Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

8800GTX, mulig strømfeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at emnetittelen er god nok :)

Fikk tidligere i dag en pop-up om at grafikkortet mitt ikke får tilført nok strøm, kom riktignok ikke helt ut av det blå da jeg mistenker at det kan ha hatt noe med demoen av Medal of Honor Airborne å gjøre (maskinen kræsjet et par ganger under forsøk på å installere denne, men det er en annen historie). Feilmeldingen gav også beskjed om at:

"For å beskytte maskinvaren mot eventuell skade eller mot at systemet låser seg, har den grafiske prosessoren redusert ytelsen til et nivå som tillater fortsatt forsvarlig drift."

Nå er jeg egentlig ikke så enormt flink på det tekniske, så antar at det kan være greit å beskrive problemet her før jeg antar at kortet mitt kan trenge litt service. Det jeg har merket etter denne beskjeden er at når jeg spiller World of Warcraft ligger min FPS nå på 30-40, dette finner jeg litt besynderlig da den tidligere har lagt på 60 uansett hvor mye som skjer på skjermen. Dette endret seg straks etter at jeg fikk feilmeldingen, altså er det ingen innstillinger som er tuklet med inne i spillet. En annen ting jeg legger merke til er at det virker som om noe arbeider hardt i maskinen, tror det er harddisken, og den gjør det både i tide og utide. Mulig den av en eller annen grunn er i ferd med å ta kvelden og stjeler mer strøm enn den skal fra forsyningen?

Har også åpnet maskinen og sjekket at det ikke bare var støv som hadde hopet seg opp, men det så ikke ut til å være et faretruende nivå av det. Alle viftene fungerte også som de skulle, og grafikkortet føltes ikke varmere enn forventet etter å ha vært i bruk en stund.

Det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre nå. Maskinen har fungert fint i flere måneder før dette hendte, og ingenting på innsiden har vært tuklet med, så skjønner ikke hvorfor kortets plutselige behov for mer strøm skal oppstå uten at kortet, eller et annet komponent ikke fungerer som det skal.

Gode råd er velkommne, og håper at jeg ikke bare har slengt ut unyttig informasjon som ikke duger til å finne problemet ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømforsyningen er på 580W. Har ikke fiklet med pluggene på kortet (maskinen ble satt sammen av butikk, så ikke selvbygget). Ser at det er to plugger koblet til kortet, en går til strømforsyning så vidt jeg kan se og skal prøve å finne litt bedre lys så jeg kan se hvor den andre går :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...