Gå til innhold

problemer med "heng"


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..Jeg har to problemer med min HTPC som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1: Veldig ofte så får jeg "heng" på maskinen når jeg ser på en film. Da er det ingenting annet enn svenskeknappen som fungerer. Med det resultat at jeg også må re-installere driveren til tv-kortet hver gang..Kan det være skjermkortet som er underdimensjonert? (bildet er veldig grovkornet, både på live-tv og film) JEg skjønner ikke så mye av 720p og 1080i som det snakkes om, men når jeg endrer skjerm-innsitllingene til 720p, så ser jeg ingenting av start linjen osv ( bildet blir for stort) velger jeg 1080i så skjer det samme, i tillegg til at skjermen står og flimrer. Den eneste oppløsningen som funker ok er 1280x768. Tven er HDready om det betyr noe, og er koblet til med HDMI - DVI kabel.. Noen som har peil?

 

2: Bilde og lyd er ikke synkront..Har det noe med riktige codecs å gjøre?

Har lastet ned Dscaler, men der var det jo så mange avhakningsvalg, så jeg skjønte jo ikke bæra..

 

Kjører:

AMD athlon 64 3500+

2 gig minne

Nvidia Geforce 7300GS

Hauppage HVR1300

Vista

Media Center

 

Håper noen kan hjelpe meg..

Endret av lucifer666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt hende din PC ikke er kraftig nok til å kjøre HD

Anbefalt systemkrav for HD avspilling er:

-

1280x720 (720p)

2.8 GHz Prosessor (Helst Dualcore)

512MB Ram

128MB Skjermkort

1920x1080 (1080p)

3.0 Ghz Dualcore Prosessor

1GB Ram

128MB Skjermkort

-

Når det gjelder skjermkort valg, er ATI Radeon HD 2400 og 2600 serien det beste valget.

Etter dette kommer GeForce 8000 serien som det nest beste valget.

Med ditt GeForce 7300 skjrmkort, vil prosessoren ta seg av omtrent hele decodingen. Slik HD decoding er en ganske krevende prosess, og athlon 64 3500+ er ikke lenger den beste prosessoren på markedet.

Lenke til kommentar
Kan godt hende din PC ikke er kraftig nok til å kjøre HD

Anbefalt systemkrav for HD avspilling er:

-

1280x720 (720p)

2.8 GHz Prosessor (Helst Dualcore)

512MB Ram

128MB Skjermkort

1920x1080 (1080p)

3.0 Ghz Dualcore Prosessor

1GB Ram

128MB Skjermkort

-

Når det gjelder skjermkort valg, er ATI Radeon HD 2400 og 2600 serien det beste valget.

Etter dette kommer GeForce 8000 serien som det nest beste valget.

Med ditt GeForce 7300 skjrmkort, vil prosessoren ta seg av omtrent hele decodingen. Slik HD decoding er en ganske krevende prosess, og athlon 64 3500+ er ikke lenger den beste prosessoren på markedet.

9556510[/snapback]

 

Oki, det var jo nyttig å få vite. Jeg fant en test på ATI Radeon HD2400 og 2600, og de kom jo veldig bra ut. Men på Komplett sine sider kommer de i ulike varianter i XT serien, noen med 256mb andre med 512, har det noe for seg å gå for 512? ( det var 256mb i testen) Likeså er det noen som het GDDR3 og noen som het GDDR4, bortsett fra pris, hva er forskjell? Betyr forskjellen så lite at jeg kan gå for det rimeligste? ( har jo lyst å være litt forut også da hvis det er avgjørende) Ser også de har ulike vifteløsninger, støy betyr MYE for meg, og derfor kommer jeg ikke tilå savne mitt nåværende skjermkort! noen som anbefales der? evt noen som kjører vifteløs?

 

Beklager mye tyt, men har lyst å gjøre det litt ordentlig når det først skal gjøres..

Endret av lucifer666
Lenke til kommentar

Når det gjelder 256 kontra 512MB Ram, så er det strengt talt ikke nødendig å bruke ekstra penger på dette. Særligt gjelder dette for HD 2400 serien skjermkort.

 

Når det gjelder GDDR3 mot GDDR4 så gir GDDR4 versjonen en merkbar ytelsesforskjell.

Dog gjelder bare denne ytelsesforskjellen i 3D applikasjoner som spill. Ved avspilling av film i HD vil ikke GDDR3 eller GDDR4 gjøre noe forskjell.

For å ta noen litt fiktive tall, bare for et pekepinn:

- Om du får 5000 3DMark poeng med GDDR4 versjonen, vil du få 4500 poeng med GDDR3

- Får du 105fps med GDDR4 versjonen, vil du få 95fps med GDDR3 versjonen.

Dog har de fleste HD 2600 XT skjermkortene en svakhet med litt støyende vifte under load, og det er enda ikke GDDR4 versjon med passiv kjøling på markedet.

 

For å komme med eksempel/Forslag:

Om du drar frem et spill i ny og ne: Sapphire Radeon HD 2600 XT Ultimate Edition

Blir maskinen kun brukt til nettsurfing og videoavspilling: PowerColor Radeon HD 2400 PRO

Lenke til kommentar

Du må finne kilden til henget... Mest trolig er det CPU på din pc som går i taket pga decodingen av HDTV materiale. Jeg anbefaler at du bruker Windows Task Manager for å finne ut om dette er tilfellet. Alternativt å bruke Performance Monitoring av minne, CPU eller disk.

Du sier at du må reinstallere driver til skjermkortet. Bruker du Microsoft sin sertifiserte driver til skjermkortet? Det er en grunn til at Microsoft krever sertifisering av drivere da det er en kjent historie at drivere som er feilprogrammert lager problemer.

Lenke til kommentar
Du må finne kilden til henget... Mest trolig er det CPU på din pc som går i taket pga decodingen av HDTV materiale. Jeg anbefaler at du bruker Windows Task Manager for å finne ut om dette er tilfellet. Alternativt å bruke Performance Monitoring av minne, CPU eller disk.

Du sier at du må reinstallere driver til skjermkortet. Bruker du Microsoft sin sertifiserte driver til skjermkortet? Det er en grunn til at Microsoft krever sertifisering av drivere da det er en kjent historie at drivere som er feilprogrammert lager problemer.

9561502[/snapback]

 

Hei..det er ikke skjermkortet sin driver, men tv kortet (hauppage) sin driver som må re-installeres etter hvert heng. Den driveren er lastet ned fra Hauppage sine sider, og skal være spesielt for Vista OG mediacenter..

 

Forøvrig har jeg som Svenni212000 foreslo, gått til innkjøp av et Radeon HD2400XT nå, så da får vi se om prossessoren roer seg ned..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...