Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem ved installering av Windows XP 64bit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Windows - Windows XP Professional x64 Edition :thumbup: slik at jeg får bedre ytelse av min prossesor. Jeg har installert Windows mange ganger før uten noe problem. Men denne gangen har jeg fått ett.. Etter at jeg har boota fra CDen og maskinen har gjort alt klart til installering, får jeg opp en blå skjerm hvor det står at den ikke finner harddisken. Jeg har tre harddisker ( 2x 500 GB + 1x 250 GB - alle er Samsung ) og Cden finner ingen. Det er ikke feil med CDen siden jeg har prøvd den gamle Windowsen min og fått samme resultat. Og det som virkelig er merkelig er at jeg finner alle tre harddiskene i BIOSen.. Noen som har en liiten anelse om hva det kan være? :dribble:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan du koble ut de hdd som du ikke skal bruke...Når du skal innstallere windows..Ha kun en hdd i maskinen og den hdd som windows skal gå på..

Også kobler du på de andre hdd etterpå.

Skrevet

Gammelt hovedkort da og du trenger en diskett med drivere for sata diskene.. Kanskje. Men gidd å slite informasjonen ut av deg for å hjelpe deg med rent teoretiske problemstillinger. Jeg kjører xp x64 selv og har kun sata disker i systemet. Aldri vært noe problem når jeg hadde bare ide disker eller kombinert ide/sata system. Så er gjerne en floppy med drivere du trenger da.Selv om det bare er gjetning.

Skrevet

Tror jeg kan ha samme problemet som trådstarter... Skal installere 64bit vista på en helt ny PC, og får under innstallasjonen beskjed om at jeg må ha driverene til harddisken. Disse fulgte ikke med harddisken min, men står i manualen til hovedkortet at jeg kan lage noen sata raid drivere gjennom Cdene som fulgte med hovedkortet.

Dette må gjøres med en floppydisk, hvertfall bare den måten som er forklart i manualen. Problemet er at jeg ikke har flopystasjon... Noen som kjenner til problemet?

(Og hva er forresten en RAID disk? Så at jeg kunne velge om HDen min er det eller IDE i biosen, men visste ikke helt. SÅ tok IDE... SKulle jeg tatt RAID?

Skrevet

Harddisken i seg selv trenger jo ikke driver. Jeg har installert 64bit vista også, avinstallert det pga bloated, men jeg hadde ingen problemer med det heller. Så har dere veldig gamle hovedkort? 4-5 år gamle?

Skrevet
Da kan du koble ut de hdd som du ikke skal bruke...Når du skal innstallere windows..Ha kun en hdd i maskinen og den hdd som windows skal gå på..

Også kobler du på de andre hdd etterpå.

9329474[/snapback]

Jeg har gjort det, men det hjelper ikke.. Samme gamle problemet dukker opp igjen. :cry:

Skrevet (endret)
Harddisken i seg selv trenger jo ikke driver. Jeg har installert 64bit vista også, avinstallert det pga bloated, men jeg hadde ingen problemer med det heller. Så har dere veldig gamle hovedkort? 4-5 år gamle?

9334350[/snapback]

Kjøpte mitt ASUS M2N SLI Deluxe i september 2006, så jeg vil ikkje påstå at det er gammelt..

Er det mulig at det er noe inne på harddisken som gjør at jeg får dette problemet? Og hvis det er slik - er det noen som helst måte å "restarte" harddisken slik at den blir som fabrikkny? Kanskje via BIOSen? Ikke vet jeg :p Da ser jeg bort ifra å formatere den via Min Datamaskin.. Det har jeg prøvd, og det gikk jo selvfølgelig ikke!

Jeg har tatt bildet av feilmeldingen jeg får når jeg skal installere Windowsen :

post-137552-1187790424_thumb.jpg

Hvis det er noen som ikke ser hva det står der, så er det skrevet:

Windows XP Professional Setup

Setup did not find any hard disk drives installed in your computer.

Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected

to your computer, and that any disk-related hardware configuration is

correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic

or setup program.

Setup cannot continue. To quit Setup, press F3.

:no:

Endret av PoweReitan
Skrevet

Er en venn av han, hjelpte han over MSN og har vært en tur hjemme hos han. Ingenting som funker..... Skal vel inn til repp på en databutikk inne i "Byen" Fredag

Skrevet

Er en venn av han, hjelpte han over MSN og har vært en tur hjemme hos han. Ingenting som funker..... Skal vel inn til repp på en databutikk inne i "Byen" Fredag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...