Gå til innhold

Akkustisk gitar i budsjettklassen


ådne

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt for å kjøpe meg en stålstrenger som kun brukes til spilling hjemme på gutterommet. Jeg er ute en etter en gitar som tåles å stemmes litt om og som selvfølgelig låter bra i forhold til prisen. Er ikke 100 % sikker på budsjettet enda men la oss si +/- 2000 kr.

 

Selvfølgelig blir det viktigste for meg hvilken gitar jeg selv liker best å spille på, men hadde vært greit å vite hvilke merker som er lurt å styre unna osv.

 

Muligens har dette blitt tatt opp før, men jeg fant ikke noe..

 

Tusen takk for all hjelp/respons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke helt sikker på om jeg kan hjelpe, men men... har selv en cort (eller no) akustisk gitar til rundt tusenlappen, og er fornøyd med den altså..

 

tror det beste du kan gjøre er å dra i en butikk og prøve forskjellige gitarer :)

Er vel ingen spesielle merker du skal styre SPESIELT unna. Men det er jo sånn at de kjente merkene leverer (som oftest) kvalitet :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, men som jeg skrev i spørsmålet skal jeg selvfølgelig gjøre dette :)

 

Har hørt rykter om at man bør holde seg unna Fender, stemmer dette? (dette blir vel riktignok uansett ikke akutelt i min prisklasse).

 

Husker jeg prøvde en Cort gitar for en tid tilbake som falt godt i smak. Regner med dette er et merke som ikke er kjent som noe dritt?

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha en rimelig gitar, kan det ofte være en god ide å holde seg unna kjente merkevarer. Det er fordi man betaler for navnet. Da jeg skulle kjøpe meg akkustisk stålstrenger, startet jeg opp med å teste billiggitarer, og hvis jeg husker rett, var ikke Fender noe som imponerte.

Det jeg merket meg, var at helfargede gitarer hadde ganske OK lyd i forhold til prisen. Det kan kanskje være det at men kan bruke tre med små "lyter"på, selv om det er OK trevirke. Visuelle feil synes ikke likevel, når det er lakk over det hele.

 

Ut over det, tror jeg nesten du bør prøve selv. Smak og behag er så forskjellig. Det er derfor det finnes så mange forskjellige gitartyper.

 

Selv har jeg prøvd et par rimelige Stagg- gitarer i det siste, og de har virkelig imponert meg, i forhold til pris/kvalitet. Stagg er et merke som ikke har noe godt rykte, og da betaler man ikke for navnet. Tror det ryktet skyldes at de har levert en god del el- gitarer som kunne ha vært bedre, for å si det slik.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...