blomstkraft Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Hei! Sitter nå med Ubuntu 6.06 live CD nå og lurer på om jeg tørr og installere det.. Jeg har nemmelig Win XP på en av partisjonene (jeg har tilsammen 2 partisjoner) Hvis jeg installerer Ubuntu på en partisjon, vil dette da gå ut over den partisjonen med Win XP på? Takk
hockey500 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 du bør for all del ikke installere 6.06, den er godt over et år gammel. installér 7.10 beta, eller vent 12 dager til den offisielt kommer ut. Og hvis du installerer på separate partisjoner skjer det ingenting med windows-installasjonen din, du får spørsmål når du starter opp hvilket os du vil boote
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 du bør for all del ikke installere 6.06, den er godt over et år gammel. installér 7.10 beta, eller vent 12 dager til den offisielt kommer ut. Og hvis du installerer på separate partisjoner skjer det ingenting med windows-installasjonen din, du får spørsmål når du starter opp hvilket os du vil boote 9646284[/snapback] Hvilket OS bør jeg installere først da? [Jeg installerer 6.06 og deretter oppdaterer til nyere versoner]
Mads-b Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Installer XP først, og ubuntu etterpå. Dermed får ubuntu sjansen til å installere et program som velger OS du vil boote (GRUB), noe win ikke kan.. Forståelig? *written drunk* EDIT: det er rimelig vanskelig å oppgradere fra 6.06, tror jeg, siden ubuntu ikke er av et såkalt "rolling release". Uansett hvor mye du oppgraderer, tror jeg du sitter fast på 6.06 systemet. Endret 6. oktober 2007 av Mads-b
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 Installer XP først, og ubuntu etterpå. Dermed får ubuntu sjansen til å installere et program som velger OS du vil boote (GRUB), noe win ikke kan.. Forståelig? *written drunk* EDIT: det er rimelig vanskelig å oppgradere fra 6.06, tror jeg, siden ubuntu ikke er av et såkalt "rolling release". Uansett hvor mye du oppgraderer, tror jeg du sitter fast på 6.06 systemet. 9646852[/snapback] Hmm, jeg oppdaterte vært fall fra 6.10 til 7.04 eller noe.. Men jeg sjønner ikke hvordan jeg kan installere XP først, hvordan skal jeg da installere Ubuntu, hvilken installering skal jeg bruke?
The Prodigy Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Hei, jeg fikk anbefalt denne ubuntu fra uio Du skal brenne image fil over på tom cd og boote med cd etter at du har installert xp, så er det bare å følge veiledningen til ubuntu installasjon.... i følge mange skal det ikke være noe problem å kjøre xp og ubuntu på samme maskin, men min pc ville ikke starte med xp etter ubuntu installasjon... no idea why..
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Hei, jeg fikk anbefalt denne ubuntu fra uio Du skal brenne image fil over på tom cd og boote med cd etter at du har installert xp, så er det bare å følge veiledningen til ubuntu installasjon.... i følge mange skal det ikke være noe problem å kjøre xp og ubuntu på samme maskin, men min pc ville ikke starte med xp etter ubuntu installasjon... no idea why.. 9647084[/snapback] Det er akkurat det som skjer her også Ubuntu blir installert over XP, jeg trenger å vite hvordan jeg installerer Ubuntu på den ledige partisjonen.. Jeg får ikke bestemme selv hvilken partisjon jeg skal installere Ubuntu på Endret 6. oktober 2007 av blomstkraft
Arnold Layne Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Dette skal du kunne velge under installasjon, men prøv derfor med en nyere versjon. Er disken allerede partisjonert eller tenker du å gjøre det under installasjonen? Endret 6. oktober 2007 av ArnoldLayne
miXer Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Under installasjon av ubuntu får du et valg om hvor ubuntu skal installeres. Her velger du "partisjonere manuelt". Dersom du allerede har en partisjon ledig, vill denne komme opp som "free". Klikk på denne, velg ny partisjon, lag en swap partisjon på størrelse med din ram delt på 2. Så velger du det som er igjen av "free" og lager denne som ext3 med mount point / Dersom du ikke allerede har en ledig partisjon, men winxp partisjonene har hele hdd'en. Da må du bruke en partisjonering editor i winxp for å dele opp denne disken. Eller du kan installere winxp på nytt og velge under installasjonen av winxp å ikke bruke hele disken. Eller du kan sette inn en ny disk! Endret 6. oktober 2007 av miXer
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 Under installasjon av ubuntu får du et valg om hvor ubuntu skal installeres. Her velger du "partisjonere manuelt". Dersom du allerede har en partisjon ledig, vill denne komme opp som "free". Klikk på denne, velg ny partisjon, lag en swap partisjon på størrelse med din ram delt på 2. Så velger du det som er igjen av "free" og lager denne som ext3 med mount point / Dersom du ikke allerede har en ledig partisjon, men winxp partisjonene har hele hdd'en. Da må du bruke en partisjonering editor i winxp for å dele opp denne disken. Eller du kan installere winxp på nytt og velge under installasjonen av winxp å ikke bruke hele disken. Eller du kan sette inn en ny disk! 9647464[/snapback] Dette er hva jeg trenger (håper jeg), da velger jeg partisjonere manuelt.. Da får vi se hvordan det går videre Tusen tak
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 (endret) ubuntu fra uio Hva er dette, Ubuntuinstallasjon? Jeg har det orginalt på CD (7.04), er det forskjell på denne? Endret 6. oktober 2007 av blomstkraft
Dy§no Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Ingen forskjell. Har du 7.04 versjonen så bruk den. Det kommer snart en ny versjon, som du da kan oppgradere til.
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 Ingen forskjell. Har du 7.04 versjonen så bruk den. Det kommer snart en ny versjon, som du da kan oppgradere til. 9649562[/snapback] Jippi:DD 7.10 det da eller?
miXer Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Trenger jo ikke vente. Har du internet kan du bare oppgradere til nyeste versjon når denne slippes ved å gå inn i oppdateringshåndtereren din!
blomstkraft Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Skrevet 6. oktober 2007 Trenger jo ikke vente. Har du internet kan du bare oppgradere til nyeste versjon når denne slippes ved å gå inn i oppdateringshåndtereren din! 9650629[/snapback] Tak for tipset^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå