Gå til innhold

Canon EOS400D, Nikon D40x eller Pentax K100D


Anbefalte innlegg

Moren min skal få speilreflekskamera til 50-årsdagen. Hun har tidligere hatt et speilreflekskamera og brukt det litt, men det har blitt liggende de siste årene (ikke digitalt). Det er fra midten av 80-tallet, og jeg så at en av linsene var merket Pentax-K. Kan det brukes med et nytt Pentax-kamera? Jeg tror hun har et standardobjektiv og en telelinse.

 

Vi vurderer Canon EOS400D. Nikon D40x og Pentax K100D med kitobjektiv. Sannsynligvis er det kitobjektivet som blir brukt i overskuelig framtid. Jeg er litt skeptisk til Canon fordi hele familien har hender som er større enn gjennomsnittet.

 

Jeg har skjønt at mange mener at det viktigste er å prøve kameraet, men siden det er gave vil vi gjerne kjøpe ett hun kan få i hånden på bursdagen. Hun kan selvfølgelig bytte om hun vil det, men det kommer hun nok ikke til å gjøre.

 

Jeg vet at det er flere liknende tråder, men jeg håper noen kan gi tilbakemelding på disse tre kameraene, med fokus på hvordan kameraet fungerer med objektivet som følger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel nikon som har det beste kitobjektivet av de tre, Nikkor AF-S 18-55 II.

Men dette er diskutert utallige ganger, ver så snill å bruk søkefunksjonen.

9563900[/snapback]

 

Det er nok billig-saker alle tre, men Pentax ligger et hakk eller to over Canon og Nikon her også.

Den har egen fokusring, noe både Canon og Nikon mangler, og så roterer heller ikke frontelementet så det er mulig å bruke polafilter om det skulle være ønskelig.

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pe..._3556/index.htm

Lenke til kommentar

All gammel orginal Pentax optikk kan brukes på nyere digitale kamera, er det A-optikk kan blenderåpning styres via kameraets automatikk, ved eldre M-optikk må en bruke kamera i M-Mode og stille blender manuelt, samt trykke AE-L for å få sett lukkertiden/eksponering korrekt, enkelt men litt meir tungvindt...

 

SR virker og på desse "gamle" objektiva, men brennvidde må settes manuelt ved montering av desse objektiva. SR er forøvrig ein funksjon som eg set meir og meir pris på ved Pentaxen min :yes:

 

Siden ho har to Penatx objektiv frå før vil eg anbefale Pentax framfor dei 2 andre alternativa, og billdemessig er det vel ikkje den store forskjellen, sjølv om http://www.ephotozine.com/article/Canon-EO...-against-rivals ranker K100D Super over dei 2 andre nemde alternativa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...