Don_Nemanja Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Hei Jeg jobber men en skoleoppgave der jeg skal gjøre rede for de foskjellige kontoene vi finner i OSX. Fra egen erfaring er der disse kontoene: Root Admin User Eller Rotkonto,administrator og vanlig bruker Jeg har skrevet det som trengs for Root & Administrator + Vanlig bruker. Så kommer det, gjeste kontoen. En kjapp runde på MAC maskinen på skolen sier meg at det ikke finnes en Guest konto ? Er Guest det samme som vanlig bruker (altså den uten root/administrator rettigheter) ? Hvis ikke, så hadde det hvert fint om dere hadde lagt med litt informasjon om denne kontoen som jeg kan bruke. Dvs jeg må legge med kildehenvisning og kommer i konflikt med copyrights uten tilatelse til å bruke det som blir sakt. Takk på forhond Ny bruker av MAC OSX
Don_Nemanja Skrevet 5. september 2007 Forfatter Skrevet 5. september 2007 Siden jeg først laget en topic r det en del flere spørsmål jeg kunne tenkt meg svar på. Er det mulig å skaffe seg administrator rettigheter gjennom en Vanlig Brukerkonto ? Jeg mener jeg leste dette på et forum en plass, dette ville i så fall være et sikkerhetshull som jeg måtte skrive om, jeg vil ikke ha noe informasjon om eventuelt hvordan amn skaffer seg disse rettigheten, bare omd et er mulig eller ikke. Etter hva jeg har lest/hørt har OSX aldri hvert utsatt for hacking eller virus og lignende ?
Gaute Holmin Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 OS X bruker sudo. OSX har absolutt vært utsatt for hacking, men det er ingen dokumenterte vellykkede hacks såvidt jeg vet, uten at sikkerheten er skrudd ned med vilje.
iDude Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Er det mulig å skaffe seg administrator rettigheter gjennom en Vanlig Brukerkonto ? 9432505[/snapback] OSX har fra tid til tid svakheter som kan benyttes til å få administratorrettigheter. Dette gjelder alle OS. Etter hva jeg har lest/hørt har OSX aldri hvert utsatt for hacking eller virus og lignende ? 9432505[/snapback] Hacking er så mangt, alt fra "sosial" hacking til utnyttelse av sikkerhetshull. Vil tippe at det har forekomt på mac og. Når det gjelder virus-utbredelsen er den så å si ikke-eksisterende
Don_Nemanja Skrevet 5. september 2007 Forfatter Skrevet 5. september 2007 (endret) Takk for svarene Kompis som fant en artikkel som riktinokk skal bevise at det har blidt hacket, men tror ikke på alt jeg leser i aviser Mangler enda litt om Guest elelr gjestekonto, er dette under fildeling at det kommer frem eller som konto på OSX ? Edit: Takk for nice link Endret 5. september 2007 av Don_Nemanja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå