Gå til innhold

Ladar syg straum når han ikkje er i bruk?

-.- - .-

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Åkkæi, så eg høyrer folk seier at eg bør kople ladaren frå veggen når mobiltelefonen er ferdig ladd.

Eg må tilstå at eg aldri har trudd på påstandane om at ladaren syg straum på eiga hand, når an ikkje er i bruk. Før eg las dette på Nokia sine sider:

http://i1.no/04u9/[/url'>']Always unplug the charger from the wall socket after the phone is fully charged. This avoids unnecessary power consumption of the charger in standby and saves energy.

Korleis er dette mogleg? Eg har alltid sett på ein ladar som mykje av det same som ein skøyteleidning... Nokon som kan forklare dette for meg?

Oppdatert:

Eg fann ein artikkel her, som òg seier at eg må kople ladaren frå veggen, men eg forstår framleis ikkje korles ladaren får til å suge straum når han ikkje er kopla til ein mobiltelefon.

Endret av krita
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar at det har noe med hvordan batterier og ladere fungerer i dag, med hurtiglading, etc.

Laderen har elektronikk i seg som bestemmer hvor mye strøm den skal sende fra seg til enhver tid, avhengig av hvor tomt batteriet er. Det er teknologien som gjør at hurtigladere fungerer, grovt sett. Etterhvert som batteriet blir fullere avtar strømmen som sendes inn i den.

Derfor er laderen nødt for å "vite" noe om ustyret den er tilkoblet. Derfor trenger den hele tiden strøm for å kunne vite om noe er tilkoblet, og i tilfelle hvor mye strøm den skal sende fra seg.

Siden laderen har avansert elektronikk innebygd, må den nødvendigvis bruke noe strøm for at elektronikken skal fungere. Tenk tilbake på hvordan batteriladere var i gamle dager. Da måtte man passe på å ta ut laderen når batteriet var fullt, ellers kunne batteriet ødelegges.

Eneste måten å unngå dette på er enten å trekke ut laderen, eller å ha en fysisk av på knapp på laderen.

Tenk på det slik. Siden laderen har kretser som avgjør hvor mye strøm den skal sende fra seg, må den nødvendigvis til en hver tid ha strøm for å vite om den skal sende noe fra seg. På samme måte som et tv apparat. Den kan skrus av i standbymodus. Men dersom du skrur den av med en fysisk knapp, vil den aldri kunne skru seg på igjen, før du faktisk trykker på den fysiske knappen på ny.

Dersom laderen skulle slutte helt å bruke strøm når den ikke var tilkoblet strømnettet ville den aldri begynne å lade igjen når du på ny koblet til telefonen, før du evt. trykket på en fysisk knapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...