Gå til innhold

Kopiering av VHS til PC/VHS


Anbefalte innlegg

Har slitt en del i det siste med en VHS kasett jeg gjerne skulle få kopiert/sendt over på pc. Har prøvd å koble to videospillere til hverandre å ta opp på denne måten, men dessverre funket ikke dette, dessuten er ikke VHS opptak min sterke side. Jeg har også prøvd å finne en måte å overføre filmen til pc gjennom et videokamera (JVC GR-DV1800), men etter å ha lest brukermanualen virker det som det ikke er mulig med videokameraet mitt?! :hmm:

 

Hvis noen kunne gi meg et tips om hvordan jeg kunne fått kopiert VHS-kasetten vil jeg være evig takknemlig. Å få overført den til PC hadde så klart vært det beste, men er egentlig bare interessert i å få kopiert faenskapen før jeg må levere den tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste måten (som jeg vet om) for å få VHS direkte over til datamaskinen på er at du må ha Windows Media Center.

 

Hvis du har det kommer denne forklaringen:

 

Først må du koble ut TV-kabelen fra TV-kortet i maskinen, Så kobler du til en TV-kaber fra videospilleren (det skal være en kobling der) over til datamaskinen. Så leter du igjennom kanalene i Media Center helt til du finner videospilleren din. Da kan du ta opptak av VHS-en når den spilles av, akkurat som om det skulle være et program du tar opp.

 

Hvis du ikke har Media Center kommer denne forklaringen:

 

(Da må det gå an å koble kameraet til datamaskinen.) Overfør filmen fra VHS-en til kameraet. Også overfører du filmen over til datamaskinen ved hjelp av et videoprogram som du må ha. Det går an å bruke Windows Movie Maker. Den ligger der fra før av.

 

Hvis du ikke har Meda Center eller mulighet ofr å koble kameraet til maskinen så finner ikke jeg på noen løsning. :blush: Men det finnes sikkert en annen :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret, virker som videokameraet mitt ifølge manualen ikke har mulighet for å spille inn fra VHS-spiller. Men jeg har da heller prøcd ut dette med et scart adapter som du kan velge å sende signaler ut med. Kameraet mitt har heller ikke S-video inngang, trengs dette? Dessverre har jeg ikke tilgang på pc-med video-inn inngang :( Hvis det er noen som er flinke på å bruke "Record" mulighetene på videospilleren her så hadde jeg blitt evig takknemlig for et tips eller to!

Lenke til kommentar

Det er mange muligheter for å kopiere en VHS kassett. For å få det inn på PC'n må du ha et kort som konverterer analoge signaler til digitale. Et vanlig TV-kort kan brukes. Det finnes også pakkeløsninhger hvor det følger med PC-kort sammen med redigeringsprogram, bl.a. Pinnacle Studio. Dette har jeg brukt mye selv og fungerer helt greit.

 

Det går også å overføre via DV-kamra som har analog inngang (desverre er det ikke alle kamraer som har det). Har også prøvd det og det fungerer også greit.

 

Hvis du bare er på jakt etter å få en kjapp kopi, går det også fint an å koble sammen to videomaskiner og overføre mellom dem.

 

En annen mulighet er å kopiere over på en DVD recorder og brenne den på en DVD-plate. Disse har gjerne analoge innganger.

 

Det er også en del fotobutikker som tar imot video for kopiering.

Eller så er jeg sikker på at du får hjelp hvis du kontakter en videoklubb.

I den klubben jeg er med i, er det ganske stor kompetanse og hjelpsomhet.

Lenke til kommentar
Hvis du bare er på jakt etter å få en kjapp kopi, går det også fint an å koble sammen to videomaskiner og overføre mellom dem.

 

Som sagt så hadde dette vært flott å fått til, eneste problemet er at mine vhs-opptaker kunnskaper er rimelig dårlige. Hvordan gjør jeg det? Kobler to spillere til hverandre fra scart 1 til scart 1 og setter den ene spilleren på play og den andre spilleren på record?

Lenke til kommentar

Det å bruke to videospillere er den enkleste måten å overføre på. Det er i utgangspunktet så enkelt som du sier, to videomaskiner med en scartledning i mellom.

Det eneste du må passe på er at du bruker riktig kontakt på avspiller og opptager, at avspilleren gir signal UT av scartkontakten og at du får signal inn på scarten på opptageren og velger riktig inngang på opptageren.Du må ha riktig scartkabel, helst da en "full"scart (med alle 21 pinnene).

Da burde dette gå greit.

Lenke til kommentar
Det å bruke to videospillere er den enkleste måten å overføre på. Det er i utgangspunktet så enkelt som du sier, to videomaskiner med en scartledning i mellom.

Det eneste du må passe på er at du bruker riktig kontakt på avspiller og opptager, at avspilleren gir signal UT av scartkontakten og at du får signal inn på scarten på opptageren og velger riktig inngang på opptageren.Du må ha riktig scartkabel, helst da en "full"scart (med alle 21 pinnene).

Da burde dette gå greit.

9384417[/snapback]

 

Da får jeg bare prøve meg fram, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...