Gå til innhold

Komme i gang med MorphOS !


AmiDelf

Anbefalte innlegg

Lyst til å prøve noe nytt? Lyst til å utfordre dine nostalgiske evner? Da bør du ta frem popcorn og drikke.. for her kommer en liten guide til hva, hvorfor og hvordan man kan bruke et OS som praktisk talt ikke er i media noensteder.

 

 

Litt om historien:

MorphOS ble skapt i 1999 og har deretter utviklet seg til å bli et eget OS. I starten kjørte det oppå AmigaOS, men i 2001 rev det seg løs og er nå et godt alternativ til AmigaOS 4. Et OS som har større publisitet takket være Amiga Inc. som klarer å få spre nyheter rundtomkring.

 

Litt om platformen:

MorphOS klamrer seg fast til PPC plattformen. Det er et OS som har mange likhetstrekk med AmigaOS, men har altså tatt steget fra 68k til PPC på en finfin måte.

 

Det første du merker, er at OS`et er minst like kjapt. Ja, det starter opp på bare noen få sekunder. I tillegg får du en slags snodig hårvekst når du beveger på vinduer, klikker på ikoner og starter opp programmer. Alt skjer på sekunder! Og dette er ikke kommunistisk propaganda som slår ann feil, men fakta.

 

Programmer som f.eks Mplayer er opptil dobbelt så kjappe i MorphOS enn f.eks LinuxPPC. Dette har mye med å gjøre med at MorphOS et veldig lett OS. Hele OS`et tar rundt 20mb, mens kravene for å kjøre det er skremmende små for 2007 å være. OS`et klarer seg veldig fint med bare 64mb RAM f.eks, men om man vil ha virkelig godt og stabilt system bør man ha 128mb.

 

Litt om programvaren:

Det å installere OS`et er veldig enkelt. Det tar deg maksimum 10min, og da er du i gang. Det du derimot kommer til å bruke tid til er å finjustere OS`ets utseende. Noe som kan ta opptil 1 time om du er prippen på hvordan designet skal være. OS`et lar deg nemlig få justere alt fra rullende menyer til hvordan ikonene skal være når man aktiverer dem. Mer om dette senere om folk er interessert i å vite mer om det :)

 

Programvare ja? Hva kan et så lite OS ha, når det ikke har massen av brukere?

 

Her har jeg laget en kort liste over hva MorphOS har!:

 

MosNet - TCP/IP stack som lar deg komme deg på nett :) Gratis.. Last ned på www.aminet.net

Sputnik - Beta nettleser. Er allerede meget kjapp, men er fortsatt under utvikling av 1 person lokalisert i Polen.

Ibrowse - Full HTML nettleser, men mangler CSS støtte. Dette skal komme i neste versjon

SimpleMail - Godt e-post program med HTML-mail støtte. Kan konfigureres ganske kraftig.

AmIRC - Liker du å chatte på IRC, er dette et flott program. AmIRC er på en måte IRC programenes mor. Meget bra!

WookieChat - En annen IRC program. Har støtte for mye!

Jabberwocky - Jabber client med støtte for blant annet MSN, ICQ, GTALK osv++ Gratis!

AmiNetRadio - Musikk avspiller som tar det meste. Alt fra MP3 til MOD, fra OGG til XM +++ Plugins support osv

SongPlayer - MP3 og OGG spiller. Meget god!

AmigaAMP - AMP i Amiga versjon, som har støtte for massevis av WinAMP skins osv

fXpaint - Effektrendrings program. Ikke like funksjonabel som Photoshop, men denne får du gratis med MorphOS. Enkel i bruk og har mange tøffe effekter.

AmiGG - Er ikke mange i Norge som bruker Gadu Gadu. En Polsk MSN alike sak. Oppdateres nesten heletiden!

Mplayer - Verdenskjent mediaplayer. MorphOS versjonen er kanskje et av de kjappeste versjonene av avspilleren som finnes. Den er i tillegg meget lett å bruke også. Det finnes i tillegg mange GUI programmer som gjør bruken av Mplayer til en lek. Mplayer lar deg få se på det meste av det du finner på nett.

Blender - Har du ikke råd til dyre 3D programmer som f.eks 3D Studio Max eller Cinema4D? Blender er et fritt alternativ. Siden Python finnes for MorphOS, så finner du også Blender.

Titler - 3D Text Rendring program. Lag deg 3D animert tekst for video, film og annet! Meget bra !

Showgirls - Et annet bilde-effekt program. Dette er det veldig mange som liker innad MorphOS miljøet. Lar deg enkelt gå gjennom bildemappene dine. Kjapt!

Organizer - Hold orden på ukedagene. Legg alarm på dager du mener er viktig.

Papyrus Office - Pakke med det meste. Koster litt, men er verdt pengene.

Pagestream - DTP program, som har sine røtter helt bak til 1985. Startet sitt liv på AtariST. Nå finnes Pagestream for nesten alle mulige platformer.

SNES9x, Genesis-plus, MAME etc - Mange emulatorer for dem som ikke har hardwaren selv.

 

 

Final words:

For å kunne ha MorphOS, så trenger du en PPC maskin. Ikke en Apple eller AmigaONE eller GameCube/Wii.. men en Pegasos, PegasosII eller Amiga med PPC kort i. EFIKA som er et mini-itx hovedkort får støtte straks MorphOS 2.0 er ute. I tillegg vil flere få MorphOS etterhvert. Litt trøblete har historien vært for sommerfuglen, men jeg har tro på at MorphOS, med litt drahjelp vil kunne bli et flott OS. Om ikke et OS som utkonkurrerer macosx eller linux, så vil det være der som et finfint alternativ! Og alternativer har markedet godt av.

 

Noen linker å merke seg:

www.polarboing.com

www.amigaworld.net

www.morphos-news.de

www.morphzone.org

www.amiga.org

www.aminet.net

 

MorphOS blogg:

http://bbrv.blogspot.com/

 

 

Håper at jeg har fått noen til å lese det jeg har skrevet. Ikke er jeg flink til å skrive på norsk, men jeg prøver så godt jeg kan :) Håper at dette kan få noen flere interessert. Noen fler som kan få MorphOS til å leve videre. For dette er et lite mesterverk laget av folk som virkelig liker Amiga miljøet.

 

 

mvh,

AmiDelf - eier av PegasosII PPC G4 1GHz, ATI Radeon 9250SE, Soundblaster Live, 512mb RAM, 120GB HD, DVD-rom og Dell 22" widescreen LCD :) & selvsagt MorphOS på den.

Endret av AmiDelf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...