Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har megleren svindlet meg?


simpson

Anbefalte innlegg

Saken er som følger:

 

Jeg kjøpte for en tid tilbake en borettslagsleilighet gjennom boligbyggelagets egen eiendomsmegler.

Nå har samme eiendomsmegler (samme firma, ikke samme person) foretatt en ny verdivurdering av leiligheten og har kalkulert med en fellesgjeld som er nesten dobbelt så høy som jeg fikk oppgitt ved kjøp av leiligheten.

Jeg syntes dette var litt mistenkelig, og etter å ha undersøkt litt så viser det seg at den fellesgjelda som var oppgitt i prospektet, og som også står i kjøpekontrakten, var hentet fra forrige års ligning. Dette vil si at det har blitt trukket fra relativt store fradrag fra den reelle fellesgjelda.

 

Slik jeg ser det så har jeg blitt lurt til å betale alt for mye (vi snakker om et sekssifret beløp) for leiligheten.

I taksten fra da jeg kjøpte har takstmannen regnet ut pris etter areal, standard osv, og helt til slutt er fellesgjelda trukket fra (egentlig bare halvparten av fellesgjelda, skulle det vise seg).

 

I den nye verdivurdeinga har megleren regnet seg fram til en verdi på samme måte, og trukket fra fellesgjeld (dobbelt så mye som da jeg kjøpte).

 

Det vil si at jeg taper store penger på at den første megleren pyntet på tallene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette var bevisst, da meglerselskapet er tilknyttet boligbyggelaget og har full tilgang til alle tall vedrørende alle leiligheter i alle boligbyggelagets borettslag.

 

Hvis jeg skulle finne på å kreve penger tilbake fra meglerselskapet, har jeg da en god sak her? Akkurat nå er jeg farlig nære å hyre advokat for å ta rotta på dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står og faller på om tallene fra siste års likning forelå da leiligheten ble kjøpt. Hvis ikke de forelå så gjorde, etter min mening, megleren rett i å bruke de siste offentlige tallene.

 

Når det er sagt så bør megleren være klar over større endring i fellesgjelden og dette er tall megleren bør sjekke når han lager et nytt prospekt for et salg. Hvis megleren har "vært sløv" og brukt et gammelt prospekt uten å sjekke hvorvidt tallene stemte så mener jeg at du har en sak.

 

Her kan du nok bruke både markedsføringslovens §2 i og med at prospektet kan ansees som reklamemateriell, avhendingsloven §2-5 (forutsatt at verdiendringen skjedde før du flyttet inn), avhendingsloven §§3-7 og 3-8. "Eigedomen har mangel dersom omstende ved eigedomen ikkje svarer til opplysning som seljaren har gitt kjøparen. Det same gjeld dersom eigedomen ikkje svarer til opplysning som er gitt i annonse, i salsprospekt eller ved anna marknadsføring på vegner av seljaren."

 

Nå er ikke jeg noen advokat og det kan være at uriktige opplysninger om fellesgjeld ikke er å regne for en mangel, men jeg ville være overrasket om det skulle være tilfellet.

Lenke til kommentar

Takk for svar, BlueEAGLE.

 

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med tallene fra siste års ligning.

 

Men poenget er at megleren hadde tilgang på hele regnskapet til borettslaget, og kunne neppe hatt noe trøbbel med å finne ut av den egentlige fellesgjelda, for å kalle det det.

 

Da jeg spurte den nye megleren om den høye fellesgjelda sa han at han brukte "et system de alltid bruker til slikt". Jeg forstod det slik at de har tilgang til diverse tall vedrørende boligbyggelagets leiligheter gjennom et datasystem. Jeg fikk lurt ut av ham at dersom den forrige megleren ikke hadde brukt dette systemet for å sikre at tallene stemte så hadde jeg muligens en sak på gang.

 

Jeg skal sjekke ut markedsføringsloven og avhendingsloven.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du får megleren som gav den siste verdivurderingen til å skrive ned fremgangsmåten han benyttet til å beregne verdivurderingen og så få han til å beskrive hvordan verdivurderingen ville blitt på det tidspunktet prospektet ble utarbediet og hvilken fellesgjeld som skulle vært trukket.

 

Hvis mekleren er real så skal ikke dette være noe problem. Da har du et reelt dokument du kan gå til borettslaget med.

 

Hvis dette ikke fører frem så kan du begynne å saumfare lovverket med tanke på at prospektet ikke inneholdt opplysninger som tilsvarte den reelle situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...