Gå til innhold

Finne modemet via http


Anbefalte innlegg

Jeg fant tidligere modemet på 10.0.0.138, nå finner jeg det ikke slik lengre fra den stasjonære PC-en.

 

Stasjonær pc er koblet til modemet(speedtouch 546i - 4. LAN porter i denne) med en kabel.

 

Det er videre kablet fra modemet til den trådløse ruteren. Jeg finner heller ikke den trådløse ruteren fra stasjonære pc, trådløs ruter har 192.168.1.1. , men jeg får logget inn i den via en bærbar pc trådløst på denne adressen.

 

Hva kan ligge i veien for at jeg ikke får opp modemet lengre via http access? Modemet har vel en annen adresse også enn 10.0.0.138?

 

(Jeg har altså noe begrensede kunnskaper om IP adresser.)

Endret av bigfoot32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fant tidligere modemet på 10.0.0.138, nå finner jeg det ikke slik lengre fra den stasjonære PC-en.

 

Stasjonær pc er koblet til modemet(speedtouch 546i - 4. LAN porter i denne) med en kabel.

 

Det er videre kablet fra modemet til den trådløse ruteren. Jeg finner heller ikke den trådløse ruteren fra stasjonære pc, trådløs ruter har 192.168.1.1. , men jeg får logget inn i den via en bærbar pc trådløst på denne adressen.

 

Hva kan ligge i veien for at jeg ikke får opp modemet lengre via http access? Modemet har vel en annen adresse også enn 10.0.0.138?

 

(Jeg har altså noe begrensede kunnskaper om IP adresser.)

 

Samme problem har jeg også, men fikk det etter jeg fikk trådløs ruter.... nå kommer jeg inn på ruteren, men ikke modemet lenger...

Lenke til kommentar
Test med 192.168.1.254,

 

Det enkleste om du ikke har bridget ditt modem er å koble pc direkte til modemet, kjøre ipconfig og se hvilken standard gateway du får. Det skal være ipen til modemet.

 

kommer du ikke inn på modemet da heller ville jeg nok resatt modemet og lagt inn instillingene på nytt :)

 

Har faktisk prøvd dette, uten hell..... (Jeg ihvertfall)

Lenke til kommentar
Har faktisk prøvd dette, uten hell..... (Jeg ihvertfall)

 

 

Okay så når du kobler pc direkte til modemet, resetter modemet så kommer du ikke inn på det?

Hvilken ip adresse får din maskin? STår den til motta ip adresse automatisk?

 

Om du da har Telenor vil du ikke komme på nett :)

 

Det du kan gjøre er jo å laste ned ny firmware fra internett. Da mister du telenorsoftwaren som du har i dag, men du får i utgangspunktet en bedre firmware. Du vil ikke finne firmware til 546T2 da Ten står for Telenor.

 

Jeg antar at du har 546 modemet da det er det som trådstarter hadde.

 

Eller er det ikke Telenor dere har som isp?

Lenke til kommentar
Dem vanlige er

 

10.0.0.138

192.168.1.1

192.168.0.1

192.168.1.50

192.168.0.50

 

Et alternativ er å bruke en IP-scanner ;)

 

edit: Deaktiver dhcp i den trådløse routeren så skal dem komme på samme ip-range og subnet

 

Alle enhetene min er satt til DHCP. Når jeg resetter modemet kommer jeg greit inn på 10.0.0.138, men kommer ikke ut på internet før jeg "ipconfig/renew". Og da kommer jeg ikke lengre inn på modemet med 10.0.0.138.

 

Hva slags adresse er 10.0.0.138 egentlig? Jeg skjønner dette slik at modemet mitt(som står i bridge) får adresse fra Ventelo nå jeg går på nett, og da gjelder ikke 10.0.0.138 lengre.

 

Når jeg så leser opp adressene mine med "Ipconfig/all", så burde jeg komme inn på modemet med den IP adressen som står under navnet på nettverkskortet? Har uansett prøvd alle adressene som kommer opp ,grrr.

 

Har også prøvd å koble bort kabelen til trådløs ruter slik at speedtouch er kun koblet mot internet, og mot PC-en via LAN.

Lenke til kommentar
Dem vanlige er

 

10.0.0.138

192.168.1.1

192.168.0.1

192.168.1.50

192.168.0.50

 

Et alternativ er å bruke en IP-scanner ;)

 

edit: Deaktiver dhcp i den trådløse routeren så skal dem komme på samme ip-range og subnet

 

Alle enhetene min er satt til DHCP. Når jeg resetter modemet kommer jeg greit inn på 10.0.0.138, men kommer ikke ut på internet før jeg "ipconfig/renew". Og da kommer jeg ikke lengre inn på modemet med 10.0.0.138.

 

Hva slags adresse er 10.0.0.138 egentlig? Jeg skjønner dette slik at modemet mitt(som står i bridge) får adresse fra Ventelo nå jeg går på nett, og da gjelder ikke 10.0.0.138 lengre.

 

Når jeg så leser opp adressene mine med "Ipconfig/all", så burde jeg komme inn på modemet med den IP adressen som står under navnet på nettverkskortet? Har uansett prøvd alle adressene som kommer opp ,grrr.

 

Har også prøvd å koble bort kabelen til trådløs ruter slik at speedtouch er kun koblet mot internet, og mot PC-en via LAN.

Lenke til kommentar

10.0.0.138 er ihvertfall den lokale ip-adressen bl.a telenor bruker på modemene sine. Den eksterne ip-adressen derimot er en annen, den lokale vil fortsatt gjelde for lokalnettet.

 

Hvis du kommer inn på routeren med http så står ipen til modemet der som "standard gateway"

 

hva står som "standard gateway" når du tar ipconfig fra dem forskjellige dataene da?

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Hvis ditt modem står i bridge og dhcp serveren er slått av skal du ikke komme inn på modemet før du setter statisk ip på din pc.

 

Da må du sette en ip som feks 10.0.0.3 men da kommer du ikke på nett :)

 

Skal du både komme på nett og komme inn på modemet samtidig må du sette opp til routermodem som router.

Lenke til kommentar
Okay så når du kobler pc direkte til modemet, resetter modemet så kommer du ikke inn på det?

Hvilken ip adresse får din maskin? STår den til motta ip adresse automatisk?

 

Om du da har Telenor vil du ikke komme på nett :)

 

Det du kan gjøre er jo å laste ned ny firmware fra internett. Da mister du telenorsoftwaren som du har i dag, men du får i utgangspunktet en bedre firmware. Du vil ikke finne firmware til 546T2 da Ten står for Telenor.

 

Jeg antar at du har 546 modemet da det er det som trådstarter hadde.

 

Eller er det ikke Telenor dere har som isp?

 

Ny firmware hadde vært noe ja :)

 

Er på jobb nå så får ikke sjekket hva slags modem jeg har, men har SpeedTouch modem ihvertfall, med kun en LAN port for å koble til PC.

 

Har Telenor ja...

Lenke til kommentar
Da har du ett speedtouch 510i.

Og vil anta du/dere har bridget modemet og lagt pppoe på routeren.

Da kan du bare sette fast ip på din pc (10.0.0.4 feks) og gå inn på modemet.

 

Ser ikke helt hva du må inn der å gjøre om modemet er bridget, men det er nå ikke min sak :)

 

Stemmer at jeg har det modemet ja, hvis jeg tenker meg godt om...

 

Skal inn og oppgradere firmware, den er så ustabil, må ofte reboote....

Lenke til kommentar

Det er nok bedre å ringe Telenor og fortelle om problemet :) Dette er ett gammelt modem, og har du 2500/350 fra telenor eller høyere vil nok modemet fort skape problemer uvesentlig hvordan firmware du har. Kan jo være du også er koblet til en ADSL 2 plus port, da vil du også oppleve ustabilt modem.

 

Uansett må du starte om modemet for å få tilbake sync er det nesten alltid ett tegn på defekt modem.

Lenke til kommentar
Det er nok bedre å ringe Telenor og fortelle om problemet :) Dette er ett gammelt modem, og har du 2500/350 fra telenor eller høyere vil nok modemet fort skape problemer uvesentlig hvordan firmware du har. Kan jo være du også er koblet til en ADSL 2 plus port, da vil du også oppleve ustabilt modem.

 

Uansett må du starte om modemet for å få tilbake sync er det nesten alltid ett tegn på defekt modem.

 

Har fått byttet modem 2 ganger før, og har vært sånn før også når jeg hadde den gamle hastigheten på 349,- kroner abonnementet. Og nå er jeg utenfor garanti perioden på modemet også, siden det er selveid modem. Så tenkte å ta en firmware oppdatering før jeg gjør noe videre.

 

Men noen som plager meg, er at jeg kan velge om jeg rebooter modem eller ruter, så løser alt seg, at jeg får tilbake nett igjen. :S

Lenke til kommentar

Uansett om du har ett gammelt 510i modem så er det nok det som er poblemet, de er ikke kjent for å være spesielt bra :)

 

Har du snakka med telenor? Vi fikk nytt 546 modem når det gamle blei ustabilt.

 

Men prøv for all del å oppgrader firmware, bridge modemet og fjern dhcpen, legg pppoe på routeren og håpe på det beste :)

Lenke til kommentar

I Windows XP under internettilkoblingen kan du finne Default Gateway under detaljene på tilkoblingen. Default Gateway er den trådløse ruteren og angir IPen til ruteren.

Når du har koblet til ruteren kan du se om ruteren oppgir hvor den har fått DHCP-innstillingene sine ifra, altså hvilken IP (i dette tilfellet modemet) som har tildelt ruteren IP.

Dette kan du bruke til å finne igjen IPen til både ruteren og modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...