Gå til innhold

En mørk dag - Landskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig landskap. Du fortsetter med dine litt aparte landskapsbilder, noe som er flott. Det er ikke alle av disse landskapsbildene som har vært like vellykkede, men dette liker jeg i alle fall. Det er godt du har såpass høy oppløsning, for med slike bilder så konkurrerer du med fotografer som bruker storformat. Du kommer i så måte nærmere idealet enn vi med mindre kameramodeller kan klare. Jeg må faktisk innrømme at det å bli flasket opp på bilder fra Group f/64 gir meg aversjoner mot å ta slike bilder selv (med mitt dSLR), men i dette bildet så viser nok fullversjonen at også det kan gjøres skikkelig med digitalkamera. Fint bilde.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Stilig landskap. Du fortsetter med dine litt aparte landskapsbilder, noe som er flott. Det er ikke alle av disse landskapsbildene som har vært like vellykkede, men dette liker jeg i alle fall. Det er godt du har såpass høy oppløsning, for med slike bilder så konkurrerer du med fotografer som bruker storformat. Du kommer i så måte nærmere idealet enn vi med mindre kameramodeller kan klare. Jeg må faktisk innrømme at det å bli flasket opp på bilder fra Group f/64 gir meg aversjoner mot å ta slike bilder selv (med mitt dSLR), men i dette bildet så viser nok fullversjonen at også det kan gjøres skikkelig med digitalkamera. Fint bilde.

9391319[/snapback]

Takk for konstruktiv kritikk !

Og i dette tilfellet svært hyggelig. Jeg tar selvfølgelig inn over meg all slags kritikk, spesiellt når fotografiet har vært mindre vellykket og for kjedelig.

Takk !

Lenke til kommentar

Svalbard igjen? Som alltid har bildene dine en bitende skarphet, som virkelig kler dette landskapet, og man kan virkelig fortape seg i linjene og formene i landskapet. :thumbup: Noe som kunne bidratt positivt er noe som kan gi skikkelig følelse med proporsjonene i landskapet - jeg tror de er ganske enorme, men vet ikke helt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Svalbard igjen? Som alltid har bildene dine en bitende skarphet, som virkelig kler dette landskapet, og man kan virkelig fortape seg i linjene og formene i landskapet.  :thumbup:  Noe som kunne bidratt positivt er noe som kan gi skikkelig følelse med proporsjonene i landskapet - jeg tror de er ganske enorme, men vet ikke helt.

9395181[/snapback]

Takk Anew :)

Jeg er som PMnormal har bemerket "apart".

Kanskje neste gang, jeg tar synspunktet alvorlig.

Lenke til kommentar

Flott og tøft bilde. Har ikke sett noe særlig bilder fra Svalbard før, men dette var massivt, og ikke minst sylskarpt. Men når jeg ble sittende å se på det en stund, fikk jeg nesten en følelse av at det virker litt kunstig (misforstå meg rett her :blush: ). Får liksom en følelse av å se på fløyel hvis du skjønner. Kanskje er det slik landskapet på Svalbard er? Isåfall har du fått til et mesterverk :yes:

Lenke til kommentar
Flott og tøft bilde. Har ikke sett noe særlig bilder fra Svalbard før, men dette var massivt, og ikke minst sylskarpt. Men når jeg ble sittende å se på det en stund, fikk jeg nesten en følelse av at det virker litt kunstig (misforstå meg rett her  :blush: ). Får liksom en følelse av å se på fløyel hvis du skjønner. Kanskje er det slik landskapet på Svalbard er? Isåfall har du fått til et mesterverk  :yes:

9395640[/snapback]

Takk preje !

Nei, det er ikke photoshoppet.

Lenke til kommentar
Bildet i seg selv syns jeg er ganske så lekkert, men jeg syns det er en anelse undereksponert for min smak. Fint at du har vært forsiktig med kontrastene her, men det blir litt for grått for meg. En liten bue i curves eller noe kan gjøre susen.

9396548[/snapback]

Takk riktig !

Sensoren er i praksis veldig følsom for strølys.. Det er forresten også et problem med min D1 fra Nikon. Jeg er derfor tvunget til å undereksponere siden det er skarpt lys fra snø og skyer, ellers vet jeg av erfaring av bildet blir blasst, og da mister jeg mye kvalitet selv ved RAW opptak. Dette bildet er forresten tatt i JPEG normal, så jeg er glad for at eksponeringen ble så bra. Jeg kunne nok fått opp lyset i deler av bildet vha. endret kurve i levels /curves, eller også brukt D-lightning. Det ville gått ut over linjene i landskapet også, så det ble slik, og altså en mørk dag var det.

Bildet er tatt med ISO100.

Lenke til kommentar

Skarphet og landskap er flott her, men med det utstyret du har samt den naturen du har til rådighet så aner jeg at det må ligge et enormt potensiale her, langt utover det bildet du presenterer her. Jeg synes bildet mangler dybde, og en kjent referanse som kan gi et bilde på størrelsene i bildet. Bildet er også for mørkt for min smak.

Lenke til kommentar

Et flott landskapsbilde. Du har fått frem flotte linjer, både de som går ned fra fjellet og de som dannes i dalen ved foten av fjellet. Fine toner og fargekombinasjoner. Det jeg ikke likte var forgrunnen som er litt tam, jeg ville ha croppet denne bort slik linjene ved foten av fjellet kom nærmere bunnen av bildet om du skjønner.

Lenke til kommentar
Skarphet og landskap er flott her, men med det utstyret du har samt den naturen du har til rådighet så aner jeg at det må ligge et enormt potensiale her, langt utover det bildet du presenterer her. Jeg synes bildet mangler dybde, og en kjent referanse som kan gi et bilde på størrelsene i bildet. Bildet er også for mørkt for min smak.

9397124[/snapback]

Takk perottol !

Jeg har forklart at det er litt mørkt med ønsket om å forsterke linjene i landskapet.

Da kunne jeg ikke prioritere det annerledes etter mitt syn fikk jeg frem det jeg ønsket. Jeg begynner også å lure hvis det er veldigt mørkt, om det er forskjeller i skjermene som gjør at man kan se det noe ulikt, men en referense er det mange som savner.

Lenke til kommentar
Et flott landskapsbilde. Du har fått frem flotte linjer, både de som går ned fra fjellet og de som dannes i dalen ved foten av fjellet. Fine toner og fargekombinasjoner. Det jeg ikke likte var forgrunnen som er litt tam, jeg ville ha croppet denne bort slik linjene ved foten av fjellet kom nærmere bunnen av bildet om du skjønner.

9401024[/snapback]

Takk Autoxave !

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg har et motsatt synspunkt . Skulle ha prioritert mer av forgrunnen kanskje, og hatt en forgrunn. Jeg har faktsik croppet lett fra overkant av bildet men ingenting av forgrunnen. Det er nok stor uenighet om slike prioriteringer, og jeg følger ikke heller ikke noen spesielle regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...