Gå til innhold

Takler xp2400 fsb opp mot 200?


Raz

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på den testen hw.no kjørte på xp2700:

 

En systembuss (FSB) på 188 MHz var det høyeste vi klarte å kjøre systemet stabilt på, med en DIMM-spenning på 1,7V og en Vcore-spenning på +10%. Denne frekvensen kan uansett ikke anbefales for de med normal kjøling på CPU (da man trolig vil svi CPU-en) eller frykt for å ødelegge datakomponenter.

 

XP2700 kjører vel på en fsb på 166, burde ikke denne klare en fsb på 200 også da? Kanskje det ikke er en sammenheng, men det virker bare litt rart for meg da enkelte klarer å kjøre xp2400 på 200 fsb...

 

Mulig jeg har misforstått..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det er vanskelig å komme opp mot 200 mhz fsb, ligger ikke på prosessoren men på hk'et.

 

Det er i bunn og grunn mangelen av 1/6 pci-divider, som stopper deg på alle via baserte kort. Noen få klarer å presse seg opp mot 200 men de har en hinsides pci hastighet(ca. 40 mhz). Og sansynligheten for at noen av enhetene som henger på pci-bussen pakker sammen og gir opp lenge før du kommer så langt er stor.

 

Med 1/6 divider eller mulighet for å låse pci/agp bussen, ville 200 mhz fsb gått som en drøm. Håper Via klarer å få dette i orden på kt400a chipsettet :roll:

 

Alternativet er nforce2 kort, som kan låse pci/agp bussen. Koblet sammen med en xms3500 brikke burde 217 mhz fsb gå helt greit, hvor mye lenger du kommer vil være helt avhengig av minnet.

Lenke til kommentar
Det at det er vanskelig å komme opp mot 200 mhz fsb, ligger ikke på prosessoren men på hk'et.

 

Det er i bunn og grunn mangelen av 1/6 pci-divider, som stopper deg på alle via baserte kort. Noen få klarer å presse seg opp mot 200 men de har en hinsides pci hastighet(ca. 40 mhz). Og sansynligheten for at noen av enhetene som henger på pci-bussen pakker sammen og gir opp lenge før du kommer så langt er stor.

 

Med 1/6 divider eller mulighet for å låse pci/agp bussen, ville 200 mhz fsb gått som en drøm. Håper Via klarer å få dette i orden på kt400a chipsettet :roll:  

 

Alternativet er nforce2 kort, som kan låse pci/agp bussen. Koblet sammen med en xms3500 brikke burde 217 mhz fsb gå helt greit, hvor mye lenger du kommer vil være helt avhengig av minnet.

 

Så det er ikke mulig på kt400? Jeg leste et annet sted at dersom du kjørte fsb på 200 så ville forholdet mellom fsb og pci/agp bli 33/66:

 

The 2400+ can run quite well on kt400 at fsb 200 or higher, as long as the pci/agp bus isn’t to high…within 2-3mhz of 33/66. The optimum setting for fsb if you have ddr 3200 is 200/33 for the “CPU External Frequency (MHz)” option.

 

Jeg forstod det sånn da at dersom man hadde ei bra ddr 400 brikke så skulle det går bra?

Lenke til kommentar

Er som oftest lydkort og sånt shitt som går først ;)

Jeg har svidd noen lydkort - men jeg har et 3Com PCI 100 mbit nettverkskort jeg fikk av fattern i 1997, det er med på hastigheter opp mot 190MHz FSB (det jeg har testa iaf)

 

Jeg klarer bare å klokke opp til 174MHz FSB (og høyere) når jeg har låst AGP/PCI bus

(såklart satt opp litt)

Lenke til kommentar

Kamerat : Var innom å se litt på dine 3dmarks resultater. Overklokkingen er bra, men scoren din med radeon kortet stod jo ikke i samme stil ? Har du ikke klokke kortet (noen som hørtes rart ut når det gjelder deg :wink: ), eller er det noe annet ?

 

 

edit : så at det var en litt annen pc du hadde med radeon kortet, my bad :oops:

Lenke til kommentar
Førte EPoX hovedkortet jeg hadde, 8KHA+, testa jeg på 205MHz FSB. Kortet var basert på VIA KT266A-chipsettet, noe som vil si at den bare hadde 1/4 divider så jeg hadde en PCI-hastighet på 51MHz. Dette gjorde jeg bare for å få fler 3DMarks med et 3dfx Banshee-kort som kjørte på PCI-bussen. Dette resulterte i 3. høyeste poengsum i verden med Banshee :p .

 

51mhz pci buss står det respekt av :yes:

 

Hva hadde du av hd? Lurer litt da de som regel ikke liker sånne extreme hastigheter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...