Gå til innhold

Canon IXUS 860IS, 960IS eller 75?


Anbefalte innlegg

Har lyst på et bra kompaktkamera som vil vare en stund.

Har hatt et IXUS tidligere som jeg var fornøyd med. Ser derfor stort sett på Canon igjen siden jeg er fornøyd med merket (og er veldig ukjent med andre merker).

 

Men er usikker på hva som er den store forskjellen mellom 860IS, 960IS og 75, forutom at 960IS har flere megapiksler (noe som ikke er så viktig hos meg, 8 eller 12 spiller ikke så stor rolle).

 

Er det noen råd og anbefalinger og hente? Sterke og svake sider med disse kameraene?

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Bidz!

Jeg gikk igjennom mye av den samme prosessen tidligere i sommer. Har også tidligere hatt ixus 500 og var stort sett fornøyd med dette.

Valget mitt falt ned på Ixus 950IS etter vurderinger av diverse modeller. Har ikke angret et sekund i etterkant. Kameraet fikk kjørt seg masse i sommer med teltturer og andre greier, så det har vært på prøve.

 

Jeg var inne på Canon norge og så på forskjellen mellom 950 og 960, og det var ikke mye som jeg klarte å lese. Om du ikke er opptatt av 12 mp., så hadde jeg glatt tenkt på 950 som et sterkt alternativ. Virker som det har noen flere innstillinger som kan være greie å ta med seg, men da med 8 mp. Mer enn nok, spør du meg:).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei, Bidz!

Jeg gikk igjennom mye av den samme prosessen tidligere i sommer. Har også tidligere hatt ixus 500 og var stort sett fornøyd med dette.

Valget mitt falt ned på Ixus 950IS etter vurderinger av diverse modeller. Har ikke angret et sekund i etterkant. Kameraet fikk kjørt seg masse i sommer med teltturer og andre greier, så det har vært på prøve.

 

Jeg var inne på Canon norge og så på forskjellen mellom 950 og 960, og det var ikke mye som jeg klarte å lese. Om du ikke er opptatt av 12 mp., så hadde jeg glatt tenkt på 950 som et sterkt alternativ. Virker som det har noen flere innstillinger som kan være greie å ta med seg, men da med 8 mp. Mer enn nok, spør du meg:).

Lykke til!

9619278[/snapback]

Jeg står også på trappene for å kjøpe et 950IS, men jeg lurer litt på mikrofonen. Jeg har nemlig eid både et 500 og 800IS, og mikrofonen på 800IS var rett og slutt dårlig. Merker du stor forskjell på lyden i opptak fra feks 500 og 950IS?

Lenke til kommentar
Jeg står også på trappene for å kjøpe et 950IS, men jeg lurer litt på mikrofonen. Jeg har nemlig eid både et 500 og 800IS, og mikrofonen på 800IS var rett og slutt dårlig. Merker du stor forskjell på lyden i opptak fra feks 500 og 950IS?

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt noe særlig opptak mht. IXUS 500'en (men NOE har jeg jo gjort), så svaret kan bli litt "svevende", om du forstår. Den jeg VIRKELIG er sikker på, er at bildekvaliteten i opptaksmodus er ekstremt forbedret, men mener også at lyden er en god del bedre. Vet ikke hvordan lyden i 800IS er, men husker at jeg opplevde kameraet generelt som litt "enkelt" og "plastikkaktig"....derfor var jeg litt skeptisk selv, da jeg kjøpte 950. Men alle mistanker ble så absolutt gjort til skamme.

 

Hjalp dette? :)

Lenke til kommentar

Jeg velger å holde meg til hva spørsmålet var i utgangspunktet så kan dere andre kjøpe et videokamera i stedenfor... IXUS 860is har zoom med vidvinkel tilsvarende fra 28mm på et 35mm kamera. Du skal ikke kjøpe et kompaktkamera som ikke har vidvinkel, så enkelt er det. Sats på IXUS 860is.

Lenke til kommentar
Jeg velger å holde meg til hva spørsmålet var i utgangspunktet så kan dere andre kjøpe et videokamera i stedenfor... IXUS 860is har zoom med vidvinkel tilsvarende fra 28mm på et 35mm kamera. Du skal ikke kjøpe et kompaktkamera som ikke har vidvinkel, så enkelt er det. Sats på IXUS 860is.

Som sagt så var det eneste jeg hadde å utsette på 800IS mikrofonen. Den hadde så vidt jeg husker heller ikke vidvinkel, så om jeg ikke savnet det da, så savner jeg det ikke nå. Hvorfor MÅ en ha vidvinkel på et kompaktkamera?

Lenke til kommentar
Som sagt så var det eneste jeg hadde å utsette på 800IS mikrofonen. Den hadde så vidt jeg husker heller ikke vidvinkel, så om jeg ikke savnet det da, så savner jeg det ikke nå. Hvorfor MÅ en ha vidvinkel på et kompaktkamera?

 

Pga. innendørs-bilder kanskje ?

Lenke til kommentar
Hvorfor MÅ en ha vidvinkel på et kompaktkamera?
Selv om forrige svar var litt "flåsete", så har han et poeng.

 

Man MÅ ikke ha vidvinkel, men mange foretrekker det av flere grunner. Man får rett og slett mer med på bildet. Det er normalt ikke et stort problem ute, men innendørs, i selskaper, kan det være at mer vidvinkel er akkurat det man trenger for å få med alle rundt bordet i et selskap. Personlig har jeg et Ixus 800IS uten vidvinkel, og savner det vanligvis ikke da jeg ikke tar så mye bilder i selskaper. Men tar jeg bilder av flere personer, og bokstavelig talt møter veggen, så bruker jeg heller mitt speilrefleks som har tilsvarende 28 som største vidvinkel.

Lenke til kommentar
Hvorfor MÅ en ha vidvinkel på et kompaktkamera?
Selv om forrige svar var litt "flåsete", så har han et poeng.

 

Man MÅ ikke ha vidvinkel, men mange foretrekker det av flere grunner. Man får rett og slett mer med på bildet. Det er normalt ikke et stort problem ute, men innendørs, i selskaper, kan det være at mer vidvinkel er akkurat det man trenger for å få med alle rundt bordet i et selskap. Personlig har jeg et Ixus 800IS uten vidvinkel, og savner det vanligvis ikke da jeg ikke tar så mye bilder i selskaper. Men tar jeg bilder av flere personer, og bokstavelig talt møter veggen, så bruker jeg heller mitt speilrefleks som har tilsvarende 28 som største vidvinkel.

Hehe tusen takk :) Det var nå heller det jeg var ute etter =) Men som du selv sier, så savnet jeg det ikke på 800IS'n så da blir fort vekk 950IS et gyldig valg =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...