Gå til innhold

Stativhode til landskapsfotografi


Anbefalte innlegg

Jeg driver i hovedsak med landskapsfotografi og mitt gamle kulehode klarer ikke denne jobben lenger.

Jeg ser derfor etter et nytt stativhode og tenkte noen her inne kan hjelpe meg...

Det jeg savner aller mest er et stativhode som jeg har mulighet til å ta panorama bilder med, altså et hode som jeg kan panorere mens kamera står låst i samme posisjon. Pris er ikke så nøye, men det må i alle fall tåle 5kg, mitt gamle kulehode skulle tåle 8kg, men klarer vel kanskje 1kg på en god dag før det begynner å sige et par cm.

Jeg har et stativ som har både 1/4 og 3/8 skrue så da burde vel de fleste hoder passe.

Har sett en del på Benro Head KS-1, men er litt bekymret at det ikke er solid nok, noen som har noen meninger om dette hodet?

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe hode i utlandet så bare å komme med hoder som ikke blir impotert til Norge.

Takk for svar i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver i hovedsak med landskapsfotografi og mitt gamle kulehode klarer ikke denne jobben lenger.

Jeg ser derfor etter et nytt stativhode og tenkte noen her inne kan hjelpe meg...

Det jeg savner aller mest er et stativhode som jeg har mulighet til å ta panorama bilder med, altså et hode som jeg kan panorere mens kamera står låst i samme posisjon. Pris er ikke så nøye, men det må i alle fall tåle 5kg, mitt gamle kulehode skulle tåle 8kg, men klarer vel kanskje 1kg på en god dag før det begynner å sige et par cm.

Jeg har et stativ som har både 1/4 og 3/8 skrue så da burde vel de fleste hoder passe.

Har sett en del på Benro Head KS-1, men er litt bekymret at det ikke er solid nok, noen som har noen meninger om dette hodet?

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe hode i utlandet så bare å komme med hoder som ikke blir impotert til Norge.

Takk for svar i alle fall.

9561650[/snapback]

 

I følge Bjørn Rørslett så er det Burzynski som gjelder.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Du får de fra Tyskland og jeg tror ikke prisen er helt avskrekkende (se link fra Hr. Rørsletts side)

 

Markins og Really Right Stuff er vel heller ikke helt feil vil jeg tro.

https://www.photoproshop.com/index.php/cPath/21

http://www.reallyrightstuff.com/index.html

 

Håkon (som skulle ønske han hadde råd akkurat nå)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gi noen mer fornuftige svar enn Håkon, og føler samtidig at jeg savner bjornkn. Han hadde sikkert hatt et godt råd, men han har dessverre forlatt oss til fordel for fotodotten.

Jeg vil bare takke cooj for å dele sin erfaring med kulehoder med oss. Endelig en som har testet ut kulehodet sitt ordentlig, og kan gi oss en skikkelig rapport om holdbarheten av dataene fabrikken oppgir.

"Pris er ikke så nøye, men det må i alle fall tåle 5kg, mitt gamle kulehode skulle tåle 8kg, men klarer vel kanskje 1kg på en god dag før det begynner å sige et par cm." 8 kg er et direkte luftslott, som cooj beskriver her. Nå må folk slutte å la seg lure av de utrolig urealistiske dataene som oppgis for rimelige kulehoder. Ingen kulehoder klarer 8 kg i praksis. Når fabrikantene oppgir så urealistiske data så burde man holde seg borte fra slike produkter i det hele tatt. De holder rett og slett ikke mål, som jeg har terpet på så mange ganger nå. Cooj beviser med sitt innlegg at jeg ikke er så snobbete som enkelte påstår.

Her er forresten en link til et stativmerke som jeg likte godt før i tiden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to.

Skal lese meg litt opp på linkene deres. Særlig den Burzynskien virket meget lovende.

Angående det du snakker om PMnormal, så er jeg helt enig. Jeg klarer ikke helt å tro på 500kroners kulehoder som skal tåle opp mot 10kg, særlig ikke etter den erfaringen jeg har hatt med mitt kulehode.

Dog kan jeg jo ta feil, og noen merker kan være langt bedre enn andre i forhold til pris, men denne gangen vil jeg heller bruke noen kroner ekstra og få et skikkelig kulehode som jeg vet vil holde i mange år, isteden for å kjøpe noe billig som jeg bare kommer til å irritere meg over fordi det ikke gjør jobben skikkelig.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar begge to.

Skal lese meg litt opp på linkene deres. Særlig den Burzynskien virket meget lovende.

Angående det du snakker om PMnormal, så er jeg helt enig. Jeg klarer ikke helt å tro på 500kroners kulehoder som skal tåle opp mot 10kg, særlig ikke etter den erfaringen jeg har hatt med mitt kulehode.

Dog kan jeg jo ta feil, og noen merker kan være langt bedre enn andre i forhold til pris, men denne gangen vil jeg heller bruke noen kroner ekstra og få et skikkelig kulehode som jeg vet vil holde i mange år, isteden for å kjøpe noe billig som jeg bare kommer til å irritere meg over fordi det ikke gjør jobben skikkelig.

9593448[/snapback]

Hvis panorama er en hovedaktivitet så er ikke Burzynskien så praktisk da den ikke har egen låsing eller gradskive for panorering. Den krever også at man har kameraet på L-Brakett hvis du skal bruke kameraet i høydeformat (noe man ofte gjør ved panorama). Jeg har både Burzinski og Foba Superball hodene og bruker Burzinkien til Makro/lang tele og Superball til panorama.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...