Gå til innhold

CPU krav for avspilling av HD?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter på en stue pc som inneholder en AMD XP2800+ 2,083 GHz (gamle typen) og ser ut som om denne er en skikkelig flaskehals når det er snakk om å spille av HD materiale. CPU'en går på 100% og HD filmene hakker skikkelig.

Usikker på hvilket format HD filmene er i, men er 720p tester hentet ned på nettet. Alt annet av divx, dvd osv osv virker uten problem. Er koblet til TV via DVI (HDMI) med 720p oppløsning.

 

Spørsmål 1: Er det et minstekrav til CPU hastighet for å kunne kjøre HD materiale uten å hakke?

 

Spørsmål 2: Vil de nye ATI HD 2400/2600 skjermkorta med innebygget HD decoder hjelpe til å kjøre HD filmer uten hakking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefalt systemkrav for HD avspilling er:

-

1280x720 (720p)

2.8 GHz Prosessor (Helst Dualcore)

512MB Ram

128MB Skjermkort

1920x1080 (1080p)

3.0 Ghz Dualcore Prosessor

1GB Ram

128MB Skjermkort

 

Når det gjelder spørsmål2, så definitivt klart JA.

Så en test som viste av ved 1080p med et HD 2600Pro kort ble CPU belastingen på under 20%. Når de byttet til et eldre kort, slik at CPU måtte ta seg av det meste av dekodingen, steg CPU forbruket til nesten 70%

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Jeg har også et spørsmål angående dette. Jeg har et geforce 7800GS kort med 256 MB. Er det en måte jeg kan få dette kortet til å gjøre mere av jobbinga med HD filmer (1080p)? Jeg har en P4 3,06 Ghz pc med 1gig ram. 720p filmer går så vidt hvis jeg bruker riktig avspiller, men 1080p funker dårlig.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Anbefalt systemkrav for HD avspilling er:

1280x720 (720p)

2.8 GHz Prosessor (Helst Dualcore)

1920x1080 (1080p)

3.0 Ghz Dualcore Prosessor

9490339[/snapback]

Men er ikke dette litt vel drøyt? Må man oppgradere til dagens beste prosessorer for å kunne kjøre HD film?

Har en AMD Athlon 64 939 @ 2,4 Ghz på spill PC-en og har aldri hatt problemer med å kjøre HD filmer på denne. Vurderer å oppgradere spill PC-en for så å flytte over HW'en til stue PC-en. Men dersom det kreves 3 Ghz dualcore prosessor for 1080p filmer så vil jo ikke dette være godt nok. :no:

 

Når det gjelder spørsmål2, så definitivt klart JA.

9490339[/snapback]

Spørsmålet er mer om det er godt nok. Greit at ATI HD 2400/2600 skjermkort hjelper med decodinga, men vil det hjelpe nok til at alt av filmer kjører glatt på eldre PC-er med for lite cpu kraft til å kunne takle filmene alene. Og takler skjermkorta alle HD format (HDDVD, Blu-ray, s.2xxx?, divx osv osv) ?

Lenke til kommentar

Når det gjlder systemkrav til HD avspilling, så sakset jeg anbefalte systemkrav til QuickTime og Windows Media Player for HD avspilling i 1080p

Dualcore er ikke nødvendig, men ble anbefalt.

 

ATI HD 2400/2600 serien støtter:

MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, H.264, SDTV, HD-DVD, Blu-ray + +

 

The UVD is based on an ATI Xilleon video processor, incorporated into the same die of the GPU and part of the AVIVO HD for hardware decoding videos, along with the Advanced Video Processor (AVP). The UVD, as stated by ATI, handles decoding of H.264/AVC, MPEG-2, and VC-1 video codecs almost entirely in hardware. The decoder meets the performance and profile requirements of Blu-ray and HD-DVD, decoding H.264 bitstreams up to a bitrate of 40 Mbit/s. It has context-adaptive binary arithmetic coding (CABAC) support and dual-stream decoding support, which would make picture-in-picture possible.

 

Unlike video acceleration blocks in previous generation GPUs, UVD offloads almost the entire video-decoder process for VC-1 and H.264, requiring minimal host (CPU) attention. For example, neither ATI Radeon R520 series' AVIVO nor NVidia Geforce 7 series' PureVideo assist front-end bitstream/entropy decompression in VC-1 and H.264 - the host CPU performs this work. In addition to handling VLC/CAVLC/CABAC, frequency transform, pixel prediction and inloop deblocking, UVD also contains an advanced video post-processing block. Post-processing includes denoising, deinterlacing, and scaling/resizing. AMD has also stated that the UVD component being corporated into the GPU core only occupies 4.7 mm² in area on 65 nm fabrication process node.

 

In terms of functionality, UVD is similar to the 2nd-generation of PureVideo HD, which Nvidia introduced with its GeForce 8500/8600 series family. But unlike UVD, PureVideo 2 does not assist VLC bitstream decoding for VC-1. Benchmarks have demonstrated UVD to use less CPU-power than PureVideo2 in both Blu-ray and HD-DVD playback.

Lenke til kommentar
Når det gjlder systemkrav til HD avspilling, så sakset jeg anbefalte systemkrav til QuickTime og Windows Media Player for HD avspilling i 1080p

Dualcore er ikke nødvendig, men ble anbefalt.

9547018[/snapback]

Ja, fant følgende på anandtech.com sin HD Video Decode Quality and Performance test:

"....only CPUs faster than an E6600 can guarantee smooth decoding in the absence of GPU acceleration."

 

Så må nok opp en del i CPU-kraft for å kjøre HD filmer uten decoding på skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...