Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag - Kan dere hjelpe meg med naturfag lekser


Anbefalte innlegg

Hei kan noen hjelpe meg med noen oppgaver som jeg har ikke skjønt?

 

 

Oppgave 1:

 

Hvilken av disse hendelsene er eksempel på en kjemisk reaksjon?

 

 

a) Vann som fordamper

b) Sukkertøy som knuses

c) olje som brenner?

d: vann som fryser til is

 

Oppgave 2:

 

Hvilken av påstandene a-d er riktig?

Når olje brenner, så vil denne reaksjonen

 

a) alltid avgi energi

b) alltid ta opp energi

c) verken avgi eller ta opp energi

d) noen ganger avgi og noen ganger ta opp energi

 

Oppgave 3:

 

En elev tente fyrstikken en stund etter at ventilen på gassbrenneren ble åpnet. Senere fortalte han er kamerat om uhellet på naturfagrommet og sa:

Flammen dekket hele pulten.

 

Dette utsagnet er

 

a) en observasjon

b) en konklusjon

c) en hypotese

 

Oppgave 4:

 

Mandag 04.07.2005 kunne vi i Dagbladets nettavise lese:

 

"Gutter (12) alvorlig skadd av rødsprit

Det ble brukt rødsprit i forbindelse med båltenningen. Det oppstod en slags liten eksplosjon..

 

 

- Forklar hvorfor det er farlig å bruke rødsprit eller bensin ved opptenning av et bål.

 

 

 

 

 

"Tusen takk for alle svarene.. Klarer du ikke alt svar på noen i hvertfall sånn at jeg skjønner litt"

 

 

Tusen takk =)

Endret av Diskuterer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Mitt råd er at du leser litt i læreboken din. Dette er ikke den type oppgåver som man legger ut på Nett for å få hjelp. Du finner garantert svarene hvis du bare GIDDER å lese litt.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Mitt råd er at du leser litt i læreboken din. Dette er ikke den type oppgåver som man legger ut på Nett for å få hjelp. Du finner garantert svarene hvis du bare GIDDER å lese litt.

9440311[/snapback]

 

 

Men jeg lese 3 ganger..

 

Jeg er ikke norsk .. har bodd i Norge ca 3 år--

 

Så jeg skjønte ikke så mye..

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Oppgave 1:     Hvilken av disse hendelsene er eksempel på en kjemisk reaksjon?      a)   Vann som fordamper  b)   Sukkertøy  som knuses  c)    olje som brenner?  d:    vann som fryser til is    Oppgave 2:    Hvilken av påstandene a-d er riktig?  Når olje brenner, så vil denne reaksjonen    a) alltid avgi energi  b) alltid ta opp energi  c) verken avgi eller ta opp energi  d) noen ganger avgi og noen ganger ta opp energi    Oppgave 3:    En elev tente fyrstikken en stund etter at ventilen på gassbrenneren ble åpnet. Senere fortalte han er kamerat om uhellet på naturfagrommet og sa:   Flammen dekket hele pulten.    Dette utsagnet er    a) en observasjon  b) en konklusjon  c) en hypotese    Oppgave 4:    Mandag 04.07.2005 kunne vi i Dagbladets nettavise lese:    "Gutter (12) alvorlig skadd av rødsprit  Det ble brukt rødsprit i forbindelse med båltenningen. Det oppstod en slags liten eksplosjon..      - Forklar hvorfor det er farlig å bruke rødsprit eller bensin ved opptenning av et bål.    Når man tenner på et bål med en lett flambar veske må man være forsiktig. Grunnen er at hvis du spruter en stråle så kan flamen "krabbe" opp strålen og inn i flasken. Det trykket som skapes da vil få beholderen til og utvide seg og så eksplodere og alt inni vil få nokk oksygen til å ta fyr med en gang.    Tror faktisk jeg vet hva den artiklen handler om, gikk i speidern før og på en leir i sommerfeirien var det akkruat dette som skjedde med noen yngere folk        " 

9438564[/snapback]

 

 

Sorry for oppsettet det ble ødlagt når jeg tok det i "sjul"

 

( dette er basic i naturfagen, får du ikke lest så må du si til læreren din og få hjelp :) )

 

edit

(den ene som står i grønn er pga jeg er usikker på hvem det er, rød er det jeg tror mest på)

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Oppgave 1:    Hvilken av disse hendelsene er eksempel på en kjemisk reaksjon?      a)  Vann som fordamper  b)  Sukkertøy  som knuses  c)    olje som brenner?  d:    vann som fryser til is    Oppgave 2:    Hvilken av påstandene a-d er riktig?  Når olje brenner, så vil denne reaksjonen    a) alltid avgi energi  b) alltid ta opp energi  c) verken avgi eller ta opp energi  d) noen ganger avgi og noen ganger ta opp energi    Oppgave 3:    En elev tente fyrstikken en stund etter at ventilen på gassbrenneren ble åpnet. Senere fortalte han er kamerat om uhellet på naturfagrommet og sa:  Flammen dekket hele pulten.    Dette utsagnet er    a) en observasjon  b) en konklusjon  c) en hypotese    Oppgave 4:    Mandag 04.07.2005 kunne vi i Dagbladets nettavise lese:    "Gutter (12) alvorlig skadd av rødsprit  Det ble brukt rødsprit i forbindelse med båltenningen. Det oppstod en slags liten eksplosjon..      - Forklar hvorfor det er farlig å bruke rødsprit eller bensin ved opptenning av et bål.    Når man tenner på et bål med en lett flambar veske må man være forsiktig. Grunnen er at hvis du spruter en stråle så kan flamen "krabbe" opp strålen og inn i flasken. Det trykket som skapes da vil få beholderen til og utvide seg og så eksplodere og alt inni vil få nokk oksygen til å ta fyr med en gang.    Tror faktisk jeg vet hva den artiklen handler om, gikk i speidern før og på en leir i sommerfeirien var det akkruat dette som skjedde med noen yngere folk        " 

9438564[/snapback]

 

 

Sorry for oppsettet det ble ødlagt når jeg tok det i "sjul"

 

( dette er basic i naturfagen, får du ikke lest så må du si til læreren din og få hjelp :) )

 

edit

(den ene som står i grønn er pga jeg er usikker på hvem det er, rød er det jeg tror mest på)

9441508[/snapback]

 

 

 

tusen takk =)

Lenke til kommentar
Når man tenner på et bål med en lett flambar veske må man være forsiktig. Grunnen er at hvis du spruter en stråle så kan flamen "krabbe" opp strålen og inn i flasken. Det trykket som skapes da vil få beholderen til og utvide seg og så eksplodere og alt inni vil få nokk oksygen til å ta fyr med en gang.    Tror faktisk jeg vet hva den artiklen handler om, gikk i speidern før og på en leir i sommerfeirien var det akkruat dette som skjedde med noen yngere folk.

9441508[/snapback]

En annen fare er om man bruker veldig mye brennbar væske, og det er dårlig ventilasjon om man bruker brennbare væsker innendørs, er at væsken vil fordampe å bli til en hurtigforbrennende gass.

Når man bruker slike væsker ute vil turbulsensen i lufta ute som regel fordele gassen fra fordamping nok til å unngå slike 'eksplosjoner', men kan likevel være verdt å passe seg for. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...