Gå til innhold

Stipend og studielån


Hoenheim

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av at foreldrene mine sin inntekt har noe å si for hvor mye, eller om jeg i det hele tatt får stipend eller studielån. Jeg har da ikke fri tilgang til kontoen deres, så hvorfor skal da deres inntekt ha en effekt på min inntekt. Og attpåtil når de ser på inntekten til foreldrene så bruker de inntekten for 2005, og på to år kan inntekten til folk forandre seg ganske mye. Og ikke nok med det, men hvis vi hadde sett på hvor penger studentene fikk for 20 år tilbake så får vi nøyaktig like mange kroner, men vi som lever i dagens dyrere Norge trenger mer penger enn de trengte, så selv om jeg hadde fått studielån så ville ikke det dekket en vanlig hubel leie engang. Og jeg er lei av at ingen tør å si noe til staten, dette er et demokratisk land og vi krever å bli hørt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss inntekten endrar seg drastisk frå 2005 til no kan du leggje ved dokumentasjon på det og dermed søke om meir. Når du søkjer om studielån har ikkje foreldra si inntekt noko å seie, det einaste som kan redusere studielån/stipend då er di eiga inntekt. Du kan tene opptil ca 100.000 eller noko i den dur. Men me får alt for lite studielån, av dei 80.000 eg får i lån går 30.000 bort i hybelleige, pluss mat, strøm, internett osb.. Studentorganisasjoner klager på dette titt og ofte, men ingen ser ut til å høyre på dei.

Lenke til kommentar

Da er det snakk om vidregående utdanning da?

For når man når høyere utdanning har det nok ikke så mye å si lengre. De spørr hvertfall ikke meg om jeg bor hos foreldrene mine! Og så lenge du går på virdregående og bor hjemme er det foreldrene som har ansvar! Og hvor mye lommepenger barna skal få er det jo bare foreldrene som kan bestemme!

Jeg klarte meg da uten så mye det ene året på virdregående, så da burde da andre klare det og, jeg fikk ingen penger av min mor. Men jeg hadde da en jobb!

Lenke til kommentar

@ Noodles: Det kan være fordi vi sitter bare å snakker om det i studentorganisasjoner og slikt, vi må skrike det ut til staten, så høyt at de ikke orker å gjøre noe annet enn å fikse på systemet

@Wanita: joda det er snakk om vgs for meg, men jeg skjenner mange andre som går på universitet og høgskoler som må jobbe rævva av seg fordi de ikke får nok fra staten, dette har da en effekt på hvor mye de får konsentrert seg om studiene og senere så må staten betale mer fordi vi får mindre og mindre kompetente arbeidere fordi studentene har arbeidet for mye samtidig som de har studert.

Endret av Hoenheim
Lenke til kommentar

Enig! Jeg har selv foreldre som begge tjener over 1 mill i året, men det er ikke min feil. Lånekassen tar det som en selvfølge at vi har fri tilgang til kontoen deres. Greit, jeg de betaler husleia mi på 4000 hver måned, men det er ikke noe lånekassa kan pålegge dem.

Lenke til kommentar

Hvis du bor hjemme og går på vgs så ser jeg ikke helt at du er avhengig av støtte fra staten i det hele tatt, og det er nok derfor lånekassen behovsprøver denne støtten.

 

På høyere utdanning får du studielån på ca 82000 uansett hva dine foreldres inntekt er. Eneste som har noe innvirkning på hvor mye du får utbetalt er om du er fulltidsstudent (30stp pr semester) eller ikke.

Ved fullført eksamen får man omgjort deler av lån til stipend, og beløpet her blir heller ikke påvirket av foreldres inntekt, men din egen.

Lenke til kommentar
@Wanita: joda det er snakk om vgs for meg, men jeg skjenner mange andre som går på universitet og høgskoler som må jobbe rævva av seg fordi de ikke får nok fra staten, dette har da en effekt på hvor mye de får konsentrert seg om studiene og senere så må staten betale mer fordi vi får mindre og mindre kompetente arbeidere fordi studentene har arbeidet for mye samtidig som de har studert.

9300161[/snapback]

 

 

Men da får man jo like mye uansett om mine foreldre tjener 50 000 eller 5 mill i året. Det har jo ingen ting å si. Og ja jeg må jobbe, men det har da med prioritering å gjøre. Jeg må jobbe mye fordi jeg har valgt å kjøpe meg hus. Så jeg skjønner ikke hva folk bruker penger på visst de ikke klarer seg med 8000, så må man jobbe litt. jeg har 10 000kr i mnd, og det rekker til husleie, lån, bil, og det andre jeg vil. Så jeg ser ikke helt problemet akkurat der. Og visst du velger å bosette deg der det er dyrest, javel, da er det jo opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre de forskjellige tingene. Jeg kjenner ei som går samme studiene som meg bare i oslo, og ho lever knagert fordi ho har bosatt seg der det er dyrt! Men hennes valg.

Lenke til kommentar

Noen som har noe informasjon om stipend når man er lærling? Prøvde å se etter noe på lånekassen sin hjemmeside, men fant begrenset med informasjon. Er mulig det bare er jeg som er blind, men jeg føler fortsatt at ingen i skolesystemet har informert meg om at dette i det hele tatt var mulig.

Lenke til kommentar
Noen som har noe informasjon om stipend når man er lærling? Prøvde å se etter noe på lånekassen sin hjemmeside, men fant begrenset med informasjon. Er mulig det bare er jeg som er blind, men jeg føler fortsatt at ingen i skolesystemet har informert meg om at dette i det hele tatt var mulig.

9301900[/snapback]

Blir dårlig med penger for deg i hvertfall. Jeg er lærling, men fikk ikke stipend og jeg kommer ikke i fra en rik familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...