Gå til innhold

Slette e-post fra telefonen (meldingshoder)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan sletter man e-post fra telefonen på en Series 60 telefon?

 

Har prøvd dette mange ganger, men får opplyst at meldingshodene forblir i telefonminnet. Evt. kan man slette både fra telefon og server, men jeg ønsker å beholde meldingene på serveren.

 

Hvordan blir jeg kvitt meldingshodene i telefonen?

9314266[/snapback]

 

Jeg er redd det ikke er noen løsning på dette - det er dessverre slik systemet er laget (en av mange design feil nokia har kokt ihop - jeg lurer på hva slags programmerere og designere som finner på dette).

 

En løsning er å bruke en bedre e-post leser.

 

En annen løsning kan jo være at du lager en folder der du kopierer nye mail som kommer til serveren (e.g. et filter i squirrelmail), og kun abonnerer på denne med mobilen. Da gjør det jo ikke noe om du sletter dem fra serveren. (Kanskje litt tungvindt?)

 

//Torgeir

Lenke til kommentar
Hvordan sletter man e-post fra telefonen på en Series 60 telefon?

 

Har prøvd dette mange ganger, men får opplyst at meldingshodene forblir i telefonminnet. Evt. kan man slette både fra telefon og server, men jeg ønsker å beholde meldingene på serveren.

 

Hvordan blir jeg kvitt meldingshodene i telefonen?

9314266[/snapback]

 

Jeg er redd det ikke er noen løsning på dette - det er dessverre slik systemet er laget (en av mange design feil nokia har kokt ihop - jeg lurer på hva slags programmerere og designere som finner på dette).

 

En løsning er å bruke en bedre e-post leser.

 

En annen løsning kan jo være at du lager en folder der du kopierer nye mail som kommer til serveren (e.g. et filter i squirrelmail), og kun abonnerer på denne med mobilen. Da gjør det jo ikke noe om du sletter dem fra serveren. (Kanskje litt tungvindt?)

 

//Torgeir

9314384[/snapback]

 

 

Takk for godt og utfyllende svar!

 

Helt på trynet løsning fra Nokias side. På SE-telefoner merker man bare de meldingene man vil ha slettet, og så slettes de neste gang man sjekker posten. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig (og tungvint, for å bruke dine ord).

Lenke til kommentar
Hmm. På min N80 får jeg spørsmålet bare telefon/telefon og server når jeg skal slette en mail. Får du ikke opp dette? Hvilken telefon er det snakk om?

9322549[/snapback]

 

 

Jo, jeg får opp det samme som deg. Jeg har en 6110 Navigator. Merker meldingene som skal slettes, og velger så slett. Så kommer spørsmålet om jeg vil slette kun fra telefon, eller fra telefon og server. Velger det første, men så står det at meldingshodene blir værende i telefonminnet. Hva i all verden er da vitsen med å slette fra telefon?

Lenke til kommentar

Jo, det skyldes rett og slett svakheter i pop3 protokollen. Pop3 protokollen inkluderer ingen måte å merke meldingen som lest på serveren. Den støtter bare kommandoer for å laste ned, og slette.

 

Så om telefonen ikke beholder meldingshodet finnes det ingen måte å vite om meldingen er blitt levert til telefonen før eller ikke.

 

Med litt enklere ord: Dersom meldingshodet ikke hadde blitt liggende igjen på telefonen ville meldingen du sletter komme opp som ny melding hver gang du sjekker e-posten.

 

Hvordan det fungerer konkret:

Du sjekker mail. Telefonen får en liste over ny mail. Den sjekker da denne listen mot meldingshodene av slettede og vil da hoppe over å vise meldinger hvor det nevnte meldingshodet matcher.

 

Som sagt. Har ikke noe med Nokia å gjøre, men svakheter i pop3 protokollen.

 

Dessuten: Meldingshodet er (som regel) mye mindre enn hele meldingen....

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jo, det skyldes rett og slett svakheter i pop3 protokollen. Pop3 protokollen inkluderer ingen måte å merke meldingen som lest på serveren. Den støtter bare kommandoer for å laste ned, og slette.

 

Så om telefonen ikke beholder meldingshodet finnes det ingen måte å vite om meldingen er blitt levert til telefonen før eller ikke.

 

Med litt enklere ord: Dersom meldingshodet ikke hadde blitt liggende igjen på telefonen ville meldingen du sletter komme opp som ny melding hver gang du sjekker e-posten.

 

Hvordan det fungerer konkret:

Du sjekker mail. Telefonen får en liste over ny mail. Den sjekker da denne listen mot meldingshodene av slettede og vil da hoppe over å vise meldinger hvor det nevnte meldingshodet matcher.

 

Som sagt. Har ikke noe med Nokia å gjøre, men svakheter i pop3 protokollen.

 

Dessuten: Meldingshodet er (som regel) mye mindre enn hele meldingen....

9324835[/snapback]

 

 

Takk for en meget god innføring i teknikken :)

 

Hva om jeg lagrer meldinger i internett-innboksen i et eget arkiv, f.eks "Arkiv"? Da vil jo de meldingene ikke langer være i innboksen når telefonen kobles opp. Vil de arkiverte meldingene da fjernes fra telefonen? Vet ikke om jeg uttrykte meg klart, men...

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du mente med det egentlig. Men uansett blir det slik at så lenge meldingen fortsatt ligger på pop3 telefonen, må meldingshode fortsatt ligge på telefonen uansett om du flytter den eller sletter den.

9325700[/snapback]

 

 

Der ser du hvor godt jeg uttrykte meg... La meg heller prøve å si det slik:

 

Jeg får inn mail i innboksen på min e-postkonto (f.eks Gmail). La oss si 3 mail

Jeg henter denne mailen til telefonen. Laster kun ned meldingshodene.

Så overfører jeg de 3 mailene fra innboksen i Gmail til en arkivmappe. Dermed er innboksen tom.

 

Har jeg forstått deg rett, vil ikke dette hjelpe. De 3 mailenes meldingshoder vil fortsatt ligge på telefonen.

 

Men dersom jeg velger "Slett fra server", vil de da bli slettet fra telefonen, selv om mailene ikke lenger ligger i innboksen i Gmail?

 

 

SISTE:

 

Etter at all mail i innboks var flyttet til arkivmappe, var innboksen tom. Logget meg så inn på emailserveren via mobilen, der meldingshodene allerede fra før av var merket for sletting. Denne gang lyktes det å slette dem. De forsvant da jeg sjekket mail.

 

Dermed skulle resepten være å flytte innholdet i e-posttjenestens innboks til en arkivmappe. Da gjør jeg det til rutine å flytte etter at mailen er hentet ned til PCen via Outlook.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Etter at du hadde testet skjønnte jeg plutselig hva du mente. Jeg har valgt en litt annen løsning på problemet:

 

Jeg har innstillt all mail på gmail til å bli videresendt til en lokal imap konto på serveren min. Denne lokale kontoen er det da jeg sjekker fra mobilen (bruker imap idle slik at den også fungerer som pushmail). Resultatet blir at når jeg sletter mail på telefonen, slettes de også fra den lokale kontoen, men forblir værende på gmail kontoen.

Lenke til kommentar
Jo, det skyldes rett og slett svakheter i pop3 protokollen. Pop3 protokollen inkluderer ingen måte å merke meldingen som lest på serveren. Den støtter bare kommandoer for å laste ned, og slette.

 

9324835[/snapback]

 

Dette gjelder faktisk også om du har satt opp en imap konto på telefonen din. Er det slik at Nokia ikke har giddet å implementere en egen "slett lokalt" for imap?

(Jeg blir mindre og mindre imponert over programvaresiden til Nokia..)

 

Hvem bruker vel pop3 når for tiden uansett?

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
Jo, det skyldes rett og slett svakheter i pop3 protokollen. Pop3 protokollen inkluderer ingen måte å merke meldingen som lest på serveren. Den støtter bare kommandoer for å laste ned, og slette.

 

9324835[/snapback]

 

Dette gjelder faktisk også om du har satt opp en imap konto på telefonen din. Er det slik at Nokia ikke har giddet å implementere en egen "slett lokalt" for imap?

(Jeg blir mindre og mindre imponert over programvaresiden til Nokia..)

 

Hvem bruker vel pop3 når for tiden uansett?

 

//Torgeir

9330011[/snapback]

 

 

Det fungerer i alle fall på Sony Ericsson.

 

Merker mailer for sletting, og så fjernes de neste gang jeg sjekker mail. No sweat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...