Gå til innhold

Hvordan ta bilde av himmel og horisont samtidig?


Anbefalte innlegg

Jeg har et fujifilm f31fd. Kameraet er riktig så lekkert med untak av at det sliter sterkt med en gang det er to soner med forksjellig eksponeringskrav i bildet, feks en lys himmel og mørkere landskap under. Finnes det en mulighet på kameraet for å løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det ikke et program på apparatet som heter...hehe.. «program» eller lignende?

I såfall kan du sikkert overstyre eksponeringen i 1/3 blendetrinn. Hvis du skal ha frem landskapet med en veldig lys himmel, ville jeg ha prøvd med et «hakk» overeksponering for å begynne med (+1).

 

Det er jo mer sjelden at himmelen blir for mørk, men det går jo an å undereksponere en smule hvis du er spesielt ute etter «knall» farger på himmelen eller lignende.

 

EDIT: Nå kjenner jeg ikke til det kameraet du bruker, men hvis det er et veldig enkelt apparat, uten noen muligheter til å overstyre apparatet, kan du jo bruke et «gammelt» knep:

 

Sikt kameraet inn på et mørkt område i bildet og hold ned utløserknappen halvveis. Pass på at du oppnår riktig avstand på autofokusen. Flytt deretter utsnittet i bildet, f.eks. mot himmelen igjen og trykk av. På denne måten «lurer» du kameraet litt da

:-)

P.S. Ikke den beste løsningen, dette.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Finnes det ikke et program på apparatet som heter...hehe.. «program» eller lignende?

I såfall kan du sikkert overstyre eksponeringen i 1/3 blendetrinn. Hvis du skal ha frem landskapet med en veldig lys himmel, ville jeg ha prøvd med et «hakk» overeksponering for å begynne med (+1).

 

Det er jo mer sjelden at himmelen blir for mørk, men det går jo an å undereksponere en smule hvis du er spesielt ute etter «knall» farger på himmelen eller lignende.

 

EDIT: Nå kjenner jeg ikke til det kameraet du bruker, men hvis det er et veldig enkelt apparat, uten noen muligheter til å overstyre apparatet, kan du jo bruke et «gammelt» knep:

 

Sikt kameraet inn på et mørkt område i bildet og hold ned utløserknappen halvveis. Pass på at du oppnår riktig avstand på autofokusen. Flytt deretter utsnittet i bildet, f.eks. mot himmelen igjen og trykk av. På denne måten «lurer» du kameraet litt da

:-)

P.S. Ikke den beste løsningen, dette.

9324796[/snapback]

 

Det med et mørkere område har jeg prøvd, problemet var at himmelen ble helt utbrennt, bare hvitt omtrent. Det med blendern funka best, og virker som om det beste. Ikke helt perfekt, men langt bedre enn før. Nå får jeg ikke bare detaljer i skyggen, jeg får også fram nogenlunde riktige farger. Jihae. Takker, bukker og så vidt skraper.

Lenke til kommentar

Om du har photoshop eller lignende, kan du ta to bilder... ett hvor du tar hensyn til f.eks. himmelen og ett annet hvor måler lyset i de mørke partiene. Da sitter du igjen med to bilder... setter du disse sammen til ett, har du et "perfekt" bilde med riktig eksponering over hele fjøla. Du kan også bruke flere bilder for bedre resultat.

 

Dette kalles også "HDR" og står for High Dynamic Range... det finnes uttallige guider på nettet om du søker litt.

 

Du kan også sette kameraet i M-program og justere lukker og blender til du får et resultat du kan leve med.

Lenke til kommentar
Om du har photoshop eller lignende, kan du ta to bilder... ett hvor du tar hensyn til f.eks. himmelen og ett annet hvor måler lyset i de mørke partiene. Da sitter du igjen med to bilder...  setter du disse sammen til ett, har du et "perfekt" bilde med riktig eksponering over hele fjøla. Du kan også bruke flere bilder for bedre resultat.

 

Dette kalles også "HDR" og står for High Dynamic Range... det finnes uttallige guider på nettet om du søker litt.

 

Du kan også sette kameraet i M-program og justere lukker og blender til du får et resultat du kan leve med.

9331265[/snapback]

 

Skal definitivt teste ut HDR. Ser morsomt ut... Nå må jeg bare bli stødigere på hånda/finne et stativ så skal det bli riktig så bra bilder her...

 

Som foresten er et særs merkelig program ut fra det jeg har sett i quick tutorial'en. Ikke bruke open for å åpne bilder :D

Endret av bleak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...