Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukererfaringer Ford SMAX og prisnivå


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer en ny Smax, og var på prøvekjøring her om dagen. Virket som en bra bil, er dere som eier bilen fornøyde? tenker både på selve bilen og generelt servicenivå hos Ford? Vi prøvekjørte en trend 2.0l 130Hk 6-trinns manuell, og jeg reagerte på finish på dashbordet (denne delen som strekker seg ned mot håndbrekket), som var meget plastaktig (sølvlakkert plast?) og det virket som denne lett ville kunne på riper og dermed avsløre den svarte plasten under... Mens den nye Mondeo'en (titanium) som sto utstilt hos forhandleren hadde bedre finish på denne delen... Gjelder dette også for smax titanium? (selve finishen i metall? virker jo logisk??)

 

Ellers, hva har dere måtte betale for deres SMAX? Er det noe rabatt å hente i disse dager? Kanskje mest på utstyr?

Med ønsket utstyrsnivå kommer min ønsket Smax titanium 2.0l 130Hk 6trinns manuell (391k (nordnorge))med ønsket utstyr på totalt 445k... Synes dette er i overkant mye, og ønsker gjerne innspill på hva jeg bør foreslå som maxpris...

 

takk for alle innspill :thumbup:

Endret av runemyreng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se denne:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=841895

og denne.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=813611

 

Du har rett angående finish på midtkonsollen. Min er gått 12000km nå, og er kommet endel striper spesielt ved handbrekket..

Ellers er mine erfaringer beskrevet i første linken over. Som du forstår er ikke det lokale verkstedet høyt i kurs hos meg..

 

Du bør i mine øyne også styre unna hjuldimensjoner større enn 16", pga støy. Eg ønsket 17", men etter prøvekjøring med flere biler og ulik dimensjon, ble konklusjonen 16".

 

Pris? min endte på 395`. Du bør kanskje tenke over om du får igjen kostnaden med det ekstratstyret når du selger bilen. Ford har jo et større fall enn f.eks VW, så det må gjenspeile hvor lang tid du skal ha bilen.

 

Som du kanskje forstår på tonen min i svaret, er eg nok ikke helt fornøyd, og angrer en smule på at det ikke ble sharan..

Lenke til kommentar

Har lest begge trådene, og d virker som mange ford-forhandlere har et luksusproblem om dagen, men det er jo urovekkende at de nok ikke innser verdien av fornøyde kunder og den gratisreklamen det er...

 

Er litt skeptisk til Ford (fra gamle dager...), men "dessverre" er det SMAX som frister mest om dagen, deilig å kjøre, bra utseende og overkommelig pris... Skulle gjerne hatt toyotakvalitet, men corolla-verso blir litt liten, og previa litt stor... smaxen er passe stor!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd Trend og vurdert finishen der slik du foreskriver. Men det står hvertfall i brosjyren at Titanium har instrumentpanel og dørdetaljer i metall-finish.

 

Når det gjelder prisen du har fått er det vanskelig å si om den er god eller ikke uten at du lister opp utstyret du evt har lagt til.

 

Selv om vi nå har ventet leeeeenge (bestilte i mai) så angrer vi ikke på avgjørelsen. Har til dags dato ikke funnet noen reelle alternativer :)

Lenke til kommentar
Har lest begge trådene, og d virker som mange ford-forhandlere har et luksusproblem om dagen, men det er jo urovekkende at de nok ikke innser verdien av fornøyde kunder og den gratisreklamen det er...

 

Er litt skeptisk til Ford (fra gamle dager...), men "dessverre" er det SMAX som frister mest om dagen, deilig å kjøre, bra utseende og overkommelig pris... Skulle gjerne hatt toyotakvalitet, men corolla-verso blir litt liten, og previa litt stor... smaxen er passe stor!

 

 

Kjenner meg veldig igjen..

Har alltid vore skeptisk til Ford, men med SMAX følte eg det var riktig bil for vår situasjon.. Den er god å kjøre, pent utseende..

Men..

Vurderte følgende:

Outlander

Sharan

CRV

 

Sharan ble utkonkurrert pga utgående modell og de 2 andre fordi de er litt dyrere..

 

Kan nok si i dag at valget hadde blitt Outlander..

Årsak er sammensatt, med dårlig kundebehandling, og dessverre noe dårlig opplevd kvalitet. Støy er også et tema som nok ikke ble vektlagt nok.. (uff kvir meg til piggdekka skal på..)

Høres veldig negativt ut, og bildet er nok mer nyansert enn en kanskje får inntrykk av, men det er nå engang mine følelser omkring dette..

Lenke til kommentar
Kjenner meg veldig igjen..

Har alltid vore skeptisk til Ford, men med SMAX følte eg det var riktig bil for vår situasjon.. Den er god å kjøre, pent utseende..

Men..

Vurderte følgende:

Outlander

Sharan

CRV

 

Sharan ble utkonkurrert pga utgående modell og de 2 andre fordi de er litt dyrere..

 

Kan nok si i dag at valget hadde blitt Outlander..

Årsak er sammensatt, med dårlig kundebehandling, og dessverre noe dårlig opplevd kvalitet. Støy er også et tema som nok ikke ble vektlagt nok.. (uff kvir meg til piggdekka skal på..)

Høres veldig negativt ut, og bildet er nok mer nyansert enn en kanskje får inntrykk av, men det er nå engang mine følelser omkring dette..

 

Om du frykter dekkstøy skal du vel være glad du ikke kjøpte Outlander. Det er mye mindre dekkstøy i S-Max enn Outlander.

 

Vi har en S-Max varebil på jobben. Den har nå rundet 60.000 km og har kun vært inne til service. Ikke noe feil på denne bilen. Bruken er nokså hard og med mye bruk av tilhenger.

Det er skinn interiør i denne og til tross for røff bruk ser den ut som interiøret holder seg godt, bortsett fra at det er blitt noen riper ved håndbrekket.

Min kollega som disponerer bilen , dagpendler 12 mil t/r hver dag. Han elsker kjøreegenskapene til denne bilen og vurderer å kjøpe en 7 seter S-max privat.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå hatt min S-max (1.8 Tdci titanium sport) i litt over et år og kjørt 22' km. Har 18" tommere på sommer dekkene og er enig i at det er noe hjulstøy, men det er prisen å betale for 45 profil. Vinterdekkene (piggfrie) er mere moderate, 16" og normal profil. Er ikke plaget med støy overhodet. Nydelig pendlebil, pendler opptill 80 km per dag. Kvaliteten på metallfinish rundt håndbrekket er det eneste jeg har å utsett på denne, samt posen rundt gir kassen. Men skinnposen ble byttet kostnadsfritt på service med en forsterket utgave. Var en brakket i girkassen som laget hull ved 1. og 2. gir. Var selv noe spektisk til Ford tidligere, men de har kommet seg betraktlig siden 80 - 90 tallet. Jeg synes ikke denne bilen er noe overpriset, sammenlignet med andre med tilsvarende plass. I tillegg finnes det ikke mange alternativer med tilsvarende kjøreegenskaper. Hvem skulle tro at en "kassebil" skulle ligge så godt på svingete vestlandsveier? Service hos forhandleren her i byen er upåklaglig, selv om min bil er kjøpt i Oslo.

Diesel forbruket er også behagelig lavt. ca 0.5 på første turen fra Oslo og opp hit, og det var ikke rolig kjøring. ca literen med 1500 kg vogn bakpå i sommer, og under 0,6 på by-kjøring nå i vinter.

 

Blir bilen mye brukt med familie så få forhandleren til å programere om sentrallåsen slik at alle dører låses opp samtidig. Orginalt er det kun fører døren som låses opp når en trykker på fjernkontrollen. for å få opp resten må en trykke igjen innen noen sekunder.

 

Om verditapet på denne er bedre eller dårligere enn VW gjenstår å se. Men utentvil mere kjøreglede enn i Touran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...