Gå til innhold

Ram-priser.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter den infoen jeg har fått så er det et par store fabrikken nede i taiwan eller noe som er gått konkurs på grunn av overflod av billige ram brikker.(Det dreier seg om ca 3 av de store fabrikkene * eller no *)

Dette gjør at prisene stiger, det faktum at det nettop har vært et jordskjælv nede i traktene der kan umulig hjelpe !

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor ikke starte en datachip-industri i det relativt seismisk stabile Norge?

 

:grin:

 

Nei strengt tatt er jeg også ute etter RAM (512 DDR), og irriterer meg over at prisene har steget så inni ..... de siste månedene.

Har ikke så dårlig tid, så jeg tror jeg vil vente en uke eller tre før jeg kjøper noe. Prisene vil kanskje ikke endre seg så mye på den tiden, verken opp eller ned, men som sagt har jeg ikke så dårlig tid.

 

Jeg pleier å sjekke www.itbutikken.no for å se prisutviklingen på datautstyr. Velg en vare, feks en RAM-brikke, trykk på info, og nederst der står varens pris de siste fem-seks ukene presentert i grafer og tall.

Så er det bare å foreta et "educated guess" og prøve å forutsi hvor grafen går neste uke.

 

Og prisutviklingen til RAM er vel temmelig lik uansett hvilken web-shop du kjøper fra. Så da kan du jo alltids sjekke IT-Butikken for grafene.

 

Det eneste problemet er at denne funksjonen tilsynelatende er ute av drift, det skjedde rundt nyttår tror jeg(...et år 2002-problem.. :grin:).

 

Sist jeg sjekket RAM-priser der (fortsatt 512 DDR), var rett før nyttår, og da hadde prisene faktisk gått ned siden uken før.

 

Så kanskje du burde vente og se.

 

En hundrings tapt er vel ikke all verden, men en hundrings spart er jo en del, ikke sant?? :wink: Feks dekker dette fraktkostnader...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-03 13:53, Sjenever skrev:

Ram-prisene er på vei opp. Så en artikkel hos "Digi.no" om at på grunn av stor etterspørsel blir ramen dyrere. Lønner det seg å kjøpe nå eller skal jeg ha is i magen og vente?


 

Hei!

 

Akkurat det kommer litt an på om du vil ha ordinær

SDRAM eller DDR-SDRAM.

 

SDRAM holder seg billig, dvs det går ikke opp i pris.

DDR-minne stiger eller holder seg stabil. Det kan

blant annet forklares med at OEM produsenter allierer

seg om en standard pris. Da setter de opp prisen litt

for å skremme markedet, så det går ned igjen etter

noen måneder.

 

Må du ha DDR RAM nå så kan du kjøpe deg en brikke på 256 MB og vente på bedre tider.

Lenke til kommentar

Jeg har en litt annen teori om grunnen til de økte DDR ram prisene. Dere har vel lagt merke til at etter diverse rettsaker mot SIS som produserte chipsset til P4 med DDR ram bestemte Intel seg for like før Jul at de likevel skulle starte levering av P4 hovedkort med DDR RAM? SIS på sin side fikk også "tillatelse" til å selge sine kort med det resultat at det nå er større etterspørsel etter DDR ram enn noensinne. Og er det noe vi vet , er det nettopp at økt etterspørsel skaper høyere priser. For min del har jeg ikke helt tro på at prisene vil reduseres med det første... Antagelig ikke før P4 virkelig får utbytte av Rdram'en sin, hvilket kan ta en tid. Eventuelt når AMD kort kommer med DDR 333.

 

Ser ut som det er noen feil med datoene her...det står vist at jeg skrev dette i 2001!?! Hos meg er det Søndag den 06.01.2002 idag.

_________________

PII266@333

32Mb Edo Ram @cas 50 + 8Mb@cas70?

4MbMatrox millenium

2Gb Scsi disk

Windows Xp pro

Cdrom!

Isdn modem

Sb live! value

+masse annet fett som stort sett heter noe med; Hyper-Megamax-Dobbelsuper-plus,ultrapro II

 

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-01-06 13:57 ]

Lenke til kommentar

Xbits labs hadde en story om ram prisene for måneder siden, .. ram-fabrikantene har gått slik på underskudd pga overprodusering.. så de har sikkert skrudd ned på litt av tempoet, + at nå i det siste har DDR blitt tilgjengelig for Pentium 4..

 

++

 

flere DDR hvoedkort, mer etterspørsel..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-05 15:28, formannen skrev:

Noen som har noen billige SDRAM PC100 brikker?


De må være minst 128mb.


 

Det var skit, for jeg hadde faktisk en ubrukt PC100 på 128MB liggende. Ingen ville kjøpe den, så jeg ga den til min bror....

 

Tviler på at jeg får den tilbake :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-06 13:55, tilstad skrev:

Ser ut som det er noen feil med datoene her...det står vist at jeg skrev dette i 2001!?! Hos meg er det Søndag den 06.01.2002 idag.


 

Hehe.. sto ikke noe feil der nei.. du så på feil dato! Du så på datoen når du ble registert som bruker her på forumet, mens datoen du letet etter står bak "Posted:" øverst i "meldings-vindu" :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...