Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista + 7900GT = grafikkproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hola!

Som overskriften tilsier så har jeg et 7900GT skjermkort. Har et ekstremt irritabelt problem med Vista. Dette skjer kun når jeg skal starte opp spill og i visse tilfeller sette opp TV-out. Problemet gjelder både for x32 og x64 versjonen. Har prøvd de fleste av driverne til nvidia, både BETA og WHQL releases.

Det som skjer er at når jeg starter spill, 3DMark06 etc så begynner skjermen å flimre, med sterke horisontale striper og selve oppstarten til spillet i bakgrunnen skimtes såvidt. Maskinen henger seg ikke, og lyden går i bakgrunnen. Men skjermen flimrer som gal! Og da blir jeg gal! :cry:

CTRL-ALT-DEL'er jeg kommer den standard grønne skjermen frem, men selv den flimrer og jeg ser ikke noen annen løsning enn å restarte maskinen. ALT-TAB fungerer heller ikke.

Dette er et problem uavhengig av driverversjoner. Kun en driver fra laaangt tilbake var uten dette problemet, men der var ytelsen veldig dårlig i spill... Det skal nevnes at i XP Pro så fungerer alt optimalt, og jeg har aldri sett dette problemet der.

Jeg har lyst til å kjøre Vista x64, siden jeg vil utnytte mine 4 GB med RAM fullt ut. Har sett det er flere med dette problemet, da med 7900 kort. Og da spør jeg:

Er dette et problem som ligger i kortet og Vista, eller er det noe helt annet? Håper at noen har en løsning.

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat samme problemet. Jeg kjører Vista x64 og Nvidia 8800 GTX ..

Får en masse grønne horisontale streker på skjermen .. spesielt mye streker der skjermbilde har svarte/mørke områder

Ekstremt irriterende men utover det fungerer alt helt fint.

Skrevet (endret)

Har samme problem, bare med 7950GT. Har bare spilt F.E.A.R Combat i 2 måneder nå, ingen andre spill har virket. Og nå SKAL jeg spille Bioshock. Har akkurat samme problem som trådstarter, og regner med at det er nVidia sin skyld. Fra nå av kjøper jeg ATI til jeg dør, nVidia er bare faen.

Noen som vet om en løsning?...

...Jepp. Last ned nTune og clock opp memory på kortet med nøyaktig 5! Det funker, er faktisk sant. Har endelig begynt med Bioshock :love:

Endret av FredericC
Skrevet

Det funket for meg også, med nTune. Stille frekvensen 5 opp. Men er det noe måte å få det til å ikke nullstille seg hver gang jeg restarter?

Skrevet

Har lest noe om at det kan lønne seg å sette compability-mode'n til f.eks XP... Er noe kødd med en del grafikkort i Vista foreløpig. Dette gjelder hvertfall for 3D-programmer, og ikke umulig oxo spill...

Dvs. Høyreklikk - Properties - Compability - Run in blablabla ...XP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...