare tatt med utstyret til fotobutikken og prøvd! Helt enig, og i en ideell verden burde alle hatt mulighet til dette. Nå vet jeg ikke hvor trådstarter bor, men for meg var det ikke et alternativ å prøve stativ/hode før jeg kjøpte det.
JackSjiraff Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg har lest en rimelig kritisk test av dette hodet; her. Tar det med, men dette stemmer ikke med mine erfaringer. Men det stemmer med min erfaring, spesielt i dette: "I spent the next 30 minutes attempting to adjust the ball tension so that I could position the camera/lens combo, take my hands off the camera, and have the camera/lens combo stay put. I never could get the tension right. OK, I guess I can live with this. I'll just have to keep my hand on the camera/lens until I lock the ball head in place." og "I set the lock tension fairly tight, let go of the camera/lens, and watched the camera/lens slowly droop down. I repositioned the camera/lens again, tightened some more, and watched the camera/lens droop down again, albeit more slowly this time. This camera/lens combo should have been a breeze to support with a ball head rated for 39 pounds. I finally had to crank down the ball lock knob very, very tightly to keep the camera/lens combo from drooping. However, this wasn't the worst problem. Read on..." ( http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/Benro/benroks2.htm ) Kjøpte et Benro KJ-0 hode, fikk ikke justeringen til å fungere. Selve justeringsskruen har en skrue for hvor tidlig trykket skal hardne til. Jeg måtte uansett innstilling skru den 360 grader rundt for at kameraet skulle sitte fast. (total vekt ca 1,9 kg) For å stille kameraet måtte jeg skru ca 200 grader opp, det ble MYE skruing for hver stilling, - og kameraet droppet sakte hvis jeg slapp det. Samtidig måtte jeg presse ganske hardt på kameraet/platen ved innstilling, hvis jeg ville ha det fast nok til at det ikke droppet fort. Når kameraet var i posisjon, måtte jeg skru og skru ca 200 grader tilbake for å få det helt fast. Dette tok tid og var ukomfortabelt, hadde sikkert fått træler på fingrene hvis jeg hadde beholdt dette KJ-0 hodet. Men det var uaktuelt. Heldigvis fikk jeg byttet, hun i butikken mente at "folk nok hadde forskjellig smak," og at Benro var helt topp. Vel, vel, tenkte jeg, - en kinesisk kopi av Gitzmo (?) er kanskje litt oppskrytt kvalitet til tider,,,så jeg valgte et Manfrotto hode som fungerer akkurat slik jeg ønsker og forventer...made in....Italy! Endret 15. januar 2008 av JackSjiraff
fototim Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg er på jakt etter nytt stativ + hode.Er neimen ikke sikker på om jeg skal ha kulehode, men når det står at Benro Kulehode KS-2 skal tåle 18kg, og mange mener det produsentene opplyser bare er vas. Hva vil da dette i realiteten tåle? Noen som har dette eller generelle erfaringer? Dimensjonering av kulehode handler og om mer enn vekt. Et stativ har to oppgaver, først å holde kameraet i ønsket positsjon. Det handler i hovedsak om vekt. Men det handler og om evne til å dempe vibrasjoner i systemet for å holde bevegelsesuskarphet på et minimum. I den sammenhenge spiller og brennvidde inn. Jeg har ikke inngående kjennskap til dette hodet, men ut fra de brukerrapportene jeg har hørt så tåler det omtrent opp til 300mm. Trolig noe mer og i en del situasjoner, så lenge lukkertidene ikke er alt for kritiske. Mvh Tim Endret 15. januar 2008 av fototim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå