Gå til innhold

Linje på videregående, for å bli siviløkonom.


estate

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Læreren min sa til meg for et par dager siden, at man kan begynne på en bachelor grad (noe en siv.økonom-utdanning begynner som) uten studiekompetanse + ta et forkurs, men det er ytterst få som kommer inn. Jeg trodde også studiekompetanse var et krav, men jeg har i hvert fall fått vite dette fra "folk som har sjekka det opp". Om dette gjelder på alle høyskoler, har jeg ingen anelse om.

9437002[/snapback]

 

Tar utgangspunkt i NHH sine sider, som tilbyr hele sivøk utdanningen;

 

OPPTAKSKRAV

Generell studiekompetanse (les mer i på Samordna opptak sine hjemmesider)

 

Forkunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX eller 2MZ + 3MZ.

Som tilsvarende anses følgende: 2MN, 2MS, 2MY, 6 studiepoeng (2 vekttall) matematikk fra høyskole eller universitet, 10 uketimer matematikk fra Handel og Kontor.

 

På høyskolen i Bodø, som også har siviløkonomutdanning:

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

 

Altså, ikke noe mattekrav der, men to år på service og samferdsel kvalifiserer ikke til realkompetanse. Og jeg ville personlig aldri anbefalt noen å begynne på en økonomiutdannelse uten matematikk i det hele tatt.h

 

Jeg tror heller ikke at det er 20% av alle førstekullistene på NHH som ikke har generell studiekompetanse, det ville vært blodig urettferdig for dem med generell studiekompetanse og høyt karaktersnitt som ikke kom inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Dette kan signeres. Vi hadde en rådgiver på ungdomsskolen som mente det var en lur vei å gå helse & sosial hvis man ville bli lege =S Den beste informasjonen er stort sett den du finner selv.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg enda er til hjelp eller ikke. var mye "off-topic" her så jeg gadd ikke lese halvparten. saksøk meg.

 

Til trådstarter.

Har selv tatt et års forkurs for ingeniør hos HiO (høgskolen i oslo).

Kan på det varmeste anbefale det, veldig flinke lærere med MYE høyere utdannelse og MYE bedre tid til deg enn hva de hadde på vgs, lærte så ufattelig mye mer.

 

Gjennom det året får du spesiell studiekompetanse ( generell studiekompetanse + matte 3mx, fysikk 3fy tror jeg, og ettellerannet i kjemi).

 

Høgskolen koster 700kr pr semester, så det er så godt som gratis.

Merk deg at dette er et ganske hardt år, og det kommer til å kreve mer av deg enn VGS, men min mening er at det absolutt er verdt det.

Lykke til med valget ditt.

Det er mange veier til allmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...