Anew Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Det har ikke noe med å være kvalm, men det er faktisk et problem på mange forum at folk kaster ut antagelser som så andre brukere må bruke tid på å forklare at er feil, når det finnes minst 20 mennesker og leser samme tråden som kan svare på spørsmålene. Hvis du ikke har greie på en ting er det bedre å ikke svare enn å gjette på noe som du tror stemmer. Jeg har en god del erfaring fra andre forum hvor brukere svarer i vildens sky, med antagelser og hvor dette raskt har ødelagt forumet. Man må få lov til å kritisere brukere som vil rettlede andre brukere om opptiske avik når de åpenbart ikke engang har grunnleggende greie på temaet rundt opptiske konstruksjoner. På lik linje med at man feks. på et pc forum, raskt vil bli bedt om ikke å skrive hvis man konsekvent tipser andre brukere om minnebrikker som ikke passer osv. Dette er jeg helt enig i. Man må tåle å bli tatt litt hardt på et webforum, når man uttaler seg om ting man helt åpenbart ikke har peiling på.
Ursa Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Det bildet har ikke spesielt mye CA, men derimot har det problemer med bokeh'n. Bokeh er altså utseendet på de ufokuserte områdene, og i eksempelet ser man at de ufokuserte områdene lager "mønster" i de fokuserte områdene og gjør at motivet blir forstyrret og stygt. Jeg skjønner at forslaget om speilkonstruksjon var litt skivebom, så da får man forske videre. Har du fått prøve en annen linse enda? Jeg tror du kan ha fått et mandagseksemplar. De gangene jeg selv har opplevd problemet har det derimot ikke vært med D70en min, men med et 35mm-adapter til videokameraet mitt. Dette kan tilsi at fokuseringsflaten kan være årsaken til problemet (siden signalgangen er den samme i begge apparatene så langt som dit). En ting jeg merket meg da jeg opplevde det var at jeg hadde fokusen rimelig nært.... Jeg er ikke helt sikker på om den var på minimum, men den var veldig nær i hvert fall. Og det var en Nikon 50mm AIS 1.8 og en Nikon 85mm AI 1.8 (som vanligvis går for å ha svært gode allround-egenskaper). Om du finner årsaken til problemet, hadde det vært flott om du kunne poste det her, da det sikkert er flere som har opplevd dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå