Gå til innhold

Samfunnets syn på avhengighet


Anbefalte innlegg

Jeg tror at voksne (ikke de som spiller WoW), men de som er vokst opp med radio og sånt overreagerer angående avhengighet av WoW. Jeg satt og klikka litt rundt på Youtube da jeg fant

videoen fra en nyhetssak om en avhengig tenåring. Og dette ser man også i andre datarelaterte nyhetssaker. De voksne reagerer som om det er verdens undergang når det kommer til noe med data og internett.

 

Så lenge man ikke bruker IE og surfer på startsiden eller vg.no og heller henger på f.eks diskusjon og (jeg driver ikke med sånt sjøl) men blink, nettby osv. Så blir det alltid sagt at man lever i en falsk verden og at man erstatter det med livsverdier.

 

JA, vi bruker internett til å kommunisere med andre, ja vi bruker det til å spille og dele filmer og bilder. Men det er sånn verden er blitt. Vi bruker fordelene med internett.

 

Dette var egentlig ment retta mot den filmen, men det blei generelt om internett. Så får redde meg litt inn. Hva f**n vet de voksne om avhengighet av spill? Og hvis det blir mye dritt om at jeg er avhengig så kan dere gjøre ting dere sola ikke skinner. Grunnen til at jeg fant videoen er faktisk fordi jeg faktisk ikke gadd å spille noe lenger ;)

 

 

EDIT: Legger til linken Gakks la til. Anbefaler på det sterkeste å se på denne filmen.

EDIT2: Legger også til en link om en artikkel han foredragsholderen linka til i comments på videon. Her kan du lese den.

Endret også navnet på posten. Just so its said.

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han spilte mye, det gjorde han, men jeg syns ikke han oppførte seg mye mer annerledes enn andre. Jeg så broren min spille en fotballkamp for et par uker sia. Og de spilte mot Lillestrøms G14 lag. Og de gutta banna og slengte dritt til mot og til og med medspillere for å ligge nede mer enn 20 sekunder. Jeg mener det er dagens ungdom som har forandra seg. Jeg liker ikke måten det har blitt, men syns det er helt forjævlig at spill får skylda.

Lenke til kommentar
Han spilte mye, det gjorde han, men jeg syns ikke han oppførte seg mye mer annerledes enn andre. Jeg så broren min spille en fotballkamp for et par uker sia. Og de spilte mot Lillestrøms G14 lag. Og de gutta banna og slengte dritt til mot og til og med medspillere for å ligge nede mer enn 20 sekunder. Jeg mener det er dagens ungdom som har forandra seg. Jeg liker ikke måten det har blitt, men syns det er helt forjævlig at spill får skylda.

9435130[/snapback]

 

Angree

Lenke til kommentar

Ser på filmen nå. Han sier mye bra og riktig. Ingen foreldre klaga på at WoW ødela mange spill før vg og dagbladet begynte å skrive om at mange var blitt avhengig osv.

 

Vi har flere og flere som dumper skolen, begynner å røyke og drikker i helgene før de er 18. Og det media klager på er at vi sitter foran skjermen og morer oss? Det er et tidsfordriv akkurat som drikking, røking, stjeling. Bare at det vi driver med er nytt og derfor skremmer det de eldre.

Lenke til kommentar

Greit nok.. Mange overdriver det å være avhengig av WoW, og det er kjipt å bli kritisert for en hobby bare fordi folk ikke har testa det og derfor ikke skjønner det .

MEN, det er litt for lett å bli sittende mer enn man egentlig burde med det spillet. Man kan jo spille hver dag hvis man liker å gjøre det, men på lang sikt lønner det seg å ikke å sitte foran PCen helt oppslukt i mange timer daglig i mange måneder. Og jeg mener man helt klart kan havne i en slags avhengighet.

Uansett så er dette fremtidens underholdning tror jeg, folk må bare lære å ikke overdrive det. Som andre ting man blir avhengig av eller kan overdrive.. :hmm:

Lenke til kommentar
Greit nok.. Mange overdriver det å være avhengig av WoW, og det er kjipt å bli kritisert for en hobby bare fordi folk ikke har testa det og derfor ikke skjønner det .

MEN, det er litt for lett å bli sittende mer enn man egentlig burde med det spillet. Man kan jo spille hver dag hvis man liker å gjøre det, men på lang sikt lønner det seg å ikke å sitte foran PCen helt oppslukt i mange timer daglig i mange måneder. Og jeg mener man helt klart kan havne i en slags avhengighet.

Uansett så er dette fremtidens underholdning tror jeg, folk må bare lære å ikke overdrive det. Som andre ting man blir avhengig av eller kan overdrive.. :hmm:

9436109[/snapback]

Riktig. Det er opp til hver enkelt person hvor mye tid man legger i det. Men problemet er at grunnet samfunnets syn på spilling generelt og spesielt wow. De sier at du avhengig hvis du må spille hver dag. Hva med folk som trenger fotball hver dag? Er ikke det sjukt trene på å spille en ball inn i et mål (og misforstå meg ikke jeg elsker fotball, har spilt det i 12 år selv)

 

Det er sånn at spiller du 3-4 timer i strekk så er du avhengig og kan ikke løsrive deg fra det. Her er problemene ingame mener jeg. For spillet krevde iallefall før jeg slutta før jul i fjor at du måtte spille noen timer for å få noe ut av spillet. Men da er du bare avhengig. Hvis du grouper opp og gjør klar til å ta et instance også kommer morra di og sier at du må gjøre lekser eller rydde ett eller annet. Du sier ikke nei til kamerater hvis du har avtalt noe med dem. De setter av tid til å være med deg også må du ditche dem rett før. Samma i wow. Folka sier seg villig til å spille med deg og bruker faktisk tia si på det og avhenger av at du samarbeider.

 

Det er som det blir sagt i det foredraget. Feilen er ikke spillet, men synet folk har på det.

Lenke til kommentar
Syns det er så bra med de som klager over at jeg er avhengig og aldri gjør noe annet å spille osv, så sitter de selv og ser på tv 5-6 timer hver dag... for det er jo sååå mye mer sossialt enn å sitte på vt med 24 andre å skravle mens man nuker et eller annet...

9436938[/snapback]

 

Hehe ja.. Tror problemet ligger i at de fleste voksene nå til dags har vokst opp med TV, akkurat som vi har vokst opp med data. Dermed er TV'en blitt mer sosialt akseptert tenker jeg.

Lenke til kommentar

For en del (slik som gutten i videoen) tror jeg spillet tar litt overhånd, men for de aller fleste er det vel en hobby/aktivitet som de fleste andre.

 

Når man begynner å prioritere WoW (eller noe annet) over alle andre aktiviteter, spiller 8-10 timer pluss hver dag og har problemer med å konstentrere seg om andre ting, da har man et problem...

 

For øvrig.. om det teknisk sett er "avhengighet" eller ikke.. Hvilken forskjell gjør egentlig det?.. Hvis en person spiller fra morgen til kveld hver dag og ikke vil/klarer å la være, hva er forskjellen?

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Jeg spiller sikkert i snitt 5-8 timer wow om dagen. Når TBC kom ut tok jeg 1 uke ferie for å spille. Hva har jeg problemer med?

9437172[/snapback]

Ikke fritiden, i hvert fall :p

 

Seriøst.. ikke sikker du har noe problem, kommer jo veldig an på hva du bruker de andre 16-19 timene på (7-8 går vel vanligvis bort i soving). Men muligens problem med å balansere WoW mot andre aktiviteter.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Det jeg synes er helt sykt er at med en gang noen blir lagt inn et sted pga spillavhengighet så er det førstesidestoff i nesten alle aviser. Mens ungdom som blir lagt inn på sykehus hver helg pga fyllebråk hører du aldri om..

9435821[/snapback]

 

Helt på trynet..

9437923[/snapback]

 

Det er jo ikke riktig.. ungomsfyll og alkoholproblemer hører man jo jevnlig om i avisen og annet media.

 

Bare fra siste par uker:

VG1

VG2

VG3

Dagbladet1

Dagbladet2

osv...

 

Men når det kommer "nye" ting (i dette tilfellet "dataspill-avhengighet") så blir jo dette slått opp på første side til å begynne med.. Var det samme med SMS-avhengighet for noen år siden.. extacy når det kom, penge-spill galskap osv.... Var også førstesidestoff..

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...