Gå til innhold

Lovlighet med modding av PSP i en UB?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt off topic, kanskje ikke alikevel. Men jeg spør alikevel her...

Vi driver for tiden på skolen og skal starte opp en ungdomsbedrift (UB), og jeg har selvfølgelig vridd meg litt mot dette mot en tjeneste som modder/unbricker PSP'er. Dette er jo for de som ikke tør å gjøre det selv, da vi kan gjøre alt for dere, og inkludere brukeranvisninger osv osv.

Men det er da dette med lovlighet... Er det lovlig for oss å selge denne tjenesten? Med tanke på custom firmware, og det der.

Hvis det er noen som veit no om dette, hadde det vært utrolig bra om dere kunne ha svart! :)

(Dette er også postet i Juss avdelingen, hvis dere mods vil stenge den ene så er jo det selvfølgelig greit)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er ulovelig vet jeg ikke, men synes selv ikke det er riktig å ta penger for en slik tjeneste.

Er tross alt ikke du som har laget unbrickerne/downgraderne/CFs.

Men se lyst på det. Det er god reklame!

Skrevet (endret)

Nei det er jo ikke vi som har laget dette... Og det blir liksom litt uetisk.. Men det er jo vi som utfører tjenesten for folk, og det er jo selve arbeidet vi tar betalt for, ikke selve firmwaren.

Men det er ikke lett... :hmm:

Endret av AnaXyd
Skrevet

Nei det blir jo litt uetisk... Men å gjøre det gratis, jeg veit ikke jeg.. Poenget med ungomdsbedriften er at vi skal tjene litt penger på dette her da...

Men hva mener du med veldig god reklame?

Skrevet (endret)
Tilby gratis rep og installasjon du. Som jeg sa kan det være veldig god reklame.

Blir liksom ikke helt rett å ta penger for det synes jeg.

9428763[/snapback]

Litt morsomt at du stiller spørsmål til å ta penger for ett utført arbeid noe som jeg synes er helt greit mens moralen angående det å modde en PS slik at den kan spille ulovlige spill ikke nevnes engang :hmm:

Edit:

Jeg mener ihvertfall det er helt gerit, man kan godt ta penger for ett arbeid. Vil ikke folk betale for dette slipper de å bruke dine tjenester. Det er akkurat som med ett bilverksted, det er ikke de som lager bildelene heller, de bare skifter dem.

Endret av Zatuu
Skrevet (endret)

Det med at brukere får muligheten for å spille piratkopierte spill, er noe som vi isåfall ikke kommer til å nevne i det hele tatt. Vi støtter selvsagt ikke piratkopiering i UB'en, og dette kommer til å bli nærmest glemt hos oss.

Det er helt opp til brukeren selv om han vil bruke piratkopierte spill. Men dette er etter at vi er ferdig meg den.

Det er mest det å modde PSP'er slik at man kan skinne, som er tanken.

EDIT: Det kan forresten hende at jeg ikke forstod deg helt, Zatuu.

Endret av AnaXyd
Skrevet
Det er helt opp til brukeren selv om han vil bruke piratkopierte spill. Men dette er etter at vi er ferdig meg den.

9428925[/snapback]

Er enig i deg om den delen om piratkopiering, det er opp til brukeren selv.

Likevel, hvorfor mener du man ikke skal ta penger for ett utført arbeid som modding av en PS som faktisk krever en viss kompetanse. Mange som sikkert ville blitt glad for å ha en slik tjeneste i sitt nærområde...

Skrevet

9428925[/snapback]

Er enig i deg om den delen om piratkopiering, det er opp til brukeren selv.

Likevel, hvorfor mener du man ikke skal ta penger for ett utført arbeid som modding av en PS som faktisk krever en viss kompetanse. Mange som sikkert ville blitt glad for å ha en slik tjeneste i sitt nærområde...

9428971[/snapback]

Enig med deg der ja... Men det er akkurat det om det er lov osv...

Skrevet (endret)
Om det er ulovelig vet jeg ikke, men synes selv ikke det er riktig å ta penger for en slik tjeneste.

Er tross alt ikke du som har laget unbrickerne/downgraderne/CFs.

Men se lyst på det. Det er god reklame!

9426597[/snapback]

Vel, det de selger er kompetansen og risikoen. Dersom noen leverer inn PSPen sin til dem og den går i stykker er det deres problem og deres ansvar. Likeledes forplikter det at de vet hvordan de gjør det og har alt tilgjengelig utstyr. Det er jo ikke noe verre enn å ta betalt for andre konsulenttjenester - du tar betalt for å gjøre noe for folk som de ikke får til å gjøre selv. Så vidt jeg vet er det ikke problematisk rent juridisk å gjøre dette, siden man ikke legger inn piratkopiert materiale på PSPen (tar det for gitt at dere ikke gjør det). Er litt typisk sånn hasjpipe-problematikk. Alle vet det kommer til å bli brukt til noe ulovlig, men det er likevel ikke ulovlig å selge. Kall det å klargjøre PSPen for å spille backup-spill, så høres det mye finere ut.

Edit: Hva er denne reklamen du skriver om hele tiden? Dette er en UB og de har tenkt å selge ETT produkt. Hvis de gir bort det ene produktet de har tenkt å selge gratis er det naturligvis finfin reklame for bedriften, men de tjener jo ikke ei krone, så den reklamen har de lite bruk for.

Endret av Defekt
Skrevet (endret)

Ups, jeg misforsto nok litt.

Trodde det var snakk om ungdomsklubb eller noe lignende. Ungdomsbedrift blir noe annet igjen ja. Beklager det.

Det med at værksteder tar penger for rep selv om andre har laget delene er jo også et godt poeng.

Er vel i grunn det samme som å ta penger for å installere modchips.

Men det minste du kan gjøre er iallefall å opplyse om at de selv kan gjøre det gratis hvis de tar seg tid til å sette seg inn i det.

Blir litt som det Fanjita har klaget over i det siste: folk som selger det modda batteriet, eller instruksjoner til å lage et selv over nettet.

Endret av BigFatty
Skrevet

Hvordan har du tenkt å reklamere dette?

Det er ikke bare bare, hatt elevbedrift selv, og prøvde å selge smoothies som gikk i dass. Men da vi solgte vafler begynte vi å tjene penger.. Dere må vel jobbe mye med å reklamere, er vel ikke bare å stå ute og vente på at noen skal komme til dere med PSP (:

Skrevet

jeg handler litt på qxl.no og der ser jeg selgere som tilbyr akkurat denne tjenesten, og de tar opptil 400kr for å downgrade en psp + kjøper må betale frakt frem og tilbake.

så jeg tror det er lovlig da, siden qxl tillater det!

Skrevet

btw: litt offtopic. men har du noen erfaringer med windows vista på psp??

jeg lurte på om jeg skulle prøve å laste det ned, men vist jeg ikke skulle like det...

går det da ann å få tilbake den gamle browseren, via en back-up?

Skrevet

Win vista? Regner med at du tenker på en portal som kjøres gjennom nettleseren da.

Er ikke noe farlig det isåfall. Du bare går til en adresse for å starte portalen.

Ang QXL. Jeg synes ikke det er rett å gjøre det hvis man ikke opplyser om at det kan gjøres gratis.

Om det er lov vet jeg ikke helt.

Skrevet
btw: litt offtopic. men har du noen erfaringer med windows vista på psp??

jeg lurte på om jeg skulle prøve å laste det ned, men vist jeg ikke skulle like det...

går det da ann å få tilbake den gamle browseren, via en back-up?

9433989[/snapback]

mhm, jeg tenker på den portalen. så det er bare en addresse asso??

men det med at en sletter cockies og nåkke anna, er ikke skadelig??

ang. QXL jeg vet heller ikke om det er lovlig, ville bare si i fra om at folk allerede tilbyr tjenesten :) og at det da kanskje var lovlig siden di selgerene får holde på.

Pris og sånn er helt opptil selger å avgjøre, så Anaxyd må gjerne utføre tjenesten gratis. (det blir jo ikke akkurat "penger i kassa" vis han gjør det gratis) og at di tjener noe er vel litt av greia med UB, såvitt jeg vet.

Skrevet

Selve Windows Vista går nok ikke nei.. Men Windows 95 derimot går, men prorgammet er ganske ustabil og går veldig sakte. Husker ikke hvor jeg fant den..

Skrevet (endret)
Selve Windows Vista går nok ikke nei.. Men Windows 95 derimot går, men prorgammet er ganske ustabil og går veldig sakte. Husker ikke hvor jeg fant den..

9434499[/snapback]

men kan jeg få opp den gamle browseren, og bruke den vis jeg vil?? selv om

windows vista ligger der??

og siden du må slette cockies og enable flash player osv. er det farlig.

(er jævli forsiktig med hva jeg gjør, hadde en semi-brick tidligere i dag :(

så jeg tar ingen sjanser)

Endret av aspire86
Skrevet (endret)

Slapp av. Sjangsen for å bricke via nettleseren er 0. Det går ikke rett og slett.

Portaler KAN ikke gjøre skade.

Dessuten blir ikke browseren borte. Som jeg skrev går du bare til en side for å starte portalen. Vil du avslutte går du rett og slett til en annen adresse eller går ut av nettleseren.

Og det programmet for å kjøre X86 OS heter bochs tror jeg. Er så godt som ubrukelig.

edit: men dette gikk jo veldig off-topic nå.

Endret av BigFatty
Skrevet

9434499[/snapback]

men kan jeg få opp den gamle browseren, og bruke den vis jeg vil?? selv om

windows vista ligger der??

og siden du må slette cockies og enable flash player osv. er det farlig.

(er jævli forsiktig med hva jeg gjør, hadde en semi-brick tidligere i dag :(

så jeg tar ingen sjanser)

9434567[/snapback]

så det er alså bare å kjøre på??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...