Gå til innhold

oppgradere fra DCS-P150


Anbefalte innlegg

Har Sony Cyber-shot DSC-P150..men kjenner det begynner å klø i fingrene etter noe nytt. Har ikke fulgt så mye med på utviklingen men det jeg biter meg merke i, er at det tydeligvis er blitt myyyye billigere for digitale kamera! Husker jeg feil vist jeg mener at jeg betalte ca 6500,- for mitt?

Har det noe for seg å bytte kamera? bryr meg ikke om antall megapiksler da mitt nåværende har evig nok, selv om det ble kjøpt for flere år siden. Har det skjedd noe revolusjonerende på bildebrikke fronten som gjør at jeg burde vurdere nytt kamera?

 

Noen som har noen gode anbefalinger? var innom komplett å tittet på digitalkamera, å ingen lommekamera var dyrere enn det jeg gav for mitt sony, så da spiller vel pris ingen rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen gode anbefalinger? var innom komplett å tittet på digitalkamera, å ingen lommekamera var dyrere enn det jeg gav for mitt sony, så da spiller vel pris ingen rolle.

 

Selv om det er litt stort så tror jeg Canon G9 er det beste kompaktkamera i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du vil nok merke forskjell først og fremst mtp hastighet (fokus og utløserforsinkelse). Ellers vil du nok ikke merke all verdens forskjell i selve bildekvaliteten, men det finnes jo diverse tillegg på noen av kameraene nå, som optisk bildestabilisator, vidvinkel og slike ting som kan være greit å ha. Ja, også er skjermen større og skarpere.

 

Du snakker om bildebrikker, og spør om det har skjedd mye her. Både ja og nei. Sensorene/pixlene får utnyttet lyset bedre enn før, og man kunne teoretisk sett laget et kamera som var mye mer lysfølsomt enn ditt kamera. Men så har man dette megapixelracet (takk asiaterne for det), som gjør at pixlene blir tilsvarende mindre i forhold til hvor mye mer lysfølsomme de blir. Så selv om man kunne laget et kamera med 3-4 megapiksler i dag (nok til A4, de fleste lager aldri større enn A5) som hadde ekstremt god lysfølsomhet, så satser man på å dytte 2-3 ganger så mange piksler inn på samme brikke og ødelegger hele denne fordelen. I tillegg lager man selve brikkene fysisk mindre, for å spare penger. Det normale er nå 1/2,5", mens 1/1,8" var mye mer normalt før.

 

Mitt Ixus V3 hadde 3 megapiksler på det jeg tror var en 1/1,8" brikke. Med dagens teknologi kunne man laget et slikt kamera med lysfølsomhet som nesten matchet speilreflekskamera med 12 megapiksler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...