Gå til innhold

Bytte fra 7390: 6110 eller Rizr Z8?


Gjest Yoshi

Anbefalte innlegg

[snip]

 

Bestemt meg for å ikke gidde å lage ny tråd, så jeg bytter bare ut teksten i førstepost og bumper tråden!

 

Konkrete spørsmål (legger disse øverst til de som ikke orker så mye tekst):

- 6110 kjører på 369 MHz, Z8 kjører på 300 MHz. Det er jo ganske mye, begge deler, men er det noen merkbar og eventuelt avgjørende forskjell?

- Blir 6110, som 6280, slarkete?

- Hvor dårlig er egentlig batteriet på 6110? Z8 frister med 7 timer taletid..

 

Ja, nå har tiden kommet, jeg skal kjøpe ny telefon. Kravene har bare vært at telefonen skal være smart, rask, ha stor og fin skjerm, A2DP, mye minne/mulighet for mye minne og gode taster, og god telefonbok og kalender/planlegger <- meget viktig! Siden min gamle 7390 ble knust i en dør for over to måneder siden, har jeg ventet på 

ulige erstatningspenger, men nå har det gått uholdbart lang tid, jeg må rett og slett ha en ny t

lefon. jeg overlever ikke med 3510 lenger! :p 

 

Siden N81 floppa, tar jeg ikke sjansen på å kjøpe den. Etter mye lesing og slikt, har jeg nå nailet det ned til to telefoner; Nokia 6110 Navigator og Motorola Rizr Z8.

 

6110 Navigator tenkte jeg å gå innom Nokias showroom og prøve i morgen, for å se om den er noe tess. Men Rizr Z8 får jeg ikke testa. Derfor lurer jeg på om noen her som har den eller har prøvd den (gjerne mer enn 30 sekunder på en messe) kan fortelle litt om den. Er egentlig mest ute etter å vite om den duger selv etter å ha blitt brukt en stund. Mange smarttelefoner  har en tendens til å bli litt treig etter hvert. Lagg i menyene er noe jeg avskyr...

 

Så, jah.. kjøpsdato er foreløpig 20. november (payday <3). Undrer egentlig mest på om jeg skal holde meg til Nokia eller om det er verdt å prø

e noe nytt og spennende!

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bare kommentere 6288, da jeg hadde en slik en liten stund. Kameraet er ikke all verden, syntes jeg. Skjermen er god og stor da. Kunne konvertere Heroes episoder tilpasset til telefonen, og fint lese teksten på skjermen. Det er ikke 2,5mm utgang på den da, og det medfølgende headsettet er ikke allverden. Jeg ville ikke valgt den telefonen, men det skal sies at jeg ikke er helt objektiv, telefonen jeg hadde var utrolig ustabil, og jeg hevet kjøpet til slutt.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg heller gått for en N73

Lenke til kommentar

Nei, vet at kameraet på 6288 ikke er all verden, men.. Så lenge kameraet tar brukbare bilder når jeg ikke har med annet kamera, så er det fint.

 

Hmm, har sett litt på N73, den virker jo knall! 2,4" skjerm høres flott ut! Noen store ulemper ved den?

Lenke til kommentar
Det beste er vel om du har noen kompiser som har den telefonen, så kan du se på den ordentlig. Er litt usikker på om den har støtte for A2DP, men regner med at det er.

9549301[/snapback]

Etter hva jeg husker, er det kun N73 ME som har A2DP. En kompis av meg har den, han treffer jeg på tirsdag. Kan spørre om å få se på den, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg har 6120 Classic selv, og skal si jeg er meget fornøyd med mobilen. En av de raskeste jeg har prøvd, lagg kommer ikke på tale med den.

 

Angående video så har jeg ikke testet det ut, men jeg skal teste det... Kamerasøker fins ikke, og jeg savner det, pluss at kameraet er småtregt, og bildene har en tendens til å få "fartsstriper"...

 

Skjermen er sikkelig rå, den er så høyopløst at alle detaljer synes. Batteriet varer mellom 2 og 4 dager avhengig av bruk...

 

Edit:

 

Bare spør om det er noe du lurer på!

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

Ja, men har hørt fra kjæresten til søstra mi at tastene på den er små og harde.. Stemmer det? I så fall vil det bli en kraftig overgang fra 7390 som har store, myke og veldig gode taster..

 

SRD (Svein Rune som jobber med mobiler i prisguiden) fikk meg til å se på N81. Den er utrolig fin, men koster litt, usj.. Men den kommer jo ikke helt ennå? Noen nettbutikker sier de vil ha den inne i neste uke, andre i slutten av desember.. Velger dessverre å tro at det blir nærmere desember enn neste uke. :p

Lenke til kommentar
Ja, men har hørt fra kjæresten til søstra mi at tastene på den er små og harde.. Stemmer det? I så fall vil det bli en kraftig overgang fra 7390 som har store, myke og veldig gode taster..

9551223[/snapback]

Små ja, harde nei. Jeg synes de er behagelige, og ganske myke. Små er de, men selv jeg med en forvokst høyrehånd synes de er greie, bare bruk fingertuppene så går det fint...

Lenke til kommentar
Heisann! Jeg har siden mars hatt Nokia 7390, men den omkom i en dørulykke på mandag. Skal nok få erstatning for den, og det blir enten en ny 7390, eller penger til ny telefon. Og da tenkte jeg at siden jeg ikke er 100 % fornøyd med 7390, kan jeg kanskje bruke pengene på en annen telefon, og eventuelt legge på noen hundrelapper selv?

 

Det 7390 har som jeg er fornøyd med og vil fortsette å ha:

- 3G

- Stor og høyoppløst skjerm (2,2", QVGA)

- Veldig bra kamera

- Lagrer så mange meldinger det er plass til (<3)

- Støtte for billige minnekort

- A2DP

- Kjempegode taster (jeg sender mye sms!)

- Oversiktlige menyer

- Enkel tilkobling til PC-en (går som portabel harddisk via mini-USB)

- Har 2,5 mm jack-tilkobling (jeg har adapter)

- Batteriet har så langt vært bedre enn jeg trodde

 

Det 7390 har som jeg er misfornøyd med:

- Lagg i menyene som er litt irriterende. (Det blir ofte et lite sekund å vente når du åpner en mappe, trykker "neste bilde" osv, og når man ser på bilder eller blar i store filer, er det veldig irriterende!)

- Kan ikke spille av mp4-filmer

- Klarer ikke spille av store filmer

- Klarer ikke spille av VGA-filmer i 30 fps :-(

- Klarer ikke spille av .gif-er fort nok (alle de små .gif-ene jeg har, går kjempsakte :S )

- Kamerasøkeren er rask nok, men det tar lang tid å ta et bilde, starte opp kameraet og avslutte det

 

Så ja, om noen har tips til en telefon som spesifikasjonsmessig er på linje med 7390 (og gjerne mer), men er (mye) raskere, så er jeg glad for tips! :p Symbian eller andre smarte OS gjør meg ingenting, så lenge telefonen er rask, responsiv og leverer det den skal!

 

Også skal det sies at jeg er veldig glad i Nokia og helst vil fortsette med dette merket. :)

 

Telefoner jeg har ofret en tanke og så langt fått kompetente tips om:

- Nokia 6288

- Nokia 6120 Classic

- Nokia 6110 Navigator

- Kanskje en i N-serien?

 

Takk til dei som svarer noko med meining i! ;)

9548700[/snapback]

 

 

Forutenom veldig bra kamera, har Nokia 6290 det meste du etterlyser :)

Lenke til kommentar

6290 er en stor klump av en telefon! :p Det var det aller første som slo meg da jeg en gang prøvde den. "Fyyy, denne var stor og klumpete!oneoneone"

 

Sier ikke at jeg ikke hadde tatt den i mot om den ble kasta etter meg (ellers hadde jeg jo fått vondt :p ), men.. Den får heller være en plan B..

Lenke til kommentar

Bumpabamp.

 

Ser ut til at det kan bli noen uker til jeg får ordna opp i det. Noen som vet når N81 kommer? Den kan være aktuell om den kommer i butikkene i mellomtiden. ;) Utrolig pen telefon, den der! Om den fungerer, er det nok mye telefon for pengene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bring Up My Post!

 

Har fremdeles ikke hørt noe som helst om hva som skjer med mobilen min, såh.. Har fremdeles god tid på å bestemme meg for hvilken jeg skal kjøpe.

 

Denne skremte meg litt, mens denne var mer positiv. Hvem skal man tro på?

 

Syntes dette luktet 6280 lang vei, egentlig. er det sånn at N81 er en telefon som er kjempebra om man får en som fungerer, vet jeg ikke om jeg vil satse på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du ikke trenger gps burde du se på e65 og n73 som alternativer til 6110.

n73 har utrolig mye bedre batteritid enn 6110, er lettere, er ikke tykkere (faktisk 1mm slankere..) og har større skjerm.

Til gjengjeld har den ikke like stor prosessor noe som du ikke kommer til å merke med mindre du har tenkt å multitaske med mange store tunge programmer...

https://prisguiden.no/vis_side_ved_si...ids%5B%5D=53470

Også er n73 mye billigere hvis det spiller noen rolle ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett på E65 og N73 også. De er også på Nokias showroom som jeg skal innom i dag. :p En venn av meg har også latt meg prøve N73-en hans flere ganger.

 

Har prøvd E65 før. Menyknappene var idiotisk små. :S (Dog, kjempepluss at den har Wi-Fi!)

 

N73 har enorm, fin skjerm, men den kjennes ut som om den er bygget i akkurat det den er bygget i (billig plast) og joysticken er vond og ekkel. :S

 

Skulle ønske det var mulig å prøve Z8 noen steder. jeg liker alltid å prøve ting før jeg kjøper...

 

Red.: What, N73 har ikke A2DP?? Da er den uaktuell! :S

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar

angående z8, har den selv, og har hatt den i 1 uke nå, utrolig fin å se på (i min mening)

 

ikonoppsettet er stilig, og du har en hurtigtast meny over bakgrunnsbildet, noe rart i starten

men man vender seg til det. (med andre ord, du vil aldri kunne se bakgrunnen din skikkelig)

man kan forandre på programmenyen så mye man vil som da kan hjelpe deg med til å

optimalisere den =D bra skjerm, har sett en film på den (filmen fulgte med, bourne identity) var

ganske greit. høyttalerne er overraskende bra vil jeg si =O

 

MEN, problemet er at det er noen provoserende feil med min, satser på at det ikke er de samme feilene på ander z8'er men vet jo aldri. om jeg tar et bildet kan telefonen plutselig bestemme seg for å skru seg av =/ samme skjedde i dag da jeg flappet gjennom bildene mine =(

ganske synd siden den bare er 1 uke gammel

 

håper dette hjalp deg litt på vei.

om det er noe mer du lurer på om z8 er det bare å spørre =D

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt 7390 kan du bli skuffet over kameraet på 6110 da...

Jeg synes forøvrig z8 virker mye kulere enn 6110, helt subjektivt :)

 

Har kjøpt meg speilreflekskamera, jeg. ;) Så nå trenger jeg bare et kamera jeg kan ta brukbare bilder med på farten. Bildene og filmene jeg tar meg mobilen, vil bare sendes på mms og legges ut på f.eks. facebook.

 

Skriver mer senere. No fær æ til stan og prøver telefoner og handler klær. ^^

 

Til du med Z8: Kan den ta microSDHC-kort?

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg vært på Nokias showroom og testet både det ene og det andre.

 

6110: Virket veldig bra, men knappene på samtlige testtelefoner var plastaktige og satt ikke som støpt i telefonen. Dessuten klarte jeg å skyve overdelen litt ned hver gang jeg trykket på menyknappene. Altså, jeg slidet den ut, men hver gang jeg gjorde noe, slidet den litt ned igjen. Tyder på at slidemekanismen ikke er den beste..

 

E65: Virket også veldig bra, men menytastene er latterlig små, og jeg opplevde det samme som på 6110; at overdelen skle litt ned hver eneste gang jeg trykket.. Mulig det er en tilvenningssak, men.

 

N73: Stor skjerm, men den er bygget i så billig plast at en ikke skulle tro det var lov. :p Fikk ingen kvalitetsfølelse i det hele tatt.

 

Men.. Så oppdaget jeg E61i.. og jeg falt pladask! :S Det er det absolutt feteste jeg har opplevd av en telefon! Riktignok er den bred, men den virker likevel kompakt og smart, og med den enorme og skarpe skjermen, var det helt utrolig å bruke telefon.. Å bla bilder, se video, søke etter nett, endre innstillinger, multitaske.. Alt gikk som en drøm! Og tastene krevde bare et minutts tilvenning, så kunne jeg skrive fort. Det var rett og slett.. Utrolig! :D Taletiden er også oppgitt og testet til 5 timer i 3G-nettet..

 

Så, til tross for at jeg ikke har funnet ut om den har A2DP, tror jeg det blir en E61i på meg. Nå gleder jeg meg til å se Heroes på bussen! :p

 

Nokia-mannen skulle forresten ha 4200 kr for den. Den selges til en tusenlapp mindre på nett. Lurer på hva de driver med på det huset for å presse prisene sånn. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...