Gå til innhold

Canon G9, noen som har gjort seg opp en mening?


Anbefalte innlegg

Går også og sikler litt på G9-eren samtidig ser jeg at mange lurer på om det virkelig er noe sjakktrekk fra Canon å satse på 12 mpix sensor. Sto på Narvesen og bladde litt i noen blader idag og fant flere som lurte på om det virkelig er noe som brukerne forlanger eller om det bare er fordi markedet lar seg lede til å tro det.
Det er visstnok Asia som må ta den største skylden for megapixelkjøret. Det er et av de desidert (det største?) markedet for digitalkamera, og der er visst spesifikasjonene alfa og omega når man skal kjøpe kamera. Jeg merker fort det på asiater (på turistbesøk) som ser på kamera der jeg jobber også, at om et kamera har 8 megapiksler, så nærmest hånler de av kameraet. Andre viktige ting for de, er hvor høy ISO kameraet klarer (ikke hvor bra det er på høy ISO) og hvor mange ganger zoom det har. Om det er optisk eller digital zoom, spiller ingen rolle.

 

De fleste nordmenn later til å se mindre og mindre på antallet megapixler og tomme spesifikasjoner. Men det kan jo være at våre kunder er hakket mer informerte enn de som går på diverse elkjeder, så hvordan ståa er der, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

Jeg har også tenkt litt på G9, men som en annen her nevner, Canon har vinglet litt ut og inn av tetskiktet for denne typen kameraer med hele G-serien, så jeg lurer litt. Det er kanskje Ixusene som har blitt prioritert der, de selger jo godt..

Jeg hadde i sin tid et Canon Powershot G1 med hele 3,2 MP, og dette ga jeg rundt 9000,- for når jeg kjøpte det rundt år 2000. Så sånn sett går ting fremover.

 

Men det jeg lurte på er om noen vet om G9 har mulighet for trådløs fjernutløser, finner ikke noe på Canons sider.. Dette er noe jeg fant meget praktisk med min G1, der fulgte den med.

Og dersom noen vet om noen gode digitalkameraer som har fjernutløser hører jeg gjerne om det! Har ikke lyst til å gå opp til speilrefleks.

 

En annen av funksjonene jeg brukte en del var muligheten til å kople kameraet direkte til en PC og la den styre eksponeringene. Tok noen fine "filmer" av midnattsol med den. Lot den også stå i 14 dager og ta bilder av et snøvær, og det var artig å se hvordan snøhaugene vokste og avtok når man spilte det av som en film.... i det hele tatt er det artig med et kamera som har såpass med muligheter.

 

Rolf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...