Gå til innhold

hjelp til tresnekke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har akkurat fått min første tresnekke av min bestefar..den har stått i et naust i 15-20 år..noen som vet om den må ligget under vann før jeg pusser dn ned og lakker den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Så lenge du ikke skal pusse vekk så altfor mye er det ikke nødvendig eller vanlig å la båten tretne før du foretar vedlikehold.

Gjerne litt tvert i mot når det gjelder vår/høstvedlikehold, men dette må du vurdere når du ser og føler på båten.

Skrevet (endret)

den bør jo være 100% tørr når du pusser og lakker..

 

dette på grunn av vått treverk blir det bare en "grøt" av sagmugg, og visst du lakker vått treverk blir det stygge, svarte merker under lakken..

 

 

så nei, ikke finn på å ha båten i nærheten av vann før du pusser/lakker

 

 

(så visst båten har stått ute, ta den inn i garasje e.l og la den tørke i 2-3 uker før du setter i gang..)

Endret av 99tnor
Skrevet (endret)
takk så mye for svar... må også skifte nagler på hele skroget noen som har noen tips der ?

9333301[/snapback]

 

Hvis du skal slipe ned båten så gjør dette etappevis etterhvert som du skifter klinksømmer? etter du har fjernet gamle klinkesømmer og før du setter i nye.

 

Hvis du sliper ned en båt med galviniserte klinksømmer, da slipper du som oftes også bort galvaniseringa og klinkene ruster.

 

Du kan også bruke syrefaste vognbolter med låsmuttere i riktige dimensjoner, dette går fortere enn klinkinga, eller ville kobbersømmer vært ett alternativ, de vil gjerne strekke seg etter en tid og bør da etterklinkes.

 

De første strøk på båten bør være veldig uttynnet olje, slik at det trekker godt inn i treverket.

 

Ved klinkinga må dere også være 2 personer, da forutsetter jeg at når du sier nagler så mener du klinksømmer og ikke treplugger som brukes i kravellbygde båter.

 

Lykke til

Endret av ulfjoh01
Skrevet

takk for dt..det er klinksømmer ja...jeg tenkte på en alternativ måte til klinksøm,vognbolter er da et godt alternativ...

Skrevet

Hvis du bruker syrefaste vognbolter så husk skiver i samme kvalitet på muttersiden ( innsida ), og gjerne tvist eller bomullstråd bløtet i tjære, lagt rundt bolt under skiva på innsida for bedre tetting.

 

Jeg selv ville også brukt olje i stedet for lakk på båten, f.eks. Benarolje, har brukt Owatrol 1 og 2 tidligere og ble plaget med avskalling.

Skrevet
hva med tech7 eller locktite på bolten før den skrues fast?

9346800[/snapback]

 

Går sikkert, men du må bruke låsmuttere, og bolter i riktig lengde, i grove trekk trenger du muligens 2 lengder, en lengde for der klinksømmene går bare gjennom de 2 sammenføyde bordganger, og en lengde der det er klinket mot/gjennom spalter, disse vil bli betraktelig lengre, hvis du kutter boltene etter muttere er påsatt, ødelegger du plastforingen i låsmutteren, og den låser ikke lengre.

 

Bomullstråd og tvist er for tetting rundt bolt, dyppes i tjære f.eks. Svensk tretjære, en tynn tråd legges rundt bolt på innsida under mutter og skive etter at bolt er satt i, ( kan også gjøre på utsida før tiltrekking ).

 

Bilthema hadde billige vognbolter tidligere, syrefaste/rustfri, men de er ikke på nett lengre tror jeg.

  • 3 uker senere...
Skrevet
takk så mye for svar... må også skifte nagler på hele skroget noen som har noen tips der ?

9333301[/snapback]

Hei :yes:

Joda, har tips til deg der....har nettop skiftet naglene på en Risørsnekke. Dette bar bare det nederste bordet mot kjølen. Men likavell måtte jeg nesten ha 200 nagler med tilsvarende roer. Å da disse koster 15 kr stk pluss roen, så ble det en dyr afære..

Du må først slipe av roen på innsiden av båten, så må du slå ut naglen. Så må du huske på at når du kjøper nye, så må du kjøpe større nagler enn det er i dag for at det skal bli tett i hullet.

Men er bare å sette i gang.....er en dritt jobb, men deilig når du kan beskue verket :thumbup:

Skrevet

syrefaste skruer er jo et godt alternativ, men synes ikke det passe på en båt som opprinnelig har kobbersøm. Men måtte selv bruke det på enkelte plasser da jeg ikke kom til for å klinke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...