Gå til innhold

Moms på brukt fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe et par høyttalere fra en privatperson i Danmark. Disse er selvfølgelig brukte. I den anledning lurer jeg på om man må betale moms for å få det inn i Norge? Noen som har erfaringer med dette? Finnes det noen "smutthull"? :dontgetit:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smutthullet er at selger merker pakken som gave og skriver at pakkens verdi (inkludert frakt) er mindre en 1000NOK. Da får du pakken uten å betale noe moms, toll eller noe annet tull. :thumbup:

Skrevet
Smutthullet er at selger merker pakken som gave og skriver at pakkens verdi (inkludert frakt) er mindre en 1000NOK. Da får du pakken uten å betale noe moms, toll eller noe annet tull.  :thumbup:

9600772[/snapback]

Men vil ikke det virke litt mistenkelig? Vi snakker et par gulvstående høyttalere som er 85 cm høye. :hmm:

Skrevet

Det finnes nok høytalere som koster mindre en 500,- og er 85cm høye, eller?

Og de er jo brukte i tillegg.....

Og det kan man jo også skrive på pakkeinfo klistermerket!

Jeg har selv kjøpt et golfsett på denne måten fra utlandet og ike noe problem i tollen.

Dette er smutthullet! :ph34r:

Skrevet
Det finnes nok høytalere som koster mindre en 500,- og er 85cm høye, eller?

Og de er jo brukte i tillegg.....

Og det kan man jo også skrive på pakkeinfo klistermerket!

Jeg har selv kjøpt et golfsett på denne måten fra utlandet og ike noe problem i tollen.

Dette er smutthullet!  :ph34r:

9600861[/snapback]

Takk candymann for oppløftende og nyttig info :thumbup:

Skrevet

Selv om reglene er klare på området er det litt lotto i praksis..

Har selv fått pakker merket kommersielt og verdi over 200kr rett i postkassen uten noe krav, og pakker merket som både gave og verdi under 200kr (med faktura inni som også hadde verdi under 200kr stoppet og sendt i retur uten at eg fikk beskjed om det..

Og som regel har store pakker om har vært merket gave blitt åpnet og kontrollert, i noen tilfeller får eg et brev som etterlyser mer dokumentasjon, faktura, bankutskrift etc - men de fleste blir bare tapet sammen med et klistermerke som sier at de har vært inspisert..

(Bestiller skjelden ting dyrere enn 200kr, da man kan fort spare penger på å sende ting individuelt, fremfor fortollingsgebyr og moms...)

Det virker også som det er stor forskjell i behandlingen av pakker som er maskinskrevet adresse, og håndskrevne - gave merking på maskinskrevet etikett blir ofte åpnet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...