Gå til innhold

Hjelp til kjøling (n00b)


C0rt3z

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe en ny data(https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=55366=), men jeg trenger litt hjelp med kjøling. Jeg har aldri kjøpt noe ekstra kjøing til PC-en min, men jeg har lyst til å ha det denne gangen. Hva burde jeg gå for, vann eller luft? Jeg har ikke planer om å bruke sykt mye på kjøling, men litt ekstra er greit. En tusing kanskje. (PC-en over skal få seg en phenom x4 en eller annen gang, når amd slipper den ut (2009?...)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren er ikke noe problem siden det følger med 'Boxed' kjøler som er standard som følger med alle prosessorer.

 

I Kabinettet ditt følger det med 2 kabinettvifter, noe som burde være nok for en grei luftgjenomstrøming :)

 

 

Med andre ord: Ikke noe problem å bruke kjølingen som følger med :thumbup:

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Jeg vil benytte anledningen til å kommentere pc-oppsettet ditt...

 

Kombinasjonen X2 4000+ og 8800GTX er for meg helt bak mål.

 

X-Fi ti 1500kr er totalt bortkasta, kjøp den billige "Xtreme Audio"-versjonen og legge penga i bedre cpu.

 

Du trenger heller ikke så kraftig psu, ta en titt på Corsair VX450.

 

Og hva skal du med HD-DVD spiller? :)

 

Edit: her er et billigere oppsett som gir bedre ytelse(!).

4GB ram er kun relevant for 64bit Vista, og da kan du jo isåfall heller handle ramma du satte opp først :)

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Jeg vil benytte anledningen til å kommentere pc-oppsettet ditt...

 

Kombinasjonen X2 4000+ og 8800GTX er for meg helt bak mål.

 

X-Fi ti 1500kr er totalt bortkasta, kjøp den billige "Xtreme Audio"-versjonen og legge penga i bedre cpu.

 

Du trenger heller ikke så kraftig psu, ta en titt på Corsair VX450.

 

Og hva skal du med HD-DVD spiller? :)

 

Edit: her er et billigere oppsett som gir bedre ytelse(!).

4GB ram er kun relevant for 64bit Vista, og da kan du jo isåfall heller handle ramma du satte opp først :)

9632867[/snapback]

 

 

Takk for tilbakemeldingen! Jeg har allerede funnet ut at det lydkortet er bortkastet (enn så lenge). Grunnen til at jeg har så dårlig cpu er at jeg har tenkt til å kjøpe meg en PhenomX4 når det en gang kommer, og da gidder jeg ikke sløse penger på en dyr cpu nå. Pluss at jeg vil leke meg med overklokking før jeg går for "the real thing". Det er ikke så farlig om en 500 kr cpu blir svidd eller herpa, men en 5-10k sak er det litt værre med. Den kraftige PSU-en er der fordi jeg har planer om å kjøpe et GTX kort til den dagen den synker i pris og jeg trenger det;)

 

Denne tråden var egentlig bare med tanke på kjøingen. Jeg ser at kabinettet mitt har høl jeg kan legge vannavkjøingskabler igjennom, men jeg vet ikke om jeg gidder å "kaste bort" masse penger på vannavkjøling.

Lenke til kommentar

Vannkjøling er bortkasta.

 

Skal du ha SLI så kan du gå for HX620, dette holder mer enn lenge nok til et slikt oppsett (eksempel: et C2D system med 8800GTX drar ca. 250-300W maks)

 

Hører mye snakk om Phenom om dagen, men det er ikke veldig imponerende foreløbig, og mye rot rundt AM2, AM2+ og AM3...

Derimot har Intel gode prosessorer -i dag- som er raske på stock, og i tillegg meget klokkevillige, samt at Penryn er på vei.

 

Innen du har behov for SLI så har det allerede kommet nye kort som er billigere og yter langt, langt bedre. SLI er i dag stort sett kun nødvendig for folk som har 30" skjerm og vil kjøre i 2560x1600 med absolutt alt på maks.

Dessuten kommer jo DX10.1 som vil gjøre dagens DX10-kort avleggs AFAIK.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Vel... jeg har en 40" skjerm som jeg vil mate med 1080p signal og maks grafikk pluss en 1440x900 skjerm som jeg også vil mate samtidig... Men jeg har funne ut at sli bare kan vise en skjerm... det er teit, men uansett. Jeg har lyst på en psu som kan støtte sli, dvs. ha 4x pci-express strømkabler. Angående intel vs. amd. Jeg har lyst til å støtte amd selv om intelprosessorene er litt bedre. Jeg ønsker meg skikkelig bra datamasin i fremtiden også, og det skjer ikke hvis ikke det blir litt bikjekamp mellom amd og intel. Intel har litt for mye markedsandel synes jeg. Pluss at amd er bedre på spill, enten du vil eller ikke pga. flere integer solvers (eller alu, eller hva det heter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...