Gå til innhold

oppgradering - stille spillpc


Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Jeg er nå lei av at maskina mi lagger når jeg gjør mer enn én ting av gangen :( og har derfor bestemt meg for å oppgradere. (Har nå AMD Athlon 64 3200+, 1gb ram, GeForce 6800 LE og et MSI etellerannet hovedkort)

 

Dette er mine mål/ønsker for maskina:

-lydløs

-lagg-fri selv om jeg spiller wow på en skjerm, ser en film på den andre samtidig som jeg laster ned ting og gjerne også brenner en dvd samtidig.

-greit til bra ytelse i wow med minst 1280x1024-oppløsning. Det er greit for meg å skru ned for en del ting, men ikke alt mulig da..

 

Jeg startet med å se på anbefalingene på harware.no, spesielt "spilleren", men tenker å gå for en litt billigere variant enn den.

 

Det jeg har som jeg tenker å beholde er:

-en Mist BHE12 500W strømforsyning (med ATX 20/24 konverterbar kontakt og én 6-pins pci-e-kontakt)

-ATX-kabinett som jeg har putta en 120mm-papstvifte i foran og en bak

-2stk 250gb samsung s-ata-harddisker

-dvd-brenner

-sound-blaster audigy etellerannet lydkort (SB0570..?)

 

Har kun 1gb ram og bør vel ha 2gb, så jeg antar jeg bør kvitte meg med de jeg har og kjøpe et sett nye. I tillegg trenger jeg vel hovedkort, skjermkort, prosessor og prosessorvifte.

 

Hva bør jeg kjøpe?

Har sett på dette:

-Asus P5K hovedkort

-Intel Core 2 Duo E6750

-Zalman CNPS7700-Cu

-GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

-Radeon X1950 Pro

 

Det jeg nå lurer på er....

1) Er det noen av komponentene jeg har valgt som vil trekke ytelsen veldig ned? Hva vil begrense nå? Er det noen av dem jeg bør erstatte med noe annet (i tilsvarende prisklasse)?

2) Hvilken produsent bør jeg kjøpe skjermkortet fra for at jeg skal få et mest mulig lydløst kort? (sånn i tillegg til at det er av bra kvalitet såklart) Og bør det ha 512 mb minne?

3) Er det noen som kjenner til prosessorvifta jeg har nevnt? Eller eventuelt har andre forslag.

4) Er det noe av det jeg har fra før jeg bør bytte ut?

5) Jeg vurderer også å kjøpe nye skjermer. Har nå 2stk 21-tommer crt-skjermer som synger på siste verset. Har lyst på noen nye som ikke veier et tonn, men er skeptisk til billed- og lys-kvalitet... Noen anbefalninger som ikke får bankkontoen min til å gråte alt for mye?

 

Jeg har lest en mengde poster i forumet her, men har likevel disse spørsmålene. All hjelp mottas med takk.

 

Heidi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil jeg merke stor forskjell med en 4-kjerne-cpu i forhold til en 2-kjerne? Etter hva jeg ser må jeg ut med noe mer... Dvs. ca. 2100,- for en Intel Core 2 Quad Q6600 sammenliknet med ca. 1500,- for E6750. Er det verdt pengene?

 

Takk for linken til testen av x1950-kortet uten vifte! Ser det koster 1200-1300,- (i tilfelle noen andre også lurte). Tror jeg går for dette med mindre noen kommer noen gode grunner til at jeg ikke bør det...

 

 

Heidi :)

Lenke til kommentar

Ting jeg anbefaler :

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327331

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337555

 

Eller eventuelt 320mb versjonen..

 

dette bør passe perf for deg som vil ha lydløs pc og høy oppløsning ;)

 

Kan seff kjøpe med en 92mm vifte så får du optimal prestasjon ut av den men lydløs bør jo være lydløs.. om du ikke tåler 15db da.. :p

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar
Ting jeg anbefaler :

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327331

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337555

 

Eller eventuelt 320mb versjonen..

 

dette bør passe perf for deg som vil ha lydløs pc og høy oppløsning ;)

9428936[/snapback]

 

 

En litt annen prisklasse enn x1950pro-kortene... Litt forskjell på 1200,- og 3200,- (eller 2300,- for 320mb-kort)...

Men joa... har vurdert det. Kom bare fram til at det blir litt mye penger.. Kjøper heller et nytt igjen om et år eller noe sånt om kortet ikke holder lenger da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...