Gå til innhold

Hjelp med oppdatering på Bærbarfronten!


Alebi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om jeg kan få noen anbefalinger /meninger om hvilken bærbare jeg skal kjøpe

Maks pris jeg kan ta meg råd til er 12 000kr.

Vil jo gjerne ha mest for pengene og har sett litt rundt i det siste på diverse sider og lest tester.derfor lurer jeg på om noen her som følger med på priser og utvikling,Kan gi meg noen synspunkter eller anbefalinger.

 

PC-en er tenkt å brukes som en erstatning til min stasjonære data som jeg bruker til alt fra spilling ,til nedlasting,se filmer,og i skolesammenheng( office).

Hdmi tilkobling er et pluss ,men ikke et must.

 

 

Har funnet noe linker med noen av de som kan være aktuelle,men kom gjerne med innspill eller anbefalinger om det er noe som har mer verdi for pengene

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=83784

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...&redirect=1

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81224

 

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....18&cid=5417

 

(Beklager de lange linkene)

 

Ser det er noen av tilbudene som har T7300 cpu mens andre har T7500,

Samtidig er det noen som har NVIDIA® GeForce™ 8600M grafikk kort mens rivalen har ATI™ Mobility Radeon™ HD 2600 XT ,Hvilket av disse GPU ene er best?

 

Og hvor stor forskjell er det på 7300 og 7500 egentlig?

og helt til slutt, hva er dette med Santa Rosa? Er det noe å trakte etter enda?

 

Håper noen kan hjelpe meg med et valg her så jeg ikke går i baret:)

 

på Forhånd takk

 

Alebi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja okay, Da er det ikke vits i å tenke så mye på det ihvertfall.

Men hva er det beste skjermkortet som er kommet i en bærbar?

 

Har kommet frem til at det må stå mellom en av disse to:

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=81224

 

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....18&cid=5417

 

Hvilken bærbar får man mest for pengene av disse to?

 

Og er det andre tilbud der ute som kan matche?

Lenke til kommentar

GeForce Go 8700 er vel det beste (DirectDX10-kortet på markedet, mens 7950GTX er det beste overall. Vær oppmerksom på at det er ganske stor forskjell på 8600GS og 8600GT! Til ditt bruk vil jeg anbefale 8600GT, 2600XT eller aller helst 8700.

 

Videre bør du vurdere om du virkelig trenger 15,4". Du får generelt bedre spesifikasjoner (også kombinert med ofte lavere pris + selvsagt en mye mer behagelig skjerm) hvis du går opp til 17".

 

Jeg mener at det er lite vits i å legge penger i å få noe mer enn 2,0 GHz C2D-prosessor. I spill er det nesten alltid GPU som er flaskehalsen uansett, og i tunge applikasjoner er RAM ofte like vitkigt som prosessor.

 

Til slutt, hvis du vil ha 15" og har tid til å vente litt ville jeg tatt en titt på Dell sine Vostro-modeller. Veldig bra ytelse pr. krone der.

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar, oppklarte litt i hvertfall:)

Har du noen maskiner du kan vise til som har alle disse kriteriene oppfylt? er veldig intressert i en,flere om mulig.

 

Når det kommer til skjermen ,er det egentlig størrelsen totalt på bærbar jeg vil ha ned. Tenkt å bruke den som en evt,dockingstasjon når jeg er hjemme,Spiller på en 22" til vanlig så 15"4 ville nok blitt i minste laget :)

Endret av Alebi
Lenke til kommentar

Tror den eneste med 8700GT er Toshiba X200 (sjekk denne tråden), men den er visst dessverre litt dyrere enn du hadde tenkt deg. :( Av de to du har sett på ville jeg gått for HP-en, pga, større harddisk og bedre grafikkort. (det er vel GT i denne?)

 

Sjekk ut denne Dellen forresten.. ganske rimelig, og bra spesifikasjoner! Ca. 10 høvdinger for dette oppsettet: (kan sikkert få større harddisk hvis du ringer inn)

 

Intel® Core™ 2 Duo T7500-prosessor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista® Business - norsk

Grunnleggende garanti - 1 års Business Hardware Support

15.4" WXGA+ TFT skjerm (1440x900 oppløsning) med TrueLife™- widescreen

Matt Jet Black uten kamera

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT

Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

Lenke til kommentar

Har tid til å vente litt i hvertfall. Godt å få vite hvilket kort jeg skal se etter forresten.

 

Likte den Dell Maskinen men fant Vostro 1700 med følgende oppsett:

 

Komponenter

Intel® Core™ 2 Duo T7500-prosessor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista® Business - norsk

Kjøp 3 års service på stedet neste arbeidsdag og få med tre års online trening på kjøpet

17,0-tommers UltraSharp™ widescreen WUXGA (1900 x 1200) TFT-skjerm med TrueLife™

Matt Jet Black med 2,0 megapikslers kamera

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

320 GB 5400 rpm SATA-harddisk

256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT

Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare

6-cellers primært litiumionbatteri

 

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...7003A&s=bsd

 

Kom på 12658,her får man vel mye for pengene?

noen som har vært borti denne maskinen?

Lenke til kommentar

Ser bra ut det! Vær obs på at du kan spare noen lapper på å fjerne 3-års garantien. (du har jo uansett forbrukerkjøpsloven hvis noen går i stykker innen 5 år.)

 

Ville også valgt 9-cellers batteri. Det har jeg på min Inspiron 9300, og det gir meg godt over 3 timers batteritid.

 

Når det gjelder Dell er det alltid en god idé å ringe inn og forhandle frem en bedre deal. Da kan du også spørre om leveringstiden -- Dell har hatt en del problemer med leveringen i det siste.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Genialt det tilbudet på Vostro - må jo absolutt nærme seg det beste en får for denne prisen (i hvert fall om en endrer til ett års serviceavtale). Det eneste som er litt kjipt, er at det er Vista Business i stedet for premium. Går det an å få endret på dette når det ikke står som option på Dell sine sider?

Endret av arnoldp
Lenke til kommentar

Etter å ha snakket Med Dell på tlf en i dag fikk jeg oppklart en god del ting jeg ikke hadde tenkt på samt at jeg ble stilt for et nytt dilemma (les luksus roblem)

 

Dette er et tilbud for bedrifter som det allerede er blitt diskutert i noen andre vostro tråder jeg har funnet på forumet.

prisene er uten moms ,som alltid når man handler som bedrift

så prisen jeg oppga til 12658 er da self uten moms.

Likevel var det ikke noe problem å få med vista ultimate som os

Og for et lite beløp kan man også få 2X 160 Gb Hder m 7200 rpm

 

Med tanke på andre tilbud så er jo dette noe som tyder at det er absolutt det beste tilbudet jeg har klart å oppdrive noe sted.

Ny pris på sulamitten 14375 inkl moms

 

Altså tett opptil x200 som har et 8700 kort i stedet i tillegg til hdmi port og bedre utseende

(vostro er jo et minimalistisk utseende på generelt) Ikke at det betyr alverdens da det er specsene som gjelder,men de har ikke hdmi

 

Derimot har Vostro 1920X1200 skjerm m truelife mot x200 s 1680X1050

 

Spørsmålene jeg sitter igjen med etter dagens etterforskning:) ,er da, 7200 hder ,bråker de mer enn 5400? varme? mer viftebruk?

Og 1920X1200 oppløsning er det noe spesielt å prioritere fremfor x200 s 1680X1050

Endret av Alebi
Lenke til kommentar

Leveringstid var 3 uker fikk jeg oppgitt!

 

Men et panel på 1920*1080 er vel bedre vel, og bare en fordel til bildevisning og photoshop.

.Det vil jo likevel nedskalere til ønsket oppløsning eller er det noe å ta hensyn til her også?

 

Hva med viftestøy? og varme i forhold til rpmforskjellen fra 5400 til 7200?

noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Hvorfor koster Vostro 1700 nesten 2000 kr mindre (inkl mva og frakt) enn tilsvarende konfigurasjon på tvillingmaskinen Inspiron 1720 (som er den tilgjengelige varianten dersom man går inn som "privatkunde")?

Godt spørsmål.. Hardware.no kommenterte det samme i sin artikkel nylig. Prisene er rimelig fiktive generelt sett.. en kompis av meg mottok sin Inspiron nylig, og han har 2GB Ram, 2,16GHz prosessor, 160GB harddisk og 8600GT. Gjett hva han betalte? 15.000... Nå er prisen nærmest halvert. Når det gjelder Dell må man virkelig være nøye med å få med seg tilbud og være god til å forhandle, for de har enorme marginer på "basic"-prisene sine.

 

Når det gjelder oppløsning på skjerm er jeg enig med maets. 1920x1200 blir fryktelig tungt for skjermkortet. Selv har jeg 1440x900 på min 17", og synes egentlig det er ganske passelig, også for annet enn spill. Så hvis x200 og denne Vostroen koster omtrent det samme ville jeg gått for x200. Bedre skjermkort, mer fornuftig oppløsning og dessuten bedre design. :)

 

Jeg blir aldri helt klok på debatten om 7200RPM vs 5400RPM med tanke på støy og sånt.. synes folk sier veldig forskjellige ting. Så der må du nok evt. grave litt på forumet eller spørre noen andre.

Lenke til kommentar

Når du kjøper bærbar pc er det alltid fristende å gå for den modellen som tilbyr mest. Jeg tror imidlertid ikke nødvendigvis at det er like smart i alle tilfeller.

 

Avgjørende for ditt valg må være bruksområde. Du sier at du skal bruke den i skolesammenheng, hvilket jeg antar betyr at du skal ha den med deg i sekken hver eneste dag eller i alle fall ofte. Da er det viktig at maskinen ikke er for stor og tung. I så måte vil en 15,4" være langt å foretrekke framfor en 17".

 

En annen ting jeg ofte ser, og som jeg personlig mener er feil, er at kjøpere velger prosessorer som langt overstiger behovet. Selv om du tenker å spille og benytte photoshop, behøver du nødvendigvis ikke en 2,2 ghz prosessor. Du vil klare deg lenge med en 2,0 ghz og kanskje mindre enn det også. Du vil neppe merke forskjell og du vil i tillegg oppleve lengre batterilevetid.

 

Og når vi snakker om batterier, burde du absolutt følge rådet ovenfor og velge et 9-cellers batteri dersom du går for Vostroen.

 

I tilbudet fra Dell er det inkorporert en stor HD. Mange ønsker dette og jeg kan forstå hvorfor. Men har du vurdert å heller kjøpe en ekstern harddisk? Det tar kanskje lengre tid før en stor harddisk blir full, men lengre tid å rydde opp i. Den blir dessuten usannsynlig fragmentert dersom man ikke gjør det til en vane å defragmentere jevnlig.

 

Så om jeg skulle kjøpt en bærbar til å dekke samme behov, ville jeg ha valgt følgende pc:

 

Intel® Core™ 2 Duo Processor T7250

Ekte Windows Vista® Business

Grunnleggende garanti - 1 års Business Hardware Support

15.4" WXGA+ TFT skjerm (1440x900 oppløsning) med TrueLife™- widescreen

Matt Jet Black med 2,0 megapikslers kamera

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

120 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT

Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Pris: kr. 8 855,- inkl. mva, eks. frakt

 

Om du velger en 2,2 ghz prosessor vil oppsettet ovenfor koste deg kr. 9 718,75.

 

En 17" skjerm med samme oppløsing samt 320 GB HD vil koste deg kr. 10 531,25.

 

Jeg tror imidlertid at alternativ 1 er det beste. Maskinen er lettere å ta med seg, gir deg bedre batterilevetid og tjener formålet ditt uten at det koster skjorta. Pengene som blir til overs kan du bruke til å kjøpe andre ting du trenger, eller legge av til nytt pc-kjøp om tre års tid da samtlige maskiner ovenfor uansett vil være for gamle til å dra nyere spill f.eks.

Lenke til kommentar

Må si jeg stiller meg helt og holdent bak jon_os replikk her. Har selv en 17 og en 15,4-tommer og er nesten skremt over hvor mye lettere det er å ha med seg 15-tommeren rundt. Som jon_o sier ønsker mange å kjøpe ei mye større børse i forhold til det de egentlig trenger, noe som man kan få igjen for p andre punkt, f.eks. støy. Når det gjelder diskstørrelse er jeg også enig, diskplass er bra å ha, men ofte kan ekstern lagring være vel så bra.

Når det gjelde verdi for pengene er jon_os forslag veldig godt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...