Gå til innhold

En distro for meg?

Gjest Slettet-yzDjfSSl

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Jaja, vet at dette er tatt opp mange ganger før, men jeg spør likevel.

Jeg har en Acer Aspire 5110.

Specs:

# CPU : Turion 64 2X TL56 2.0Ghz

# Skjerm : 15,4" TFT WXGA (1280x800) Acer Crystal Bright

# Minne : 1024 MB

# Harddisk : 120 GB S-ATA

# Chip-set : ATI Mobility RADEON® Xpress 1100 series chipset

# Grafikk : ATI X1600 512MB Hypermemory

Jeg leter etter en rask og pålitelig distro, og har et par spørsmål.

Finnes det et program eller noe for å kjøre WinXP-programmer?

Har hørt om Wine, funker spill med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om noen spesiell distro som støtter akkuratt det oppsettet, men AMD/ATI drivere er generelt ekstremt dårlige i linux. Wine er i dag veldig bra, men støtte for programmer kan komme til/falle fra ved hver oppdatering.

Ubuntu og Mandriva kan være noe for deg. Fedora kan være noe om du gidder å knote litt med å få mp3-avspilling o.l til å fungere ordentlig.

Skrevet (endret)

En distro er generelt lik alle andre distroer med følgende unntak:

*Versjon av programmer tilgjengelig i ferdigpakket form

Noen distribusjoner legger vekt på stabilitet mens andre legger vekt på å ha nyest mulig versjoner tilgjengelig. Andre igjen legger vekt på mulighet til å bestemme selv.

* Pakkeformat

Det mest vanlige er å bruke .rpm, .deb, tar.gz eller mer eksotiske former. Dette kan sammenlikne med samme produkt i forskjellig embalasje og de fleste distribusjonene er tilpasset en type embalasje.

* Insallasjonsrutinen

Her vil du se den største forskjellen på distribusjoner. Noen har her lagt vekt på færrest mulig steg mens på den andre enden av skalaen så kan du velge/velge bort store deler av pakkene

* Oppdateringsverktøy

Disse er (nesten) like varierte som installasjonsrutinene. Se også pakkeformat.

Når det er sagt så er "linux" kun selve kjernen i operativsystemet. Hvis du har kjernen og en kompilator (program for å bygge andre programmer) og et par andre grunnleggende verktøy så kan du teoretisk sett lage en hvilken som helst distribusjon.

For nybegynnere så har jeg hatt hell med å anbefale Kubuntu til flere. Fordelene med denne distribusjonen er at installasjonsrutinen er forholdsvis enkel og holder deg godt i hånden. Den har også et veldig godt og hensiktsmessig utvalg av pakker som standard. Den bruker KDE-grensesnittet og det er et grensesnitt som veldig mange finner enkelt og intuitivt å bruke. Maskinvaren du har spesifisert skal være mer enn god nok for å kjøre dette.

Før du begynner så er det viktig at du setter deg inn i hvordan et par grunnleggende ting virker. Blandt annet partisjoner på harddisker og hvordan du finner merke og modell av maskinvare. Nå ser det ut som at du vet hva du har i maskinen din så da er det bare å forstå partisjoner som gjenstår. Når det er gjort så er det bare å peise på. Jeg vil på det varmeste anbefale en egen harddiskpartisjon til /home-katalogen. På den måten mister du ikke noe arbeid hvis du installerer en annen distribusjon senere. Bare pass på at du ikke formaterer /home neste gang du installerer linux. :)

Håper det hjelper.

Edit: Wine er veldig bra til veldig mye, men Direct-X-baserte produkter fungerer generelt dårlig i linux siden Direct-X-bibliotekene er beskyttet teknologi eid av Microsoft og av en eller annen merkelig grunn så lager ikke Microsoft Direct-X-drivere for Linux.

Det finnes Cedega og Wine. Cedega er en utvidelse av wine som forsøker å implementere Direct-X-bibliotekene i linux. Wine implementerer de fleste andre bibliotekene (.dll-filer) i linux. Wine er et program som blir utviklet veldig fort og oppdateringer kommer veldig hyppig. Problemet er at disse oppdateringene ikke blir like ofte pakket i de forskjellige formatene men blir liggende i kilde-treet som bruker "git" for kildekodekontroll. Jeg har hatt problemer med git+wine+*buntu og har hatt mer hell med Gentoo. Men Gentoo egner seg ikke spesielt godt for en person som ikke har noe erfaring med Linux.

Endret av BlueEAGLE
Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Vil helst knote så lite som mulig, og Ubuntu støtter ikke skjermkort.

På Acer's nettside kan man laste ned Linpus;

Hva er dette?

Har funnet veldig lite info ang Acer/Linpus, og lurer på om noen vet om denne støtter maskinene bedre?

Skrevet

Cedega støtter spill dårligere enn wine generelt, jeg har ingen problemer med wine og DX-spill.

Linpus har jeg ikke hørt om. Hva mener du med at Ubuntu ikke støtter skjermkortet ditt?

Skrevet
Ubuntu støtter ikke skjermkort.

9323755[/snapback]

En ting er hvis skjermkortet ikke blir oppdaget riktig under installasjonsrutinen. Da finnes det en "sikkermodus" eller tekstbasert installasjon som du kan bruke for å installere Ubuntu.

Hvis det ikke finnes drivere til skjermkortet ditt for Linux så er det ikke bare Ubuntu det ikke virker i. Da er eneste håpe en generisk driver (svga) og da vil du ikke få maskinvareaksellerasjon. Dette gjelder alle linux-distribusjoner og Ubuntu støtter svga-drivere (og dermed alle kort som er svga-kompatible)

Det er ikke meningen å være pirkete, men det er mange som tror at det er en distribusjon eller linux sin feil at maskinvare ikke virker når det veldig ofte er en maskinvareprodusent som ikke vil at maskinvaren skal virke i linux. Dette kan de forhindre ved å endre spesifikasjoner og nekte å dele dem med linuxsamfinnet.

Håper det kaster litt lys over vanlige misforståelser.

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet (endret)

Når jeg skulle bruke LiveCD'n til Ubuntu, sto det at den ikke fant noen skjerm, og at den måtte avbrytes.

EDIT: Du er ikke pirkete, bare hjelpsom :)

Endret av Slettet-yzDjfSSl
Skrevet (endret)
Cedega støtter spill dårligere enn wine generelt, jeg har ingen problemer med wine og DX-spill.

9323800[/snapback]

Da kan det være at jeg bare tar feil. ;)

Endret av BlueEAGLE
Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Har funnet en Linux-driver på ATi's hjemmeside.

Går det an å spille Counterstrike 1.6/Source på Linux?

Hvordan?

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Og hva med PCLinuxOS (puh, langt og rart navn)?

Skrevet (endret)
Har funnet en Linux-driver på ATi's hjemmeside.

Går det an å spille Counterstrike 1.6/Source på Linux?

Hvordan?

9323836[/snapback]

http://appdb.winehq.org/ har en oversikt over programmer og spill støttet i Wine. Bla.a. http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=871 og http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3731 (søkemotor på venstre side blokk nummer tre fra toppen)

Endret av BlueEAGLE
Skrevet
Og hva med PCLinuxOS (puh, langt og rart navn)?

9323855[/snapback]

Det hadde jeg hell med, eneste distroen som fullstendig støttet min thinkpad. MEn jeg hater kde, og jeg likte ikke oppsettet, så jeg bruker nå mandriva, som jeg er helfornøyd med, synes den har samlet det beste fra mange distroer.

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Liker selv ikke KDE.

Hva er dette:

Xfce

GTK2 Fluxbox (Vet delvis hva dette er)

Skrevet

Xfce er et veldig lett system basert på gnome, omtrent som gnome men færre effekter og tilhørende programmer.

Den andre er også delvis basert på gnome, men har aldri brukt dette selv, derimot er jeg glad i gnome og har mange gode erfaringer med det.

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Ok, da lurer jeg på:

Vet noen om en lettvektig, fluxboxbrukende distro som støtter det meste av hardware (mye, iallefall)?

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Ok, hvilket GUI er det mest lettkjørte og enkleste?

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Tenker litt på Xfce, er dette et enkelt og brukervennlig GUI?

Skrevet

Xfce er ca like kjapt/treigt som GNOME. Hvis du har 512MB RAM så er KDE kjappest.

Fluxbox vil hjelpe, men du bør se etter lette alternativer når det gjelder programvare også (f.eks ikke bruk OpenOffice, Firefox osv),

Gjest Slettet-yzDjfSSl
Skrevet

Har 1024 mb RAM, som sagt overfor.

Vet noen om en lettkjørt ddistro med Xfce?

Som støtter ATi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...