Gå til innhold

Luftstrømmen på vifter


Anbefalte innlegg

Jeg har en suntek th-656 kabinett. Der er det plass til to kabinett vifter,

den ene for diskene og den andre for kabinettet.

 

Hvilken vei skal luftstrømmen på disse to viftene gå ?

 

Skal luftstrømmen gå mot disken, altså den treffer disken, eller den andre veien ?

 

Skal luftstrømmen for den andre viften gå utover eller innover i kabinettet ? slik som jeg har forstått det fra dette bildet så skal den gå utover i tilfelle 2.

 

http://www.suntek.co.uk/en/vivid/img18.html

 

Mens i tilfelle 1 så er jeg ikke sikker, men antar at den skal gå mot disken, i og med at det er det logiske.

 

http://www.suntek.co.uk/en/vivid/img19.html

 

Har jeg montert disse riktig eller bør jeg endre på noen av dem ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ikke et entydig svar å gi på dette. Tenk litt fysikk:

Har du overtrykk inni kassa siver lufta ut "alle plasser", har du undertrykk kommer den inn samme stedene. Med undertrykk hevdes det at større støvansamling er påregnelig, med de uheldige omstendigheter det kan medføre.

 

Kabinettvifters oppgave bør være å bytte ut luften inni kabissen med ny, frisk, kjølig luft fra utsiden. Dette løser seg som oftest lettest ved å kjøre en "gjennomtrekksløsning" i boksen.

 

Samtidig er det naturlig å forutsette at luften utenfra er mest kjølig nærmest vifta som blåser denne inn i kabinettet. Kanskje ikke så dumt å sette denne / disse viftene nærmest de komponenter som du ønsker mest kjøling på.

 

Husk at CPU-vifta bare flytter på lufta som er inni kabinettet! Sørg derfor for å tilføre CPU-vifta kjølig luft utenfra.

 

Harddisker blir også varme, og du kan nok forlenge levetiden ved å gi dem kjøling.

 

Så er spørsmålet: hva med PSU-vifta?

 

Et forslag til løsning: la 1 vifte stå ved CPU / GPU og trekke kald luft utenfra og forsyne disse. La ytterligere 1 vifte trekke kald luft inn utenfra og kjøle diskene. Sørg til slutt for at PSU-viften trekker den "varme" luften ut av kabinettet. PSUen blir ikke nevneverdig skadelidende av dette.

 

Det varierer likevel fra kabinett til kabinett, og flate IDE-kabler og annet stæsj kan bryte luftgjennomstrømningen. Prøv deg derfor fram med forskjellige løsninger og monitorer temp i rommet, i kabinettet og på CPU. Før dette opp i en tabell, kjør de samme aplikasjoner over like lange perioder og se hva som gir best kjøling totalt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...