Gå til innhold

Hjelp til bilderedigering


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig innsett viktigheten av å beherske grunnleggende bilderedigering og har derfor investert i nødvendig programvare og litteratur (CS3).

 

Hovedproblemet mitt nå er å se hva bildene mine trenger for å bli bedre/mer attraktive med hensyn til fargemetning, toneomfang, skjerping, lysjustering osv. Derfor har jeg lyst å få noen tips til (og gjerne eksempler på) hva som trengs for å gjøre to konkrete bilder bedre. Jeg har med vilje valgt to motiv som (trolig) krever litt forskjellige bildebehandlingsteknikker for å bli bedre.

 

Bilde 1:

post-139154-1192133019_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-139154-1192133033_thumb.jpg

 

Det eneste jeg har gjort med disse bildene er å nedskalere dem (i Picasa, er det stor forskjell på hvordan programmene gjør denne jobben?). Hvis noen trenger full størrelse for å kunne gi bedre tips er det bare å si ifra.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare gjort litt generelle ting her, hovedsaklig med curves. Akkurat det bør gjøres i raw-konverteren. Alt du kan gjøre der bør gjøres der, pga den høyere kvaliteten. Alternativt konverter til 16 bit og gjør det i PS.

 

Bilde 1: Gikk igjennom fargekanalene med channel mixer for å se hvilken som har den type kontrast jeg likte best. Valget falt på rødkanalen, så den ble lagt oppå som adjustment layer. Endret blending til soft light og satte opacity på rundt 60. I tillegg en svak s-kurve med curves. Forskjellen er ikke gigantisk, men ser etter min mening litt bedre ut. Litt av det grå sløret blir borte. Har ikke rørt fargene overhodet.

 

Bilde 2: S-kurve igjen, samt litt lek med hue/saturation. Gjorde blåfargen på himmelen mørkere og kraftigere. Skal ikke mye til på et bilde tatt i sollys som allerede har så høy kontrast.

 

Edit: Rekkefølgen på bildene ble muligens endret ved opplasting. Det er uansett ment å være den rekkefølgen du har.

post-57260-1192153673_thumb.jpg

post-57260-1192153694_thumb.jpg

Endret av riktig
Lenke til kommentar

Takker så mye for tips!

 

Har bare gjort litt generelle ting her, hovedsaklig med curves. Akkurat det bør gjøres i raw-konverteren. Alt du kan gjøre der bør gjøres der, pga den høyere kvaliteten. Alternativt konverter til 16 bit og gjør det i PS.

Disse to bildene er (dessverre) tatt i jpeg. Jeg har sluttet med den slags dumheter nå, bortsett fra ved noen snapshots...

 

Bilde 1: Gikk igjennom fargekanalene med channel mixer for å se hvilken som har den type kontrast jeg likte best. Valget falt på rødkanalen, så den ble lagt oppå som adjustment layer. Endret blending til soft light og satte opacity på rundt 60. I tillegg en svak s-kurve med curves. Forskjellen er ikke gigantisk, men ser etter min mening litt bedre ut. Litt av det grå sløret blir borte. Har ikke rørt fargene overhodet.

Det ble adskillig bedre nå ja. Så her det først og fremst skjerping som skulle til? Er det vanlig at bildene er så soft rett fra kamera? Skal prøve meg på channel mixeren selv for å se om jeg får til noenlunde det samme.

 

Bilde 2: S-kurve igjen, samt litt lek med hue/saturation. Gjorde blåfargen på himmelen mørkere og kraftigere. Skal ikke mye til på et bilde tatt i sollys som allerede har så høy kontrast.

S-kurve øker kontrasten i mellomtonene, ikke sant? Hvordan ser du på forhånd at bildet trenger akkurat dette? Er enig at himmelen gjorde seg med litt mørkere og dypere farge. Dette er kanskje et generelt "triks" for blå himmel, dvs. noe som funker hver gang?

 

Igjen, takk gode råd og tips! Kan jeg forresten få spørre om hvor lang tid du brukte på disse endringene? For meg er det litt sånn at hvis jeg har noen bilder jeg skal forbedre, så må jeg sette av mesteparten av kvelden... :roll:

Lenke til kommentar

Dette er gjort på 2 minutter, pluss tiden som skal til for å tenke ut hva som må gjøres. Det tar såklart tid å lære de forskjellige verktøyene, men så fort du vet hva de gjør er det fort gjort å gjøre endringer. Jeg syns curves er det nyttigste verktøyet av alle, siden man kan gjøre nesten alt med det. Den er også oppdatert i CS3 og gjør levels overflødig, hvertfall for meg.

 

S-kurve øker i utgangspunktet mellomtonekontrast ja. Hvordan man ser det? Hm, det kommer vel an på smak. Jeg har etterhvert blitt glad i lavere kontraster og drar ikke på så mye, men av og til ser man et slags grått slør over bildet, og da er ofte en kurve løsningen. Det samme gjelder fargestikk, men da må det gjøres på hver enkelt kanal, og da er ikke nødvendigvis den vanlige S-kurven det rette. Auto color, auto levels og slike ting kan i noen tilfeller gjøre jobben glimrende, det kommer an på.

 

Skarping glemte jeg å nevne ja. Jeg kjørte ørlite Focus Magic på det ene for å få maks detaljer. Bilder blir myke av nedskalering, og trenger en liten runde etterpå. Og ja, rett fra kamera er det ofte litt soft, med forbehold om at du ikke kjører noe behandling i kamera.

 

Og blå himmel har jeg sansen for, hvertfall når det er mulig. Det beste er polafilter på objektivet.

Lenke til kommentar

Hei, Lekte litt med bildene dine sånn kjapt på morgenkvisten :)

 

Min arbeidsprosess (stort sett alltid), går i å korrigere fargene og kontrast først (etter råfil konvertering).

 

Jobber for det meste med adjustment layers. Anbefaler deg det også, så slipper du å ødelegge bildet om du gjør noe feil ;)

 

Her har jeg starta med å kjøre opp levels fra begge kanter. Hold alt når du drar i knappene for å se når - og unngå at - bildene blir utbrent!

 

Så har jeg justert litt med et kurve-lag. stilt opp saturasjon litt med nok et justeringslag. Korrigert fargene med color balance, og litt opp på contrast/brightness.

 

På bilde 1 lysnet jeg også dama litt (kanskje litt for mye ser jeg nå, noe tilnærmet utbrent på barnevogna). Dette gjorde jeg ved å lage en markering rundt henne. Trenger ikke være så gruelig nøyaktig. Så kjøre du på med nok en levels-layer på det markerte området. Avsluttet med å bruke Gaussian blur på denne markeringen for å fjerne kantene.

 

Mitt beste tips, lek, les og spør. Først og fremst punkt 1 og 2 ;) Da vil du lære fort. Håper dette hjalp noe..

 

Edit: Jo, også retusjerte jeg vekk graf'en på veggen på det første bildet. Det glemte jeg og ta med :)

 

Det høres kanskje ut som det er mye å gjøre, men når man lærer seg å bruke de forskjellige verktøyene går det kjempe fort.

post-28985-1192174167_thumb.jpg

post-28985-1192174419_thumb.jpg

Endret av bigben247
Lenke til kommentar
Hei, Lekte litt med bildene dine sånn kjapt på morgenkvisten :)

 

Min arbeidsprosess (stort sett alltid), går i å korrigere fargene og kontrast først (etter råfil konvertering).

Tusen takk for innspill!

 

Artig å se at dine resultater ble såpass forskjellige fra riktig sine. Det er tydeligvis mye smak og behag innen bilderedigering, og kanskje ikke like mange fasitsvar som jeg trodde. Likte godt at bilde 1 ble litt lysere.

 

Men sier du at du stort sett alltid har en like work flow på stort sett alle bildene dine - dvs at du bruker de samme verktøyene hver gang (Levels, Curves, Saturation, Color balance og contrast brightness)?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det ;)

 

Ja, det er mye smak og behag. Nei, jeg gjør ikke alltid det samme med bildene jeg behandler, men å fikse opp i fargene med levels, color-balance og brightness/contrast er noe jeg stort sett gjør. Det er stort sett det som skal til for å få ordnet opp i fargene når råfila er åpnet i PS. :)

 

Man må jo vurdere hva som skal til.. Jeg er foto-lærling, og jobber i portrettstudio. eksempelvis; Folk som kommer til oss, vil stort sett ha det klassiske, "duse" portrettbildet av barna sine, med hvit bakgrunn. Da nytter det ikke å slenge på masse kontrast og hue/saturation.

 

Dårlig eksempel, men du tok sikkert poenget mitt :)

Lenke til kommentar

Prøvde meg litt jeg også:

 

Bilde 1 fikk jeg mye ut av autolevels, autocolor og auto contrast. brukte litt brigthness/contrast og colorbalance.

 

Fremgangsmåten er ubestemt. Jeg drar spakene frem og tilbake og føler meg frem.

 

Bilde 2 brukte jeg brigthnes/contrast på, og colorbalance. Samme fremgangsmåte :cool:

 

Edit: Det bildet av den brua der ser for meg ut som en høstettermiddag med en skinnende skarp sol lavt på himmelen. Virket for meg som bildet i utgangspunktet var alt for mørkt.

post-24105-1192268937_thumb.jpg

post-24105-1192268955_thumb.jpg

Endret av stiiig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...