Gå til innhold

Velvet Underground tråd


partat12

Anbefalte innlegg

Ja, rett og slett et genialt band med Lou Reed, John Cale, Sterling Morrison (RIP) osv. Beste plata er selfølgelig Velvet Underground & Nico fra 1967! Men det jeg lurte på er om det finnes noen andre her inne som hører på dem? Denne tråden kan også brukes for å diskutere alt annet relatert til VU.

 

Vuandnico.png

160px-Whitelightwhiteheat.jpg

3rdalbum.png

 

Bildene over er coverne til de tre første albumene, hvorav den første er designet av Andy Warhol som VU forøvrig hadde et tett samarbeid med i sine glansdager.

Diskografi (studio album):

* The Velvet Underground and Nico (Mars 1967)

* White Light/White Heat (Januar30, 1968)

* The Velvet Underground (Mars 1969)

* Loaded (September 1970)

* Squeeze (Februar 1973)

Endret av Larse_rn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, hører litt på VU, men det går hovedsaklig i debuten.

 

Forøvrig bare jeg som merker at VU & Nico-bananen nærmest har blitt det nye "lick-ikonet" (altså lick'et til Rolling Stones)? Selvfølgelig ikke i like stor grad men merker ofte at de som går med t-skjorter av banenen knapt har hørt på plata. Minner meg også litt om folk som går med Ramones og Che Guevara-tskjorter.

 

Sorry for teh offtopic. Hva med en albumguide?

Lenke til kommentar
Synes egentlig Venus in Furs er eneste låta som fungerer jeg :F

9490952[/snapback]

Hmm, hva annet av dem har du hørt? Sjekk ut låter som Heroin, Waiting For The Man, Sunday Morning og Femme Fatale hvis du ikke har hørt de fra før av, hehe.

 

Jada, hører litt på VU, men det går hovedsaklig i debuten.

 

Forøvrig bare jeg som merker at VU & Nico-bananen nærmest har blitt det nye "lick-ikonet" (altså lick'et til Rolling Stones)? Selvfølgelig ikke i like stor grad men merker ofte at de som går med t-skjorter av banenen knapt har hørt på plata. Minner meg også litt om folk som går med Ramones og Che Guevara-tskjorter.

 

Sorry for teh offtopic. Hva med en albumguide?

9493834[/snapback]

Hehe, ja, debuten er vel den beste. Tenkte kanskje å lage en albumguide ja, må bare utdype meg litt mer i 70-talls VU først. :p

Endret av Larse_rn
Lenke til kommentar

70-talls VU? Bandet ga ut sitt siste "ordentlige" album, "Loaded", i 1970. "Squeeze" (fra 1973) er det eneste studioalbumet som ble sluppet etter 1970, alt annet er samle- og livealbum. Det kan dessuten diskuteres hvorvidt Squeeze faktisk er et Velvet Underground-album, ettersom ingen av de fire (fem dersom du teller med Nico) originalmedlemmene var med på innspillingen. Jeg vet iallefall at mange (både fans og offisielle musikkatalog-tjenester) nekter å anse det som et VU-album. Uansett, styr unna. Jeg har ikke hørt det selv, men jeg har hørt at det suger. Sjansene for å få tak i det er vel også ganske små, siden det har vært ute av produksjon siden tidlig 80-tall.

 

Bandet var for øvrig genialt. Både Nico, Lou Reed og John Cale har gitt ut et par brukbare (og mange dårlige) soloalbum, men i mine øyne er tiden med The Velvet Underground det desiderte høydepunkt i samtlige medlemmers karrierer.

 

 

Min rangering av platene:

 

The Velvet Underground & Nico:

Utvilsomt en klassiker, et utrolig konsist og fengende album - 9/10

 

White Light/White Heat:

Merkelig og bråkete, men allikevel fascinerende - 7.5/10

 

The Velvet Underground:

Deres beste plate, med mange vakre låter... den beste er nok "Pale Blue Eyes" - en låt som passer perfekt for Lou Reeds stemme. "The Murder Mystery" trekker litt ned. Albumet viser uansett at de ikke trenger gitarforsterkere for å lage nydelig musikk. 9.5/10

 

VU:

Offisielt er dette et samlealbum, men det skulle egentlig vært et studioalbum, og det skulle egentlig vært sluppet mellom The Velvet Underground og Loaded. Dette er en samling med halvbra låter... noen er ganske bra, noen er ganske dårlige. 5/10

 

Loaded:

Mer popaktig i stilen sammenlignet med forgjengerne. De to første låtene, "Who Loves the Sun" og "Sweet Jane", er blant de mest fengende i bandets katalog, men etter dem blir det heller tynt. 7/10.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
70-talls-VU er ikke mye å skryte av. Ville ha begrensa meg til perioden hvor Lou er med. VU uten Lou (rim?) er som Nirvana uten Cobain.

9494533[/snapback]

Det jeg mente var at jeg ikke hørt noe særlig på de albume som ble gitt ut post 70-tallet alså 70 - 73. Hvis du skjønner hva jeg mener. Vet jo selfølgelig at mr.Reed ikke var med på det siste albumet.

 

70-talls VU? Bandet ga ut sitt siste "ordentlige" album, "Loaded", i 1970. "Squeeze" (fra 1973) er det eneste studioalbumet som ble sluppet etter 1970, alt annet er samle- og livealbum. Det kan dessuten diskuteres hvorvidt Squeeze faktisk er et Velvet Underground-album, ettersom ingen av de fire (fem dersom du teller med Nico) originalmedlemmene var med på innspillingen. Jeg vet iallefall at mange (både fans og offisielle musikkatalog-tjenester) nekter å anse det som et VU-album. Uansett, styr unna. Jeg har ikke hørt det selv, men jeg har hørt at det suger. Sjansene for å få tak i det er vel også ganske små, siden det har vært ute av produksjon siden tidlig 80-tall.

 

Bandet var for øvrig genialt. Både Nico, Lou Reed og John Cale har gitt ut et par brukbare (og mange dårlige) soloalbum, men i mine øyne er tiden med The Velvet Underground det desiderte høydepunkt i samtlige medlemmers karrierer.

9494671[/snapback]

John Cale er geni, samarbeida med Stooges i en periode blant anna, og spilte inn diverse perkusjon på det første albumet deres.

Endret av Larse_rn
Lenke til kommentar
Det kan dessuten diskuteres hvorvidt Squeeze faktisk er et Velvet Underground-album, ettersom ingen av de fire (fem dersom du teller med Nico) originalmedlemmene var med på innspillingen. Jeg vet iallefall at mange (både fans og offisielle musikkatalog-tjenester) nekter å anse det som et VU-album. Uansett, styr unna. Jeg har ikke hørt det selv, men jeg har hørt at det suger. Sjansene for å få tak i det er vel også ganske små, siden det har vært ute av produksjon siden tidlig 80-tallet

 

9494671[/snapback]

Hehe, Squeeze er lett å få tak i på diverse P2P programmer som f.eks Soulseek. Men har ikke så stor sans for Doug Yule prior to Lou Reed så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...