Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fuktproblem i Golf 4


Klips

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 4 -99 mod. med mye fukt i, og skjønner ikke helt hvor det kommer fra.

Problemet er bak i bilen, fra ca. under førersetene til bagasjerom. Har tidligere demontert baksetene og alt i bagasjerommet for å tørke opp skikkelig, men nå er fukten tilbake igjen. Dvs, det dugger på vinduene når bilen har stått i solsteiken og matta i bagasjerommet er nesten konstant fuktig.

Hvor skal jeg lete for å finne ut hva som kan være årsaken til at fukten kommer inn?

 

Kan nevne at da alt var demontert ble bilen spylt på fra utsiden mens en var inne i bilen for å sjekke om det kom vann inn på noen synlige plasser....

 

Noen som har noen gode tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VW generelt har vel i alle år, spesiellt på de gamle bilene, vært plaget av fukt og lekkasjer. Det mest typiske problemet er at vannet kommer inn igjennom dørene. På -80 talls bilene var det limet plastik mellom døren og dørtrekket. Denne løsnet lett og veldig få klarer å få denne tett etter å ha tatt reperasjoner inni døren. Denne ble byttet ut med et formstøpt skumbelegg rundt 94 et sted som virket noe bedre. på 97+ modellene (ihvertfall passat) ble det brukt en pressformet aluminiumsplate som var skrudd fast til døren med pakning imellom.

 

Jeg tror det er mest sannsynlig at du har en lekkasje igjennom her eller rundt bakluken. Prøv først å "stake" opp alle drenneringshull. Sjekk også etter løv/blader rundtom luftinntaket i motorrommet da dette kan tette drenneringene slik at vannet kommer inn igjennom friskluftsannlegget.

 

Det enkleste er å selge bilen om sommeren når den har tørket skikkelig ut da dette ofte er letttere enn å lete seg ihjel etter lekkasjen.

Lenke til kommentar
Få kjerring eller  noen andre til å spyle med hageslangen over bilen og sitt inne selv og prøv å se hvor vannet kommer inn. Det er gjerne lister ol som kanskje lekker? Sjekk dreneringen i dørene, de kan tette seg pg. tektyl eller noe slikt :)

9338890[/snapback]

Vannspyling er prøvd!

Nå er det jeg som er kjerringa, og det var samboeren(mannlig) som satt inne i bilen om det skulle ha noe å si ;)

Poenget var at vi kunne ikke se at det kom inn vann da.

 

Dreneringen i dørene skal jeg sjekke.

 

har du takluke så kan svaret kanskje finnes der, men det kan være alt fra klemte/morkne pakninger i hvilken som helst åpning til rust i hjulkasser.

Golf 2 var spesiellt utsatt i hjulkassene bak. vet ikke med G4.

9339909[/snapback]

 

Takluke har jeg ja, dreneringen til den er sjekket og funnet ok. Skal sjekke pakningene og hjulkassene.

 

VW generelt har vel i alle år, spesiellt på de gamle bilene, vært plaget av fukt og lekkasjer. Det mest typiske problemet er at vannet kommer inn igjennom dørene. På -80 talls bilene var det limet plastik mellom døren og dørtrekket. Denne løsnet lett og veldig få klarer å få denne tett etter å ha tatt reperasjoner inni døren. Denne ble byttet ut med et formstøpt skumbelegg rundt 94 et sted som virket noe bedre. på 97+ modellene (ihvertfall passat) ble det brukt en pressformet aluminiumsplate som var skrudd fast til døren med pakning imellom.

 

Jeg tror det er mest sannsynlig at du har en lekkasje igjennom her eller rundt bakluken. Prøv først å "stake" opp alle drenneringshull. Sjekk også etter løv/blader rundtom luftinntaket i motorrommet da dette kan tette drenneringene slik at vannet kommer inn igjennom friskluftsannlegget.

 

Det enkleste er å selge bilen om sommeren når den har tørket skikkelig ut da dette ofte er letttere enn å lete seg ihjel etter lekkasjen.

9341334[/snapback]

 

Har tidligere eid en VW Jetta der fukt var et stort problem, og nå denne Golfen :hmm:

Så kanskje VW er best å holde seg unna ved fremtidige bilkjøp...

 

Skal sjekke dørene og bakluka, og luftinntaket i motorrommet.

 

 

Takk for svar så langt, jeg tar gjerne imot flere tips og erfaringer.

Lenke til kommentar

Problemet med å finne hvor fuktigheten kommer inn er jo at det kan ta svært lang tid og mye regn for at det skal bli vått på gulvet ditt. Dersom det er problemer med drenering så er det ikke sikkert at spyling med vannslange hjelper, kan godt være at bilen klarer å drenere noe vann, men ikke nok om den står ute i regnet i noen dager.

 

Jeg oppdaget vann fremme i bilen hos meg, og det viste seg at det var dreneringen i døren det var noe galt med. Vannet som rant inn langs vinduet kom ut av høytalerhullet i stedet for ut gjennom dreneringshullene. Dette oppdaget jeg nå i sommer når vi hadde noen dager med kraftig regn, tviler på at jeg hadde funnet det ved bruk av vannslange. Med mindre jeg da hadde spylt kun på det vinduet over lengre tid, men da må du jo vite hvor probolemet er...

 

Har egentlig ikke så mange tips, jeg var heldig i og med at jeg satt i bilen en dag mens det enda regna kraftig og hadde gjort det i flere dager, da så jeg at det dryppet inn under høytaleren.

 

Og, om du er så heldig at du finner ut hvor vannet kommer inn i bilen på innsiden, så må du fortsatt finne ut hvor det kommer inn på utsiden, det kan jo komme inn et sted, for så å renne langs et eller annet og komme inn i bilen et annet sted.

 

Gå også nøye over interiøret i bilen og se om du ser spor etter vann. Jo lysere interiøret er jo lettere er det å se spor.

 

Du kan også prøve å kjøre gjennom en vaskehall mens samboeren din ligger i bilen, får ofte litt mere vann da, enn ved bruk av en hageslange og du får spyling både ovenfra og underifra.

 

Du kan også prøve å ta bort paneler inne i bilen for å se om du finner spor etter vann.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...