Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lesefeil på disken? får ikke starta opp WIN XP

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Spurte tidligere men fikk da bare svar at jeg hadde støv, nå har tydligvis hard disken min klart å rotet det til.

Den fryste seg, jeg reboota og får som oftest denne beskjeden:

- Lesefeil på Disken

Men har også fått disse 2 etter prøvd å tatt ut sata kontakt å satt inn på nytt:

- Feil Under Lasting av operativsystem

- NTLDR Mangler

håper noen kan hjelpe meg, har ikke lyst til å formatere enda, instalerte windows forrige uke.

Endret av Nessi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Spurte tidligere men fikk da bare svar at jeg hadde støv, nå har tydligvis hard disken min klart å rotet det til.

Den fryste seg, jeg reboota og får som oftest denne beskjeden:

- Lesefeil på Disken

Men har også fått disse 2 etter prøvd å tatt ut sata kontakt å satt inn på nytt:

- Feil Under Lasting av operativsystem

- NTLDR Mangler

håper noen kan hjelpe meg, har ikke lyst til å formatere enda, instalerte windows forrige uke.

9576004[/snapback]

Ta først en sjekk i Bios om den rette disken står som master/boot disk. Jeg har opplevd det samme med SATA/PATA kombinasjon, der PATA ble satt som bootdisk hvis cmos ble reset.

Skrevet

Den rette hard disken står som Master, og den er øverst på hdd boot.

Har prøvd å boota opp fra win CD-en for å gå inn på recovery console, men får ikke det valget mer:S før fikk jeg valget om jeg skulle gå instalere ny windows eller gå i recovery console.

Skrevet
Den rette hard disken står som Master, og den er øverst på hdd boot.

Har prøvd å boota opp fra win CD-en for å gå inn på recovery console, men får ikke det valget mer:S før fikk jeg valget om jeg skulle gå instalere ny windows eller gå i recovery console.

9576255[/snapback]

Prøv dette da:

Windows XP users

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.

2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.

3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.

4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.

5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.

6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\

copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Skrevet

ok, men en god nyhet, loada opp med win xp CD-en, og merka at den var kjappere denne gangen, den kom rett til partisjonsvinduet, men jeg merket at nå hadde partisjonenen på den hard disken fåttt rett for bokstav og navn. prøvde så å restarte, og da starta windows :S

kom en automatisk chkdsk som ble kjørt, den ble resatt og nå er jeg inne på stasjonæren, uten problem fåreløbi.

SKjønner ikke hvorfor det plutselig skulle funke ??!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...