Gå til innhold

Super-8 film til digitalt format


Anbefalte innlegg

Har endel 3 minutters super-8 film som nå ønskes overført til digitalt medium.

Er ikke spesielt bevandret i videoverdenen.

 

Har noen tips om hvem som kan gjøre dette på en kvalitetsmessig god måte?

 

Hvilke valg står man ovenfor mht

- oppløsning (ønsker å få med mest mulig av informasjon på super-8 filmen, men det bør ikke koste en formue)

- hvilket format bør man lagre det i (komprimert vs. ukomprimert) med tanke på senere redigering etc.

- hvilket medium bør digital versjon lagres på (plate, tape?)

 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre dette selv, ved å filme av lerrettet i et ellers mørkt rom, men dette skaper mye flimring og dårlig kvalitet.

 

Ellers finnes det bokser som du fester mellom kameraet og fremviseren. Dette er en enklere måte, men skaper fortsatt flimmer og dårlig kvalitet.

 

Skal du ha god kvalitet, bør alle filmrullene leveres til noen som driver slik overføring med maskiner spesiallaget for dette. De fleste bruker en gammel type overføringsmaskin som heter Elmo, og selv om de gir bedre kvalitet enn å filme av et lerrett, vil du oppleve blasse farger, uskarpt bilde, flimmer, ustødig bilde og du får halv tv oppløsning.

 

Ellers finnes det firma som har nyere maskiner som gir bedre kvalitet.

 

Noen fotobutikker gjør dette selv. Du bør, om mulig, velge noen som gjør det selv og som ikke bruker Elmo-maskiner. Faren ved å bruke større kjeder som sender til en stor sentrallab, er at rullene kan bli borte i Posten, eller ødelegges under frakt. Jeg vet ikke hvor i landet du bør, men i Oslo har du ihvertfall alternativer.

 

Jeg kan ikke snakke for andre, men der jeg jobber, bruker vi en helt ny type maskin, laget på bestilling fra USA. Farger og skarphet beholdes i meget stor grad, flimmer og ustødig bilde finnes ikke.

 

Oppløsningen er vanlig TV oppløsning, og vi overfører enten til VHS, mini-DV eller DVD. Mini-DV vil gi deg best kvalitet, og gir et godt utgangspunkt med tanke på senere redigering.

 

Sjekk priser hos alternativer i ditt nærområde. Prisene kan variere sterkt, men det kan også kvaliteten. Det er som sagt en stor fordel om de gjør overføringen der du leverer. Det har også noe å si om du får snakke med den som faktisk overfører filmene, om du har spesielle ønsker eller spørsmål.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Du kan gjøre dette selv, ved å filme av lerrettet i et ellers mørkt rom, men dette skaper mye flimring og dårlig kvalitet.

 

Ellers finnes det bokser som du fester mellom kameraet og fremviseren. Dette er en enklere måte, men skaper fortsatt flimmer og dårlig kvalitet.

 

Skal du ha god kvalitet, bør alle filmrullene leveres til noen som driver slik overføring med maskiner spesiallaget for dette. De fleste bruker en gammel type overføringsmaskin som heter Elmo, og selv om de gir bedre kvalitet enn å filme av et lerrett, vil du oppleve blasse farger, uskarpt bilde, flimmer, ustødig bilde og du får halv tv oppløsning.

 

Ellers finnes det firma som har nyere maskiner som gir bedre kvalitet.

 

Noen fotobutikker gjør dette selv. Du bør, om mulig, velge noen som gjør det selv og som ikke bruker Elmo-maskiner. Faren ved å bruke større kjeder som sender til en stor sentrallab, er at rullene kan bli borte i Posten, eller ødelegges under frakt. Jeg vet ikke hvor i landet du bør, men i Oslo har du ihvertfall alternativer.

 

Jeg kan ikke snakke for andre, men der jeg jobber, bruker vi en helt ny type maskin, laget på bestilling fra USA. Farger og skarphet beholdes i meget stor grad, flimmer og ustødig bilde finnes ikke.

 

Oppløsningen er vanlig TV oppløsning, og vi overfører enten til VHS, mini-DV eller DVD. Mini-DV vil gi deg best kvalitet, og gir et godt utgangspunkt med tanke på senere redigering.

 

Sjekk priser hos alternativer i ditt nærområde. Prisene kan variere sterkt, men det kan også kvaliteten. Det er som sagt en stor fordel om de gjør overføringen der du leverer. Det har også noe å si om du får snakke med den som faktisk overfører filmene, om du har spesielle ønsker eller spørsmål.

 

Blir det flimring uansett hva slags kamera du bruker? Har du noen linker til en slik boks mellom kamera framviser? Vet Clas Ohlsson hadde noe slikt for noen år siden.

Har haugevis av Super 8 filmer jeg skulle hatt over til digitalt. Blir en formue hvis man skal ha ett firma til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Du kan vel være heldig å unngå alt for mye forstyrrende flimring, men det vil uansett være slitsomt å se på i lengden (min erfaring).

 

Aner ikke om du får tak i slike bokser lenger.

 

Hvor mange filmer har du? Husk at hver småspole (de som ikke er skjøtet sammen) bare er 3,5 minutter hver. 4 timers overspilling koster ca. 2500-3000 avhengig av hvor du leverer, men det kan være et visst tillegg for spoler som ikke er skjøtet sammen.

 

Med tanke på at det er et minne for fremtiden, både for deg og fremtidige generasjoner, er det dumt å bruke et resultat som er dårligere enn halvveis. Da ødelegger du mye av gleden ved å kunne se disse filmene på en TV. Husk også at du om noen år, når du får lyst til å gjøre en ordentlig overføring, kanskje ikke lenger har muligheten til å få til en like bra overføring, da filmens kvalitet forringes raskere når de blir eldre.

 

Gode minner fortjener god kvalitet :)

Lenke til kommentar
Blir det flimring uansett hva slags kamera du bruker? Har du noen linker til en slik boks mellom kamera framviser? Vet Clas Ohlsson hadde noe slikt for noen år siden.

Har haugevis av Super 8 filmer jeg skulle hatt over til digitalt. Blir en formue hvis man skal ha ett firma til å gjøre det.

 

Først av allt takk til Super8 for en intressant forklaring/innføring. Jeg har selv en del filmer som jeg har tenkt å overføre til digitalt. Kjøpte for en tid siden en Eumig projektor som ser ut som et TV Box for så å filme direkte inn i boxen. Akkurat nå var jeg i ferd med å kjøpe en så HER Box, men tviler etter å ha lest tråden. Jeg ville så gjerne ha gjort det proffesjonelt.

 

Firmaet i linken som jeg referer til holder til i USA og selger boxen på eBay.

Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig redigere min siste post i stedet for ble det ufrivillig en nypostering.

 

Her et bilde av boxen oprinnelig kjøpt USA (lenken over) som jeg fikk i posten. Jeg kjøpte den brukt i Sverige

post-4832-1232990485_thumb.jpg

 

Her et bilde av 8mm projektoren som viser bilder enten på veggen eller på skjermen.

Bilde er av merke Bolex, min er Eumig, men så og si helt like.

post-4832-1233310693_thumb.jpg

Endret av Vision
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...