Ol'H Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Ville bare ha denne i mine innlegg slik at jeg kan følge den.
Athikez Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Skal sette opp en fin handleliste for deg, trenger bare litt info Budsjett(sånn ca.)? Og hvilken lydanlegg skal du koble til? Og hvordan?(optisk, rca eller pc-høytalere) Kun mediasenter løsning for film hd-materiale, eller skal du spille også? Skal du ha hd/Blu-ray spiller eller skal du vente med det?
AKIRAx77 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Øh...? Jeg har da allerede plukket ut mine komponenter. Hvorfor skal du sette opp en handleliste? AKIRA
AKIRAx77 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Har fått tips om en ny type HD fra Western Digital. WD Green Power disker. Ut fra denne artikkelen her: http://techreport.com/articles.x/13379 Så virker det som meget gode HTPC disker. Ikke verdens kjappeste, men de yter mer enn godt nok for film og musikk og bruker mindre strøm, som betyr mindre varme og ut fra testen er det noe av de mest lydsvake diskene de noensinne har hatt. så isteden for 2x500 GB som jeg tenkte så tror jeg at jeg går for 1x1TB. Igjen noe som gir meg like mye diskplass men som bruker MYE mindre strøm og dermed mye mindre varme. Oppdaterer oversikten min med den disken. AKIRA
HulkHaugen Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Da sitter jeg igjen med en slott, men jeg trenger to. En til Lydkort (Som kan dekode HD lydcodec fra Blu-ray og HD-DVD) og en til TV tuner. Det var også litt skuffende at den ikke har HDMI. Den kunne jeg i såfall brukt til lyd og sluppet lydkort. SPDIF har ikke nok båndbredde til HD lyd. Hva mener du om disse tingene? er du sikker på dette? Coaxialen kanskje, men optisk har vel MYE større båndbredde enn alt av metaller... Har selv tenkt å bygge meg en power htpc rundt et Gigabyte GA-X38-DS5, og den har onboard Realtek HD Audio med coax/optisk SPDIF ut. Står at den skal være klar for Blu-ray og HD DVD.. Selv vil jeg ha minst mulig ekspansjonskort for å opprettholde best mulig luftsirkulasjon..
AKIRAx77 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Skrevet 6. desember 2007 Ja, så tråden din. Jeg synes det er litt feil å kalle maskinen en HTPC. Det du skal bygge er en PC som ikke har så bra skjermkort. Ellers er jo alt du velger der bare en kraftig maskin. En HTPC (Home Theater Personal Computer) er en maskin som ikke skal høre og skal den sees skal den se bra ut og man jobber ikke på den. Den er for å spille av. Angående spdif: S/PDIF is also used to transport multi-channel surround sound. One example is Dolby Digital or DTS-HD, most commonly found in DVD players in either standalone or PC-based devices. There's a total bandwidth limit for Dolby, which is determined by the AC-3 codec: It may not exceed 640 Kbps. Or, in 35 mm. film prints, it has a fixed bit rate of 320 Kbps. Because S/PDIF bandwidth tops out at under 200 Kbps, both formats must be compressed before they can use an S/PDIF channel for transport. Jeg tipper HD lydcodec topper over 200 kbps. SPDIF bandwidth is too low? For Dolby Digital Plus? Come on now. The max bandwidth SPDIF can do is 1536kbps, which is full bitrate DTS, or now what they call DTS-HD, and even DD+ does 1536. So don't worry about passing it, it will pass just fine. DD+ goes up to 6Mbps (limited to 3Mbps on HD DVD and 1.7Mbps on Blu-ray). DTS-HD is the 7.1 extension of DTS with support for 24/96k and 6Mbps on Blu-ray, 3Mbps on HD DVD. But regardless, the S/PDIF spec (ie S/PDIF transmitters and recievers/decoders) don't support DD+ or DTS-HD, and support is not going to be added for them. The only digital interconnect that supports DD+ or DTS-HD is HDMI 1.3. Neither DD+ nor DTS-HD can be passed over S/PDIF, they must be converted to DD or DTS (be it by transcoding or extracting the core/legacy stream). Even if you sent 1.5Mbps DD+ over S/PDIF, there are no decoders that would understand it. What happens if you pass one of the newer audio tracks to a receiver that can only do DD or DTS? You can't. None of the players will do it. If you select a DD+, DTHD or DTS-HD track and are connected to a reciever via S/PDIF, you either get nothing, or the player is downconverting/transcoding to stereo PCM or recompressing to DD or DTS. Litt motstridende info om båndbredden, men de fleste er enig om at HD lydcodec vil ikke virke via SPDIF. AKIRA
HulkHaugen Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Ja, så tråden din. Jeg synes det er litt feil å kalle maskinen en HTPC. Det du skal bygge er en PC som ikke har så bra skjermkort. Ellers er jo alt du velger der bare en kraftig maskin. En HTPC (Home Theater Personal Computer) er en maskin som ikke skal høre og skal den sees skal den se bra ut og man jobber ikke på den. Den er for å spille av. Det der blir vel ikke akuratt noen bråkebøtte av en maskin. vifter som er merket med 8db, og skures litt ned på hastigheten. mest støy kommer vel kanskje fra psu, men den er jo overdimensjoner, så det bør ikke være et stort problem. Kabinettet er det mest sexy HTPC kabinettet jeg har sett, enkelt, elegant, og ikke en sånn stor stygg volumknapp heller. kortlesere og usb, firewire++ under lista i bunnen. kun en slott til dvd drev, som etterhvert blir en kombi Blu-ray/hddvd. Bare så synd at jeg ikke får tak i det noen vei Kanskje jeg liker å ligge på sofaen og surfe, jobbe med autocad, photoshop, videoredigering etc. (Er ungkar sjønner du). Også moro å kunne bruke den til karaoke og Guitar Hero etc... Men over til noe helt annet; vil det si at jeg må ha hdmi inn på forsterker da? kjipt...
AKIRAx77 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Skrevet 6. desember 2007 HDMI på forsterker er å anbefale ja!! Denon har noen ok noen. Sjekk ut Denon 2308/3308 fra hifiklubben. Min plan er å ha Lyd og Bilde via en HDMI kabel til forsterker og så fra den til TV. Da har jeg en HDMI input til overs (forsterkere under 10 000 har som regel bare 2 HDMI in). Denne kan jeg bruke til spillkonsoller. Og har jeg flere enheter må det kjøpes en HDMI switch. AKIRA
Ol'H Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Ja, så tråden din. Jeg synes det er litt feil å kalle maskinen en HTPC. Det du skal bygge er en PC som ikke har så bra skjermkort. Ellers er jo alt du velger der bare en kraftig maskin. En HTPC (Home Theater Personal Computer) er en maskin som ikke skal høre og skal den sees skal den se bra ut og man jobber ikke på den. Den er for å spille av. Ok, så HTPC defineres etter dB også nå Å definere om det er HTPC eller ikke etter et slikt kriterie blir litt søkt.
HulkHaugen Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Ja, så tråden din. Jeg synes det er litt feil å kalle maskinen en HTPC. Det du skal bygge er en PC som ikke har så bra skjermkort. Ellers er jo alt du velger der bare en kraftig maskin. En HTPC (Home Theater Personal Computer) er en maskin som ikke skal høre og skal den sees skal den se bra ut og man jobber ikke på den. Den er for å spille av. Ok, så HTPC defineres etter dB også nå Å definere om det er HTPC eller ikke etter et slikt kriterie blir litt søkt. Ja, så er jeg kanskje på feil side av linjjen da...men ihvertfall en stuepc...vil ha noe mere enn en dvd spill og tuner liksom
ricmik Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Hvordan gikk det med denne maskinen til slutt? Vurderer å bygge meg selv.. og hvis komponentene dine funker bra, har jeg jo allerede handlelisten klar Hvordan blir det med HDMI siden grafikkort og lydkort er separert? Finnes det noen måte å koble dette sammen på, slik at man bare får 1 HDMI-kabel ut?
AKIRAx77 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Skrevet 7. januar 2008 (endret) Lagt til en spennende enhet. LG sin HD-DVD og Blu-ray dualformat spiller. Klar over at det ikke er så spennende i denne tråden når ikke noe er kjøpt enda. Men for å være helt ærlig er det frustrerende å vite at det ikke finnes noen ENKLE og gode løsninger for å få digital tv inn på en mediacenter PC. Jeg følger med på trådene på avforum som alle forsker frem om rikstv og canal digital og GET. Jeg savner at bransjen selv tar ett annsvar og ser ett marked. Alternativt kunne de laget egne HTPC bokser å selge som alternativ til set top bokser og så også selge delene for de som er interesert. Men jeg vurderer sterkt å kjøpe inn det jeg har plukket ut så langt og oppgradere til Vista for å starte der...så får det andre komme etterhvert. En kompis av meg satte seg ned og regnet ut prisen på oppsette. Under 9500 kr for all hardwaren. Synes det faktisk var overraskende bra. AKIRA Endret 7. januar 2008 av AKIRAx24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå